پس از برگزاری موفق کارگاه تخصصی عکاسی پرتره در گالری راه ابریشم توسط آندرئاس رُست (عکاس آلمانی) همانطور که در فراخوان وعده داده شده بود نمایشگاهی از آثار شرکت کنندگان در این کارگاه در روز جمعه ۱۸ مهر از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری راه ابریشم برگزار می‌شود. 


 «دعوت به والس» عنوان این نمایشگاه گروهی یک روزه است که نسیم بابایی، بیتا ریحانی، رضا شریفی، حمید شمس، کاوه صباغی، امیر عسکری، رضا عطارزاده، مهتاب علیزاده، نفیسه فتح الله‌زاده، سیمین گلشن، احسان مشایخ، نگار مصطفوی، مهدی ملکی فر، مهرداد نراقی عکس‌های برگزیده این کارگاه را به نمایش می‌گذارند.

 

آندرئاس رُست درباره این کارگاه نوشته است: 

 «رولان بارت فیلسوف ادعا می‌کند که «دشوار‌ترین بخش عکاسی» مسئلۀ نقاب است و چه بسا هر انسانی احساس ناخوشایندی را که هنگام در دست گرفتن و تماشای تصویر خود به او چیره می‌گردد، می‌شناسد. با نظاره کردن چهرۀ زندۀ خویش که در تصویر همانند نقابی مبهوت است، انسان از خود می‌پرسد: «من واقعاً کیستم؟» و «آیا من نقابی در تصویر بیش نیستم؟».

در ابتدای دورۀ آموزشی عکاسی پرتره در گالری راه ابریشم، پرتره‌ای اثر زیبیله برگمان همانند علامت سؤالی بزرگ در فضای گالری راه ابریشم به چشم می‌خورد: زنی جوان که نقابی مقابل چهرۀ خود گرفته است. این تصویر که به وضوح متعلق به یک صحنۀ نمایش است، در عین حال نماد عمل ثبت تصویر یک چهره توسط دوربین است. رولان بارت می‌گوید: «یک عکس تنها زمانی مفهوم می‌یابد که نمایشگر یک نقاب باشد».

تعریف بارت از نقاب چنین است: «هر چیز که چهره را تبدیل به محصول یک جامعه و تاریخ آن می‌نماید.» در عین حال، این نقاب تنها زمانی عمل می‌کند که ماهیت نقاب بودنش شناخته نشود، بلکه مانند چهره به نظر آید. به همین جهت نیز عکس آنجا تبدیل به یک نماد می‌شود که ماهیت نقاب را آشکار نموده و التزام به نقاب را بدل به یک بازی با آن نماید.

عکاسی بدانگونه که ما در دورۀ آموزشی خود آن را بررسی نمودیم، رقصی است با نقاب‌ها. خلق و انهدام پیوستهٔ نقاب‌ها، سماع، غوطه ور شدن، خندیدن و گریستن.


شرکت کنندگان در این دوره به شیوه‌ای خلاقانه و از دیدگاه‌های گوناگون به موضوع تکلیف خود پرداختند و اکنون شما را به رقص با نقاب‌ها دعوت می‌نمایند.»

 

این کارگاه و نمایشگاه با همکاری بخش فرهنگی سفارت جمهوری فدرال آلمان در تهران و انستیتو گوته با همکاری انستیتوی روابط بین الملل (ifa) به مناسبت هفته فرهنگی آلمان تدارک و برگزار شده است.

 

نمایشگاه فقط در روز جمعه ۱۸ مهر ۹۳ از ساعت ۱۶ تا ۲۰ برگزار می‌شود.
گالری راه ابریشم، خیابان شهید لواسانی غربی (فرمانیه)، پلاک ۱۰۳، واحد ۲