صبح یکشنبه ۳۱ خرداد ۹۴ دکتر شهریار عدل پژوهشگر معماری، هنر و تاریخ و برادر کامران عدل – عکاس باسابقه ایرانی – در سن ٧٢ سالگی در پاریس درگذشت.   
 
 «سایت عکاسی» از طرف کارکنان و اعضای خود، همکاران و جامعهٔ عکاسی ایران به کامران عدل تسلیت می‌گوید و برای وی و خانواده محترمش شکیبایی و سلامتی آرزو دارد. 
 
  زنده‌یاد دکتر شهریار عدل که پژوهش‌های ارزشمندی در زمینه تاریخ عکاسی و سینمای ایران داشت طی مقاله‌ای در فصلنامه طاووس (پاییز و زمستان ۱۳۷۹) سرآغاز تاریخ عکاسی ایران و در واقع زمان نخستین عکسبرداری در ایران را اواسط دسامبر ١٨۴٢ میلادی/ اواسط ذیقعده ١٢۵٨ قمری/ پایان آذر ١٢٢١ خورشیدی توسط نیکلای پاولوف (Nikolaj Pavlov) روس اعلام کرده بود. 
 
  زنده‌یاد دکتر شهریار عدل متولد بهمن ۱۳۲۲ در تهران و دارای مدرک دکترای تاریخ ایران و آسیای میانه از فرانسه و مدرک دیپلم از مدرسه عالی علوم تاریخی سوربن پاریس بود. نمایندگی ایران در مجمع عمومی یونسکو، مدیریت تحقیقات مؤسسه ملی تحقیقات علمی فرانسه (CNRS)، همکاری با ایرانیکا و ریاست کمیته بین‌المللی تدوین تاریخ آسیای میانه از جمله سمت‌های این پژوهشگر و تاریخ‌نگار بزرگ ایرانی بود. 
 
  او آثاری در زمینه هنر و جامعه در جهان، تاریخ عکاسی در ایران، تاریخ سینما در ایران، تاریخ اقوام و… تالیف و ترجمه کرده است. او همچنین نقش مهمی در ثبت جهانی تخت جمشید، چغازنبیل و میدان نقش جهان اصفهان در فهرست میراث جهانی یونسکو داشت و مهرماه ۸۸ در پاریس مدال فرهنگ جهانی سازمان یونسکو به نام «پنج قاره» را هم دریافت کرده بود.