اختصاصی «سایت عکاسی» – موضوع محرومیت عکاسان ایرانی از شرکت در مسابقه‌ عکاسی «سفر» مجله‌ نشنال‌جئوگرافیک باز هم خبرساز شده است.

 گزارشی که دیروز توسط خبرگزاری مهر منتشر شده است خبر می‌دهد که موسسه آمریکایی نشنال‌جئوگرافیک در آخرین اطلاعیه خود برای یک مسابقه عکاسی اعلام کرده که عکاسان ایرانی نمی‌توانند در این مسابقه شرکت کنند. 
 
  مجله‌ نشنال جئوگرافیک این بار هم مستقیما دلیلی برای اعلام این محرومیت اعلام نکرده است ولی پیش از این وقتی در آبان ۹۱ انتشار خبری مشابه، واکنش‌هایی در میان عکاسان و جامعه فرهنگی ایران برانگیخته بود «سایت عکاسی» در یادداشتی اختصاصی به بررسی دلایل احتمالی این محرومیت پرداخت که ظاهرا براساس تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران وضع شده و نه تنها ایران بلکه عکاسانی از کوبا، کره شمالی، سودان و سوریه را هم از شرکت در این مسابقه منع می‌کند. 
 
  در بخشی از آن یادداشت «سایت عکاسی» که بازتاب وسیعی یافت و حتی در برخی خبرگزاری‌های کشور از جمله خبرگزاری ایسنا بدون کسب اجازه کپی و بازنشر شد آمده است: «این مسابقه دارای هزینه‌ شرکت است و عکاسان متقاضی شرکت در آن باید به ازای هر تک عکس مبلغ ۱۵ دلار به عنوان هزینه‌ شرکت در مسابقه به صورت آنلاین بپردازند که به دلیل تحریم‌های اقتصادی ناعادلانه‌ دولت آمریکا علیه ایران متاسفانه اتباع کشورمان در این بخش به دلیل نداشتن کارت‌های اعتباری بین‌المللی با مشکل روبرو خواهند شد.
 
  از سوی دیگر به برندگان این مسابقه جایزه‌ نقدی اهدا خواهد شد اما در صورتی که یک ایرانی در بین برندگان باشد امکان واریز وجه نقد به حساب او وجود ندارد و همچنین طبق قوانین اداره‌ کنترل دارایی‌های خارجی (وابسته به وزارت خزانه‌داری آمریکا) هرگونه پرداخت مالی به شهروندان ایرانی ممکن است سبب تحت پیگرد قرار گرفتن فرد یا نهاد پرداخت‌کننده شود و این‌گونه پرداخت‌ها  حتی در مورد فعالیت‌های فرهنگی مستلزم طی کردن مراحل اداری و قانونی برای کسب اجازه از این اداره است. ظاهرا برخی موسسات فرهنگی و برگزارکنندگان مسابقات عکاسی از جمله مجله‌ی نشنال جئوگرافیک مایل به ورود به فرایند اداری طولانی و مبهم برای کسب اجازه‌ پرداخت نقدی در صورت برنده شدن یکی از اتباع ایرانی نیستند.»



بخشی از متن فراخوان این مسابقه که در آن به صراحت، ممنوعیت شرکت عکاسان ایرانی قید شده است.

  
  روزنامه شرق هم در شماره دوشنبه ۲۵ خرداد ۹۴ خود در یادداشتی به همین موضوع پرداخته و در این خصوص نظر نیوشا توکلیان را بازتاب داده است. وی یکی از عکاسان ایرانی است که سابقه همکاری با این مجله آمریکایی را دارد.
 
  نیوشا توکلیان در این خصوص به روزنامه شرق می‌گوید: «این مسئله مربوط به الان نیست بلکه از وقتی ایران تحریم شد، مؤسسات آمریکایی نمی‌توانند با بانک‌های کشورهای تحت ‌تحریم همکاری کنند و چنانچه دولت آمریکا متوجه این کار شود، آنها را تحت ‌پیگرد قانونی قرار می‌دهد، در نتیجه مؤسسه نشنال‌‌جئوگرافیک به دلیل چنین وضعیتی، این قانون را برای ایران و کشورهای تحریم‌شده، از سوی آمریکا وضع کرده است. این مسئله، سیاسی است و متأسفانه در بیشتر مواقع شاهد ورود سیاست در هنر هستیم.»
 
  خبرگزاری مهر همچنین در دو مطلب جداگانه نظرات مجتبی آقایی به همراه محمد فوقانی و حافظ احمدی را در این خصوص منتشر کرده است.
 
   اما نکته جالب اینجاست که حتی در صورت قید نشدن این بند در قوانین مسابقه یاد شده، شرکت در این رویداد برای بسیاری از عکاسان ایرانی به دلیل نداشتن امکان پرداخت هزینه شرکت با کارت‌های بانکی بین‌المللی عملا غیرممکن است.