Image © Per-Anders Pettersson/laif  
 

   اختصاصی «سایت عکاسی» – آژانس عکس laif از ۲۹ شهریورماه ۹۳، همزمان با گشایش نمایشگاه بزرگ فتوکینا، نمایشگاه بزرگی از مجموعه عکس‌های ۶ عکاس اروپایی با موضوع آفریقا را در شهر کلن آلمان برپا کرده است. 

   این نمایشگاه بزرگ «نگاه‌هایی به آفریقا» نام گرفته و تا ۲۷ مهرماه جاری در محل بنیاد هنری Michael Horbach دایر خواهد بود. توماس دورن، کریستین لوتز، اوبی اوبرهولزر، جان گراروپ، پیتر بیالوبرزسکی و پرآندرس پترسون عکاسانی حاضر در این نمایشگاه بزرگ هستند. 

   به گفتهٔ برگزارکنندگان، عکاسان در آثارشان سعی داشته‌اند دیدگاه‌های شخصیشان دربارهٔ قارهٔ سخاوتمند آفریقا را از زوایای متفاوتی روایت کنند. مردمی که روزگاری گرفتار تب تند کشف طلا بودند تا زندگی امروزشان در آفریقای جنوبی پس از آپارتاید، نیجریه‌ای که با شتاب به سوی ثروت بیشتر و منافع اقتصادی در حرکت است ولی از دیگر سو با پیامدهای منفی چنین رشدی هم روبرو شده است، ناآرامی‌های مسلحانه و جنگ داخلی خونبار در سومالی به همراه زیبایی‌هایی که همگان را به سفر و کشف دنیای تازه‌ای فرامی‌خوانند، سوژهٔ این عکس‌ها هستند. 



سیاهپوستان ثروتمند در انتظار شروع یک برنامه مد لباس / ژوهانسبورگ
Image © Per-Anders Pettersson/laif 


   پرآندرس پترسون (متولد ۱۹۶۷ در سوئد) نخستین بار در بهار ۱۹۹۴ به آفریقای جنوبی رفت تا پیروزی نلسون ماندلا در نخستین انتخابات آزاد آن کشور را عکاسی کند ولی خیلی زود به آن کشور علاقه‌مند شد و تاکنون بارها به آنجا سفر کرده و در قالب مجموعه‌ عکسی از جریان زندگی روزمره مردم این کشور در منتهی‌الیه جنوب این قاره عکاسی کرده است. 



بقایای یک هواپیمای باری ساقط شده روسی Ilyshin IL76 در موگادیشو
Image © Jan Grarup/laif


   جان گراروپ (متولد ۱۹۶۸ در دانمارک) که تاکنون هشت بار برندهٔ جایزهٔ ورلدپرس فتو بوده است با مجموعهٔ عکس سومالی در این نمایشگاه حاضر است. سومالی از سال ۱۹۹۱ میلادی تاکنون در مجموعه‌ای از درگیری‌های نظامی، جنگ داخلی و شورش‌های افراطی گرفتار شده و یکی از طولانی‌ترین و ویرانگرترین ناآرامی‌های جهانی را تجربه می‌کند. گراروپ بارها به آن کشور سفر کرده و عکس‌هایی تکان‌دهنده از تاثیر مخرب جنگ بر زندگی در این کشور عکاسی کرده است. 



گفتگوی کاری دو مرد روبروی آسانسوری در یکی از طبقات شرکت ملی نفت نیجیریه در ابوجا
 Image © Christian Lutz (VU)/laif


    کریستین لوتز (متولد ۱۹۷۳ در سوئیس) در مجموعه‌اش با نام «هدیهٔ گرمسیری» به نیجریه رفته و از کسانی عکس گرفته که زندگیشان به نوعی با صنعت پرسود نفت و گاز این کشور درگیر است. او از یک طرف مدیران اقتصادی شرکت‌های نفتی بزرگ کشور را در زندگی شخصیشان خارج از پایتخت و در حال چانه‌زدن با صاحب‌منصبان دولتی به تصویر کشیده و از سوی دیگر سختی‌های زندگی مردم ساده‌ای را که زندگیشان با نفت و گاز دلتای نیجر در ارتباط است. 



صحرای سفید مصر
 Image © Obie Oberholzer/laif


    اوبی اوبرهولزر سال ۱۹۴۷ در آفریقا به دنیا آمده و در مونیخ عکاسی خوانده است. او از سال ۱۹۷۵ میلادی در آفریقای جنوبی ساکن است و عکس‌های بسیاری از طبیعت و زندگی اجتماعی در آفریقا گرفته است و با بخشی از همین آثار هم در نمایشگاه حاضر است. بیش از ۱۰ کتاب و ۲۰ نمایشگاه انفرادی عکس با موضوع آفریقا هم برگزار گرده است. 



Kongo, Kinshasa. Pepe Kalle at a rehearsal." © Thomas Dorn/laif


    توماس دورن (متولد ۱۹۶۲ در آلمان) در جستجوی نوازندگان و موسیقیدانان محلی و بومی نقاط مختلفی در آفریقا را پشت سر گذاشته است؛ از سنگال تا اتیوپی و از مالی تا آفریقای جنوبی. او به گفتهٔ خود با مجموعه عکسش به قلب یک تفاوت فرهنگی شگفت‌آور سفر کرده است. 



 informal Arrangements, Südafrika, Soweto, Kliptown Township © Peter Bialobrzeski/laif


    پیتر بیالوبرزسکی (متولد ۱۹۶۱ در آلمان) با مجموعه‌ عکس خود تصاویری از درون کلبه‌ها و آلونک‌های محقر Kliptown تهیه کرده که در حومهٔ شهر Soweto آفریقای جنوبی قرار دارند. این شهر در تاریخ کشور اهمیت بالایی دارد چرا که نخستین بار در سال ۱۹۵۵ در این شهر ۳ هزار نفر از مخالفان آپارتاید دور هم جمع شدند تا منشور آزادی را امضا کنند.

   این منشور ده ماده‌ای تا سال‌ها غیرقانونی بود تا اینکه با پیروزی ماندلا و سقوط آپارتاید به بخشی از قانون اساسی آفریقای جنوبی تبدیل شد ولی ۵۰ سال پس از این رویداد تاریخی هنوز زندگی مردم بومی منطقه عملا تغییر چندانی نکرده است و امید بومیان به بهبود زندگیشان با قدرت گرفتن کنگره ملی آفریقا عملا تبدیل به یاس شده است.