طی آیینی به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز مراسم رونمایی از کتاب‌های «درک عکس» و مجموعه آثار «پنجمین جشنوارهٔ ملی عکس فیروزه» چهارشنبه ۹ اردیبهشت ۹۴ در تبریز برگزار شد. 

  بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز، کتاب «درک عکس» نوشتهٔ جان برجر و ترجمهٔ کریم متقی، اثری است که به رابطهٔ عکس با مخاطب می‌پردازد و در زمینه‌های مختلفی که عکس می‌تواند با مخاطب به یک رابطه برسد، به بحث و تبادل نظر می‌پردازد. «درک عکس» را می‌توان یکی از معدود آثاری دانست که موقعیت‌های مختلف مخاطب در برخورد با عکس را مد نظر می‌گیرد و به تشریح آن اهتمام می‌ورزد. 

 کتاب مجموعه آثار پنجمین جشنوارهٔ عکس فیروزه نیز دومین کتاب رونمایی شده در این آیین بود. این کتاب دربردارندهٔ آثار برتر و برگزیدهٔ این جشنواره است که شهریورماه ۹۳ توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز برگزار شد. در این جشنوارهٔ زندهٔ عکاسی، بیش از ۲۰۰ عکاس از سراسر کشور حاضر شدند و تبریز را از زوایای گوناگون و با توجه به موضوع‌های مندرج در متن فراخوان جشنواره عکاسی کردند. 

  براساس اعلام دبیرخانهٔ برگزاری جشنواره، قرار بود که مجموعه عکس‌های این جشنواره منتشر و در اختیار مخاطبان و عکاسان حاضر در جشنوارهٔ عکس فیروزه قرار گیرد.