پنجاه و ششمین بی‌ینال ونیز از ۱۵ اردیبهشت‌ماه ۹۴ و بخش هنر ایران در این دوره از دوسالانه از چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت جاری افتتاح شده است. 

  طبق اعلام روابط عمومی مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، در پنجاه و ششمین دوسالانهٔ ونیز غرفه‌ای ۲۰۰۰ متر مربعی به آثار هنرمندان ایران اختصاص دارد و آثاری از هنرمندان سه نسل کشورمان از جمله شماری از عکاسان ایرانی در کنار آثار هنرمندانی از کشورهای افغانستان، عراق، پاکستان و آذربایجان به نمایش گذاشته شده است. 

  امسال جمشید بایرامی و سمیرا علیخانزاده دو هنرمند مرتبط با عکاسی هستند که به انتخاب دولت ایران در بخشی با عنوان Iranian highlights حضور خواهند داشت. محمد احصایی و محمود بخشی دو هنرمند تجسمی دیگر حاضر در این بخش هستند. 

  همچنین در بخش دیگری با نام «بازی بزرگ» هنرمندان و عکاسانی به انتخاب بنیاد خصوصی «فیض‌نیا» و مارکو منگوتزو – منتقد هنری ایتالیایی- با نظارت و تأیید مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد در غرفهٔ ایران حاضر خواهند بود. 



عکس‌هایی از مجموعه «زنان قاجار» شادی قدیریان


  رضا آرامش، شادی قدیریان، بابک کاظمی، زنده‌یاد صادق تیرافکن، میترا تبریزیان و نیوشا توکلیان از عکاسان و هنرمندانی هستند که از عکس در کار‌هایشان استفاده شده است و در بخش «بازی بزرگ» حضور خواهند داشت. 

  دوسالانهٔ ونیز یا Biennale di Venezia نمایشگاهی شامل آثار هنری معاصر است که در ونیز ایتالیا برگزار می‌شود و یکی از معتبر‌ترین فستیوال‌های هنری دنیاست. نخستین دورهٔ این دوسالانه در سال ۱۸۹۵ میلادی برگزار شده و امسال شاهد پنجاه ‌و ششمین دورهٔ این دوسالانه هستیم که با حضور هنرمندان ۱۳۶ کشور دنیا به مدت شش ماه برپا شده است. 



کاری مفهومی بر پایه عکس‌ از رضا آرامش


  پس از پیروزی انقلاب در بهمن ۵۷، ایران تاکنون در شش دورهٔ این دوسالانه به طور رسمی حاضر بوده و امسال هفتمین حضور رسمی ایران در دوسالانهٔ ونیز بعد از پیروزی انقلاب است. 

  اما چگونگی حضور ایران در دوسالانهٔ امسال ونیز با انتقاد‌ها و حاشیه‌های زیادی نیز همراه بوده که بخشی از این مباحث را می‌توانید در آرشیو بخش «فوتولینک» در صفحهٔ اول «سایت عکاسی» دنبال کنید.