اختصاصی «سایت عکاسی» – شرکت آمریکایی پولاروید، همزمان با نمایشگاه فتوکینای امسال در آلمان، نمونه‌هایی از جدید‌ترین محصولش را برای بازدید و تست عمومی ارائه کرد. 

   در سراسر جهان پولاروید را بیشتر با دوربین‌های عکس فوری‌اش می‌شناسند. دوربین‌هایی که می‌توانست عکس فوری بگیرد و در فرمت خاصی فوری هم چاپ کند. حالا این شرکت آمریکایی که چند سالی است سعی دارد خود را با تغییرات دنیای دیجیتال همسان و همراه کند دوربین جالبی به نام Socialmatic طراحی کرده که از ویژگی‌های جالبی برخوردار است. 



  این دوربین ترکیبی از‌‌ همان چیزهایی است که پولاروید را با آن می‌شناسند، یعنی عکس فوری و آسان به علاوهٔ قدرت چاپ همزمان عکس، به همراه مواردی تازه‌تر مانند توان به اشتراک‌گذاری عکس‌ها روی اینترنت به ویژه اینستاگرام. 

    Socialmatic در واقع ترکیبی از یک دوربین ۱۴ مگاپیکسلی، یک ابزار هوشمند اندرویدی و یک پرینتر پولاروید Zero Ink است. این وسیله همچنین روی صفحهٔ پشتی خود، یعنی جایی که LCD قرار دارد، مجهز به یک دوربین ۲ مگاپیکسلی هم هست تا برای عکاسی سلفی به کار رود. 



   این دوربین دارای فلاش LED، اسپیکرهای استریو برای پخش ویدئو، LCD لمسی ۴.۵ اینچی و یک هارد داخلی ۴ گیگابایتی برای ذخیره عکس‌ها است که قابلیت برخورداری از ظرفیت بیشتر با استفاده از یک ورودیmicroSD هم در آن فراهم شده است. ابعاد این دوربین ۱۳۰×۱۳۰ میلیمتر است و ۳۲ میلیمتر هم ضخامت دارد. 



    این ابزار می‌تواند از طریق سیستم‌های وای‌فای به اینترنت متصل شود ولی از قابلیت GSM برخوردار نیست. با اتصال به اینترنت کاربران بلافاصله به Google Play Store دسترسی خواهند داشت و می‌توانند اپلیکیشن‌های مورد علاقه‌شان را روی این دستگاه نصب کنند. سنسور این دوربین مجهز به GPS است و امکان استفاده از بلوتوث هم در این ابزار فراهم است. 



   پرینتر پولاروید Zero Ink که روی این ابزار قرار دارد می‌تواند عکس‌ها را در اندازه‌ای معادل ۲×۳ اینچ (۵۱×۷۶ میلیمتر) چاپ کند. عکس‌های فوری چاپ شده ضد لک و ضد آب هستند و می‌توان پیش از پرینت آن‌ها را ادیت کرد یا استیکر‌ها و فیلترهای مختلفی رویشان اعمال نمود. 



    همچنین هر کاربر می‌تواند علاوه بر عکس‌هایی که خودش گرفته، عکس‌هایی که از یک دوربین Socialmatic دیگر دریافت کرده است را نیز با دستگاه خود چاپ کند. از این گذشته، امکان کنترل از راه دور فرایند پرینت در Socialmatic از دیگر مزایای آن است. 



    بر روی سطح جلویی این وسیله، که کاملا شبیه لوگوی اینستاگرام طراحی شده است، یک میکرو LCD تعبیه شده که به نام Mood Assistant خوانده می‌شود و کاربر می‌تواند احساسات لحظه‌ای خود را با آن بیان کند یا با استفاده از یک QR-code در شبکهٔ Socialmatic دنبال‌کنندگان جدیدی برای اکانتش پیدا کند. 

    طبق اعلام شرکت پولاروید دوربین Socialmatic نهایتا تا پایان سال جاری میلادی به طور سراسری در بازارهای جهان عرضه خواهد شد. قیمت هر دستگاه ۳۰۰ دلار خواهد بود و یک بسته کاغذ مخصوص چاپ ۵۰ تایی همراه دوربین هم ۲۰ دلار قیمت خواهد داشت. 




   شرکت پولاروید سال ۱۹۳۷ در آمریکا تاسیس شد و در تمام این سال‌ها بیشتر به خاطر تولید نوعی از دوربین که قادر به ثبت آسان و چاپ فوری عکس است شناخته می‌شود. این محصول یکی از تاریخ‌ساز‌ترین و محبوب‌ترین تولیدات تمام دوران عکاسی است. دفتر مرکزی این شرکت هم‌اکنون در ایالت مینه‌سوتا مستقر است. 
 

   موسس این شرکت ادوین هربرت لند (۱۹۹۱ – ۱۹۰۹) یک دانشمند، مخترع و محقق آمریکایی بود که پس از تحصیل در هاروارد و با اتکا به پژوهش‌ها و یافته‌های شخصیش نهایتا شرکتی تاسیس کرد که به تولید عینک‌های آفتابی با عدسی پولاریزه می‌پرداخت. این شرکت بعد‌ها به تولید دوربین‌های عکاسی هم مشغول شد و نام پولاروید بر این اساس به آن اطلاق شده است. بسیاری در آمریکا، هربرت لند را به عنوان استیو جابز زمان خودش می‌شناسند. 

   پولاروید در سال ۱۹۸۶ با شرکت کداک درگیر یک پروندهٔ حقوقی بر سر دوربین‌های فوری شد و با برنده شدن این شرکت در دادگاه نهایتا شرکت کداک از آن سال به بعد برای همیشه تولید دوربین‌های عکس فوری را متوقف کرد و بازار در اختیار پولاروید قرار گرفت. 
 
   شرکت پولاروید نخستین دوربین عکس فوری خود را در سال ۱۹۴۸ به بازار فرستاد و خط تولید اسلاف این محصول تا سال ۲۰۰۸ هم برقرار بود. اما از زمستان ۲۰۰۸ بود که شرکت پولاروید اعلام کرد تولید محصولات آنالوگ را به تدریج متوقف می‌کند و به سوی دیجیتال روی می‌آورد.