نیکولاس گروسپیر – عکاس لهستانی – پنجشنبه ۱۱ تیرماه ۹۴ از ساعت ۱۶ در برنامه‌ای با عنوان «گم‌گشته در معماری» در سالن اجتماعات موزه هنرهای معاصر تهران سخنرانی می‌کند.
 
  بنا به گزارش روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران؛ نیکولاس گروسپیر از هنرمندان بین‌رشته‌ای در حوزه معماری و عکاسی و چیدمان است که همراه با نمایش آثارش در سالن اجتماعات موزه هنرهای معاصر تهران سخنرانی خواهد کرد. این برنامه با مشارکت سفارت لهستان و همکاری مرکز هنرهای معاصر ورشو و جامعه تجربی «نیو مدیا» برگزار می‌شود.
 

 طبق اعلام دست‌اندرکاران، پروژه‌های عکاسی این عکاس ناظر به دو زمینه مستندنگاری و آثار مفهوم‌گرا است. وی در مجموعه عکس‌های مستندش بیشتر به تناسب و ارتباطات میان حافظه جمعی و معماری مدرنیستی‌ای می‌پردازد که آرمان شهرهای امروزی موجب فراموشی آن شده‌اند. از طرف دیگر، آثار مفهومی گروسپیر به اهمیت بازی‌های ذهنی معطوف است که از نظر بصری به تصاویری جذاب، بحث‌برانگیز و یا حتی چیدمان منجر می‌شود.
 
 تخصص اصلی وی موازنه کیفیت هنرمندانه موضوع عکاسی با رویکرد هستی‌شناختی است. پس‌زمینه او در حوزه علوم سیاسی و تاریخ پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در کنار تجربه زیستن در این فرهنگ‌ها منجر به شکل گرفتن دیدگاهی نظام‌مند به تحولات سیاسی – اجتماعی جهان، تغییرات مفاهیم قدرت و نقش بایگانی‌ها در شکل دادن به ایده‌های متنوع تاریخی در گذر زمان در آثار وی شده است. گرایش و علاقه او به پروژه‌های معماری مدرنیستی، بناهای یادبود و نمادین و نیز مشارکت افراد و گروه‌های مستقل هنرمندان در سازمان‌دهی دوباره فضا و محیط پیرامونشان است.
 
  کتابی از نیکولاس گروسپیر که با همکاری کوباش لاکسا تألیف شده در سال ۲۰۰۸ برنده جایزه شیر طلایی بی‌ینال معماری ونیز شده است و او جوایز بسیاری در کارنامه خود دارد و نمایشگاه‌های متعدد و پروژه‌های متنوعی در لهستان و دیگر کشورها اجرا کرده است.