اختصاصی «سایت عکاسی» – نمایشگاه بزرگی از عکس‌های ویویان مایر، عکاس جنجالی سال‌های اخیر، از ۲۶ تیر تا ۲۲ شهریور ۹۳ در گالری Stephen Bulger شهر تورنتوی کانادا در حال برگزاری است. 

    چند سال پیش طی دو یادداشت «ویویان مایر؛ فصل گمشدهٔ تاریخ عکاسی؟» و «یکسال بعد؛ جایگاه ویویان مایر کجاست؟» بر روی «سایت عکاسی» دربارهٔ ماجرای جنجالی کشف عکس‌های ویویان مایر و معرفی او به عنوان یک عکاس مهم در ژانر عکاسی خیابانی قرن بیستم صحبت به میان آمد. 



Vivian Maier©
Los Angeles (Three Boys in Car), 1955


   ویویان مایر بیشتر عمرش را به عنوان پرستار بچه کار کرد و به صورت تفننی ولی پیگیر به عکاسی خیابانی هم می‌پرداخت. او در نیویورک زاده شد ولی مدت زیادی را در منطقهٔ Champsaur فرانسه به سر برد تا اینکه در اوایل دههٔ ۱۹۵۰ میلادی دوباره به نیویورک بازگشت و پس از مدتی به شیکاگو رفت و به عنوان پرستار بچه مشغول به کار شد. 



Vivian Maier©
Chicago, North Suburbs (Vivian on Slide), 1961-65
 
   در نمایشگاه گالری Stephen Bulger عکس‌هایی از ویویان مایر مربوط به سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۸ در سه شهر شیکاگو، نیویورک و لس‌آنجلس به نمایش درآمده است. تمام عکس‌های این نمایشگاه پرتره‌هایی از کودکان هستند که در فضای باز شهری عکاسی شده‌اند. 



Vivian Maier©
Chicago, Maxwell Street (Young Man with Arm Over Head), 1967

 
   به گفتهٔ برگزارکنندگان، مزیت این نمایشگاه در این است که ویویان مایر سال‌های زیادی از عمرش را پرستار بچه بوده و ساعات زیادی را در کنار کودکان سپری کرده است و نگاه او در عکس‌هایش به بچه‌ها می‌تواند جلوه‌های تازه‌ای از کار عکاسی او را به ما نشان دهد. 



Vivian Maier©
Chicago, North Suburbs (Takeout Menu Children in Window), Late 1960's


    آثار ویویان مایر هرگز در زمان حسات او به نمایش درنیامدند و کسی او را به عنوان عکاس به رسمیت نمی‌شناخت. در سال ۲۰۰۷ او از پس نگهداری حدود ۱۲۰ هزار پرینت، فیلم، نگاتیو، اسلاید و تجهیزات عکاسی آرشیوش برنیامد و لذا تمامی این موارد حراج شدند. 



Vivian Maier©
Wilmette, IL (Young Girl Sleeping in Car), 1968


   دو سال بعد مایر درگذشت ولی برگزاری نمایشگاه‌هایی از آثارش در سراسر جهان توسط خریداران نگاتیوها او را کم‌کم به عکاسی شناخته شده در عرصهٔ عکاسی خیابانی قرن بیستم تبدیل کرد. استقابال عمومی از آثار او بسیار دور از انتظار بوده است. Jeffrey Goldstein و John Maloof دو کلکسیونری هستند که بیشتر آثار ویویان مایر را در اختیار دارند. 

   همگی آثار نمایشگاه گالری Stephen Bulger از مجموعهٔ خصوصی Jeffrey Goldstein، یک کلکسیونر آثار هنری در شیکاگو، انتخاب شده‌اند. او به تنهایی بیش از ۲۰ هزار عکس ویویان مایر را در مجموعه‌اش نگهداری می‌کند. 



Vivian Maier©
New York (Girl Seated on Brick Wall), circa 1951-55


    تاکنون چهار کتاب از آثار مایر به چاپ رسیده که تازه‌ترین آنها Vivian Maier: Eye to Eye نام دارد. همچنین دو فیلم مستند هم با موضوع زندگی او و عکس‌هایش ساخته شده است. نخستین این فیلم‌ها اثری با نام The Vivian Maier Mystery بود که جایزهٔ مستند BBC را هم دریافت کرد و دومین مورد هم Finding Vivian Maier نام دارد و هم‌اکنون در حال اکران عمومی در سراسر جهان است.