نمایشگاه عکس بیژن صیفوری در گالری راه ابریشم

چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۳

نوستالژی نام مجموعه‌ای از آثار عکاسی بیژن صیفوری، هنرمند معاصر ایرانی است که از ۲۵ مهرماه ۱۳۹۳ در گالری راه ابریشم به نمایش در می‌آید.


این مجموعه راوی تصاویری از تخت‌جمشید، با نگاه ویژهٔ هنرمند است. صیفوری، همانگونه که در مقدمه کتاب نو-ستالژی آورده است، با اشاره به جایگاه پارسه یا تخت‌جمشید در ناخودآگاه ایرانی، قاب‌هایی معاصر را در ترکیبی جدید و ویژه ارایه کرده است. او می‌گوید: «پارسه، خود پارادوکسی است بزرگ. پارسه، پرسپولیس یا تخت‌جمشید، این پایتخت باشکوه امپراتوری هخامنشی، پَرهیبی است فره‌مند در ناخودآگاهِ جمعیِ ایرانی. رویای گذشته‌ای است پرافتخار در ناکامی ادوار. سندِ برتری تاریخی است به‌رغمِ تلخکامی اعصار. دوهزاروپانصد سال عظمت است، اما فرسوده و فروافتاده. پارسه جمع اضداد است؛ شکوه‌مند و کلیشه‌، ویژه اما عوامانه. پارسه نوستالژی‌ای‌ست نو.» 


 «نوستالژی/ NEOSTALGIA، مجموعه‌ای است حاصل پَرسه‌های دیداری در خرابه‌های کاخ-معبد پارسه که از آغاز، بنا را بر فراموشی کلیشه نهاده است. برداشتِ نگاهِ عکاس، در جستجوی مناسبات زیبایی‌شناختی مألوف خود، قاب‌هایی‌ست ۴۵ × ۹۰ سانتیمتری. لته‌هایی پیشنهادی، اما قابل تغییر و جابه‌جایی در چیدمان نهایی، براساس فضای نصب. قاب‌هایی معاصر، برگرفته از نقش‌ها و حجم‌هایی دوهزاروپانصد ساله. لت‌هایی که‌گاه به‌تنهایی و‌گاه در کنار هم، راوی ارتباط اجزای مجموعه‌اند. ارتباطی ریخت‌شناسانه، که با برداشت‌هایی چندگانه، داینامیزمِ دیداریِ معناگرا را فراخوانده است، تا صورت را جان‌بخشد و به‌جنبش درآورد. این‌جاست که چیدمان نماهایی نزدیک از آثاری دور، زایشگر گسترهٔ دیداری جدید است و آفرینندهٔ نوستالژی نو.»


بیژن صیفوری پیش از این نیز با مجموعهٔ کاستی همگانی در سال ۱۳۹۰، رکوردِ بر‌ترین فروش در نمایشگاه عکاسی معاصر جهان، حراج بونامز ۲۰۱۱ را از آن خود می‌کند. این مجموعه در نمایشگاه‌ها و حراجی‌های دیگری همچون کریستیز، آرت دوبی، حراج تهران و حراج هنر معاصر می‌لن عرضه می‌شود. مجموعه آثاری مفهومی، برگرفته از ادبیات عرفانی ایران و در جهان اندیشگی مولوی، که به‌گفتهٔ منتقدین اروپایی، بازیابیِ هنرِ گرافیک‌ در جهانِ تکنولوژیکِ امروز است. 


بیژن صیفــوری، زادهٔ ۱۶ اردیبهشت ۱۳۴۷ در کردستان ایران، طراحِ گرافیک، مدیر هنری، عکاس، نویسنده و استاد دانشگاه ایرانی است. او با سال‌ها تجربه در دیزاین، از تأثیر‌گذار‌ترین هنرمندان دیداری ایران در رشته‌های طراحی‌گرافیک، عکاسی و هنر دیجیتال است. صیفوری همچنین با نمایشگاه‌گردانی، نویسندگی، پژوهش، و شرکت در رویداد‌ها و نمایشگاه‌های گوناگون بین‌المللی، نقش فعالی در ارایهٔ هنرهای دیداری ایران داشته است.
آثارِ بیژن در نمایشگاه‌ها، موزه‌ها، گالری‌ها، مجموعه‌ها، وب‌سایت‌ها، کتاب‌ها و مجلاتِ گوناگونی در ایران و جهان ارایه شده است. از جمله در: آلمان، فرانسه، ‌ لهستان، ‌ چین، روسیه، چک، ایتالیا، اوکراین، ژاپن، هند، قطر، هنگ‌کنگ، اسلواکی، امارات، تایوان، امریکا، قبرس، سویس، هلند، افغانستان، بلژیک، پاکستان، پرو، ترکیه، و ‌کانادا. 


گالری راه ابریشم، از ۲۵ مهر تا ۱۱ آبان‌ماه ۱۳۹۳ میزبان ۱۹ اثر از مجموعهٔ نوستالژی است. این مجموعه، شامل ۳۴ اثرِ یک، دو و سه لتی است، که همگی این آثار در کتاب نوستالژی، هم‌زمان با نمایشگاه آن ارایه می‌شوند.

گشایش این نمایشگاه روز جمعه ۲۵ مهرماه، ساعت ۴ تا ۸ خواهد بود.

گالری راه ابریشم: تهران، خیابان شهید لواسانی غربی (فرمانیه)، شماره ۱۰۳، واحد ۲، تلفن: ۲۲۷۲۷۰۱۰

نویسنده


ارسال نظر

در پاسخ به نظر زیر :

مطالب مرتبط

تازه‌های عکاسی

وبلاگ در سایت عکاسی

وبلاگ و فتوبلاگ

انجمن‌های عکاسی

سایت عکاسی

سایت عکاسان ایرانی

فروشگاه کتاب عکاسی

  • تاریخ عکاسی
  • مجموعه عکس چیست؟
  • عکاس؛ استودیو
  • حرفه: هنرمند شماره ۶۷
  • بوشهر ۱۳۸۵-۱۳۵۳
  • تکنیک‌های ویرایش عکس در فتوشاپ
  • ترکیب بندی در عکاسی - لوری اکسل
  • ترکیب بندی در عکاسی - دیوید پرکل
  • مرجع کامل آموزش نرم افزار لایت روم
  • آنگاه - شماره ۵
  • شورشیان هنر قرن بیستم
  • کادربندی درعکاسی
  • مبادی سواد بصری - مترجم: مسعود سپهر
  • نقد عکس
  • پامنار
  • انزلی
  • باران شغال
  • دیده و درون
  • عکاسی مستند
  • شیب تند عصر پنج‌شنبه
  • نود سال نوآوری در هنر تجسمی ایران - ۲ جلدی
  • تحولات تصویری هنر ایران: بررسی انتقادی
  • عکاسی دیجیتال - نشر دوژه
  • نگاهم کن! خیالم کن!
  • در جهت عکس
  • عکس و دیدن عکس
  • گذر امروزی در طهران دیروزی
  • نقوش آهنی
  • عمامه داران
  • جام تهی
Powered by Practicalidea