عکاسی به مثابهٔ یک فن در انسان‌شناسی و یکی از ابزارهای مشاهده و ضبط در میدان تحقیق، هر روز بر اهمیت خود افزوده و به ابزاری قدرتمند بدل گردیده است. عکاسی مستند اجتماعی نیز به عنوان شیوه بیان به کار گرفته می‌شود تا اطلاعات درستی از فرهنگ و موقعیت‌های اجتماعی سایر مردم به بیننده منتقل نماید. 

 
  به دلیل نقش مهم این فن در آگاه‌سازی مردم به ویژه پژوهشگران و تحلیلگران اجتماعی در جهت ارتقای سطح کیفیت زندگی زنان و لحاظ نمودن این یافته‌ها در برنامه‌ریزی‌ها، برگزاری جشنواره‌هایی از قبیل جشنواره عکس که سخن گفتن با مردم و برای مردم به زبان تصویر است فرصت مغتنمی به شمار می‌رود برای به تصویر کشیدن حضور بانوان در عرصه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی. 


   ادارهٔ کل امور بانوان معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران از این فرصت برای جمع‌آوری آثار عکاسی از حضور اجتماعی بانوان با معیارهای اسلامی ایرانی استفاده می‌نماید. 


موضوع مسابقه: 
زن، شهر، فعالیت با پوشش اسلامی ایرانی
 

جوایز برگزیدگان: 
نفر اول: لوح تقدیر، تندیس جشنواره و ۲۰ میلیون ریال جایزه نقدی 
نفر دوم: لوح تقدیر، تندیس جشنواره و ۱۵ میلیون ریال جایزه نقدی
نفر سوم: لوح تقدیر، تندیس جشنواره و ۱۰ میلیون ریال جایزه نقدی
 

امتیازات شرکت در جشنواره: 
– عکس‌های برگزیده به صورت یک نمایشگاه در جشنواره «مد و پوشش اسلامی ایرانی» در محل برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی شهرداری تهران واقع در بوستان «گفت‌و‌گو»  در معرض دید شهروندان قرار خواهد گرفت. 
– عکس‌های برگزیده به صورت یک مجموعه چاپ و منتشر خواهد شد. 
– به تمامی عکاسانی که آثارشان برای نمایشگاه برگزیده می‌شود گواهی شرکت و کتاب نمایشگاه اهدا خواهد شد. 
-بابت امتیاز نمایش و چاپ آثار در کتاب و انتشارات مربوط به نمایشگاه به هر یک از آثار انتخاب شده مبلغ یک میلیون ریال پرداخت خواهد شد. 
 

گاه‌شمار جشنواره: 
آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه‌های مناطق ۲۲گانهٔ شهرداری تهران، خانه‌های تسنیم و دبیرخانه مرکزی: ۱۰ آذرماه ۹۳ (تا ۲۰ آذرماه ۹۳ تمدید شد.)
برگزاری نمایشگاه آثار برگزیده: ۸ تا ۱۵ دی‌ماه ۹۳ 

مقررات جشنواره: 
–    آثاری به مرحله داوری راه خواهد یافت که در آن معیارهای اسلامی– ایرانی رعایت شده باشد. 
–    شرکت در این جشنواره برای همه علاقه‌مندان (مرد و زن) آزاد است. 
–    هر عکاس می‌تواند حداکثر ۱۰ تک عکس به دبیرخانه جشنواره ارسال نماید. 
–    از شرکت‌کنندگان تقاضا می‌شود آثار دیجیتال یا اسکن شده را با فرمت Tif یا Jpg و با رزولوشن ۳۰۰ dpi با عرض حداقل ۳۰ سانتیمتر و بر روی CD ارسال نمایند. 
–    فرم تقاضای شرکت در جشنواره به طور کامل تکمیل و همراه با CD آثار ارسال گردد. 
–    بر روی CD آثار، نام و نام خانوادگی عکاس و عنوان عکس درج شود. 
–    متن کامل فراخوان، فرم شرکت در جشنواره و همچنین نشانی مراکز دریافت آثار را می‌توانید از این لینک دانلود کنید. 
–    برگزارکننده حق استفاده از عکس‌های پذیرفته شده را برای چاپ در کتاب، بروشور یا انتشارات مربوط به جشنواره، با ذکر نام عکاس برای خود محفوظ می‌دارد. استفاده از عکس‌ها در موارد دیگر با توافق عکاس و اداره کل خواهد بود. 
–    ارسال CD آثار به دبیرخانه، به منزله قبول کلیه مقررات جشنواره است. 
–    آثار می‌بایست کاملاً مستند بوده و از هرگونه دستکاری یا حک و اصلاحی که جنبه مستند بودن عکس را مخدوش می سازد اجتناب شده باشد.
–    تصمیم‌گیری درباره مسایل پیش‌بینی نشده به عهده ستاد برگزاری جشنواره است. 
 

تماس با دبیرخانه: 
   علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را به دبیرخانهٔ مرکزی جشنواره به نشانی تهران، خیابان شهید سپهبد قرنی، بالاتر از میدان فردوسی، کوچهٔ کامل، نبش بن‌بست گل، پلاک ۲، واحد یک یا به دبیرخانه‌های مستقر در ادارات امور بانوان مناطق ۲۲ گانهٔ شهر تهران و یا خانه‌های تسنیم (سراهای محله) تحویل دهند. 
تلفن تماس: ۹-۸۸۳۴۶۶۲۸ 
وبسایت امور بانوان معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران