مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی پس از برگزاری دو دوره این جشنواره که با استقبال کم‌نظیر عکاسان سراسر ایران و ثبت بیش از ۱۵ هزار عکس در طول دو دوره جشنواره و تولید و انتشار سه کتاب همراه بود، اکنون سومین دوره از این جشنواره سراسری را برگزار می‌کند. 

  این جشنواره در اهمیت و اعتلای مفهوم غنی «زیارت» در فرهنگ ایرانی می‌کوشد نگاهی نو و فارغ از کلیشه‌های مرسوم به این موضوع داشته باشد و زمینه‌های اثر نمایشگاهی، ظرفیت‌های ناب تصویری و ادراک شاعرانه نسبت به این موضوع را مورد نمایش قرار دهد.

  تمامی بخش های سایت جشنواره از اولین روز فراخوان، فعال و آماده ثبت نام شرکت کنندگان است. همچنین تمامی علاقه مندان از هم اکنون می توانند در سایت جشنواره اقدام به ارسال اثر کنند.

دبیر جشنواره: کیارنگ علایی
هیأت داوران بخش مستند: محسن بایرام‌نژاد، آرش خاموشی، دکتر نعما محمدیان روشن
هیأت داوران بخش عکس‌نوشت: مصطفی مستور، هوشنگ گلمکانی، نفیسه مرشدزاده 
هیأت داوران بخش عکس‌های تلفن همراه: آکو سالمی، جلال شمس آذران، مهران مافی بردبار

بخش‌های جشنواره عبارتند از:
مستند
عکس‌های تلفن همراه
عکس‌نوشت

فراخوان:

۱/ تعریف بخش مستند
(عکس‌هایی که صرفا به صورت عینی به نمایش جلوه‌های زیارت امام رضا -ع- در فرهنگ عامه، زائرین، آداب زیارت امام هشتم و تمامی سنن و اعمال مربوط به آن بپردازند و حاوی جنبه اسنادی باشند، عکس‌ها می‌توانند در مشهد و یا هر نقطه از این سرزمین ثبت شده باشند به شرط آن که ارادت و علاقه معنوی مردمان این دیار را به این موضوع نمایش دهند) 

۲ / تعریف عکس‌نوشت
(شکلی از همراهی عکس و متن در کنار یکدیگر که به تولید روایت‌های کوتاه داستانی از عکس‌های پذیرفته شده در دوره دوم جشنواره می‌انجامد و در آن عکس به عنوان منبع الهام نویسنده بوده، زبان درون عکس، پشت عکس و ذهنیت نویسنده منجر به تولید اثری با هویت مستقل می‌شود)  

۳/ تعریف عکس‌های تلفن همراه
(شامل تمامی عکس‌هایی است که به صورت مستند و بی واسطه جریان عادی زندگی روزمره زائرین، مناسک، رفتارها و آداب زیارت حرم امام رضا -ع- ، یا مراسم محلی و آیینی در هر نقطه از این سرزمین که در ارادت به امام رضا -ع- برگزار شده، به شرط آن که با دوربین تلفن همراه ثبت شده باشند و صرفا از طریق ایجاد هشتگ aqaks# در محیط اینستاگرام منتشر شوند. ویرایش این عکس‌ها با نرم افزارهای موبایلی بلامانع است)

آیین‌نامه: 
۱ – شرکت تمامی عکاسان آماتور و حرفه‌ای از سراسر ایران در این جشنواره آزاد و مغتنم است. 
۲ – جشنواره جهت سهولت عکاسان غیرمشهدی در ارتباط بیشتر با موضوع، اقدام به برگزاری یک اردوی عکاسی برای عکاسان غیرمشهدی در نیمه آبان سال جاری می‌کند. عکاسان در این اردو به مدت چهار شب میهمان جشنواره هستند و تمامی هزینه‌های اقامت آن‌ها بر عهده جشنواره است. 
۳ – ثبت نام و حضور در اردو رایگان است و هیچگونه هزینه‌ای به عنوان حق ثبت نام نخواهد داشت.
۴ – پس از اتمام مهلت ارسال رزومه جهت حضور در اردو، دبیرخانه از میان درخواست‌کنندگان غیرمشهدی اسامی ۹۰ نفر از حائزین شرایط حضور در اردو را اعلام خواهد کرد. انتخاب عکاسان متقاضی، با توجه به کارنامه‌ عکاسی متقاضیان و رزومه ارسالی ایشان است. لذا خواهشمندیم دقت لازم را در تنظیم رزومه ارسالی مبذول فرمایید.
۵ – عکاسان شرکت کننده در اردو‌ ملزم به شرکت در بخش مستند جشنواره و آپلود آثار در این بخش مطابق زمان‌بندی اعلام شده در فراخوان هستند. 
۶ – تمامی عکاسان عزیز مشهدی و غیرمشهدی جهت شرکت در جشنواره باید ابتدا ثبت نام اولیه و مقدماتی را در سایت رسمی جشنواره انجام داده و پس از sign up، نام کاربری و رمز عبور خود را برای تمامی مراحل بعدی جشنواره نزد خود حفظ کنند.
۷ – آثار ارسالی در بخش مستند و عکس‌نوشت فقط از طریق سایت جشنواره بارگذاری و ارسال می‌شود و نیازی به ارسال پستی بر روی CD یا ارسال پرینت یا چاپ اثر نیست.
۸ – در بخش عکس‌های تلفن همراه، نیاز به بارگذاری در سایت جشنواره نیست و لازم است عکاسان آثار خود را در صفحه شخصی‌شان در محیط اینستاگرام بارگذاری نموده و با ایجاد هشتگ aqaks# در قسمت توضیحات و یا در قسمت کامنت‌های هر عکس، آن را برای ورود به جشنواره مشخص نمایند. تمامی عکس‌هایی که از این تگ برخوردار باشند، جهت داوری، به داوران معرفی خواهد شد، لذا محدودیتی برای تعداد اثر ارسالی توسط عکاس در این بخش وجود ندارد و تعداد اثر آپلود شده در این بخش آزاد است.
۹ – در بخش عکس‌های تلفن همراه، محدودیتی در سال تولید اثر نیست و عکاسان می‌توانند آثار گذشته خود را که منطبق با موضوع است نیز با ایجاد هشتگ به جشنواره معرفی کنند. همچنین آن دسته از عکس‌ها که در دو دوره گذشته جشنواره مورد پذیرش داوران قرار نگرفته، نیز حق شرکت در دوره سوم را دارند.
۱۰ – هویت مالک عکس‌های معرفی شده با هشتگ aqaks# می‌بایست واقعی و قابل تشخیص باشد، لذا با اکانت‌های حقیقی که نام عکاس را شامل شده است اقدام به بارگذاری عکس و ایجاد هشتگ کنید و لازم است اکانت اینستاگرام‌تان پرایویت نباشد.
۱۱ – عکس‌های ارسالی برای بخش «مستند» و «تلفن همراه» می‌توانند در شهر مشهد و یا هر یک از شهرهای دیگر ایران ثبت شده باشند به شرط آنکه محور اصلی موضوعی آن‌ها مربوط به زیارت امام رضا (ع) باشد. 
۱۲ – ویرایش عکس‌ها نباید به مرزهای گرافیک، تصویرسازی، و حذف بعد و پرسپکتیو نماها بیانجامد. لازم به ذکر است تراز نور و کنتراست، تنظیم و کنترل رنگ، کراپ، پاسپارتو، اعمال یا کاهش گرین، تقویت شارپنس، به‌شرط این‌که جنبه اسنادی آثار را از میان نبرد آزاد است. 
۱۳ – در این جشنواره رقابت میان تک عکس و مجموعه عکس صورت می‌گیرد.
۱۴ – هر عکاس می‌‌تواند در بخش «مستند» ۷ اثر (۵ تک عکس) و ۲ مجموعه عکس به دبیرخانه ارسال کند. فیلد ارسال تک عکس و مجموعه عکس در سایت جشنواره، از یکدیگر مجزا است و سهمیه آن نیز، مستقلا برای تک عکس و مجموعه عکس.
۱۵ – مجموعه عکس‌های ارسالی می‌توانند از ۲ تا ۸ فریم برخوردار باشند. 
۱۶ – چیدمان چند عکس در یک قاب، از نگاه دبیرخانه مجموعه عکس قلمداد می‌شود نه تک عکس.
۱۷ – در بخش عکس‌نوشت، شرکت کنندگان می‌توانند حداکثر روی ۵ عکس از میان آثار راه یافته به جشنواره دوم (عکس‌های جشنواره دوم در بخش گالری سایت جشنواره قابل دسترسی است) متن روایی خود را که حداکثر سیصد کلمه باشد، به نگارش درآورند. سپس متن خود را در فضای مشخص شده در سایت جشنواره، کپی و بارگذاری نمایند و عکس مورد نظر را نیز در همان قسمت انتخاب و الصاق کنند. عکس انتخابی حتما باید از دوره دوم این جشنواره باشد.
۱۸ – عکس‌های ارسالی برای بخش مستند می‌‌توانند رنگی یا مونوکروم باشند و با هر قالبی ثبت شده باشند اما در نهایت باید به صورت یک فایل Jpeg که اندازه ضلع بزرگ آن حداقل Pixel ۱۵۰۰ (در عکس‌های افقی Width =۱۵۰۰ Pixel  و در عکس‌های عمودی Height =۱۵۰۰ pixel  باشد) و حجم فایل ارسالی از ۱ مگابایت تجاوز نکند، ارسال شوند. D.p.i عکس‌ها را تغییر ندهید و با همان رزولوشنی که دوربین شما خروجی می‌دهد، ارسال نمایید. 
۱۹ – آثار از طریق ویدئو پروجکشن برای داوران نمایش داده خواهد شد و نهایت دقت در کالیبراسیون نمایش تصویر صورت خواهد گرفت.
۲۰ – شرکت کننده در جشنواره به عنوان عکاس و مالک اثر شناخته می‌شود و مسؤولیت هرگونه دعوی در باب مالکیت اثر از عهده جشنواره خارج است.
۲۱ – پس از داوری آثار و در صورت راهیابی اثر به بخش مسابقه مستند، و عکس‌های تلفن همراه، سایز بزرگ عکس جهت ارائه در نمایشگاه و چاپ کتاب از عکاس مطالبه می‌شود و بدیهی است عدم تحویل سایز مناسب در مهلت مقرر، منجر به حذف عکس از جشنواره و کتاب و عدم تعلق حق‌التألیف خواهد شد.
۲۲ –  برگزار کننده حق استفاده از آثار ارسالی را برای مصارف فرهنگی با حفظ حقوق معنوی عکاس خواهد داشت و چنانچه منفعت مالی از این راه حاصل شود، طبق یک قرارداد رسمی حق‌الزحمه صاحب اثر به وی پرداخت خواهد شد.
۲۳ – آثار راه یافته به بخش مسابقه مستند، موبایلی و عکس‌نوشت، در قالب کتاب نفیسی به چاپ خواهد رسید و به جهت اهداف آموزشی جشنواره، یک نسخه از این کتاب به همه شرکت‌کنندگان (صرف نظر از پذیرش یا رد اثر در داوری) اهدا خواهد شد. 
۲۴ – آثار راه یافته به بخش مسابقه در قالب نمایشگاهی در نگارخانه رضوان مشهد در دی ماه سال جاری بر روی دیوار خواهد رفت.
۲۵- فراخوان اردوی جشنواره برای عکاسان غیرمشهدی متعاقبا از طریق اطلاعیه‌های بعدی اعلام خواهد شد.
۲۶ – عکاسان مشهدی و غیر مشهدی باید آثار خود را از امروز تا حداکثر پایان روز ۶  آذر ۱۳۹۴ از طریق سایت جشنواره بارگذاری نمایند و این زمان به رسم تمامی جشنواره های قبلی ما، به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد. 
۲۷ – ارسال آثار به معنای پذیرش تمامی مقررات این جشنواره است. 

جوایز: 
مبلغ یک میلیون و پانصد هزار ریال حق‌التألیف به هر تک عکس پذیرفته شده در بخش مستند و موبایلی
مبلغ دو میلیون و پانصد هزار ریال حق‌التألیف به هر مجموعه عکس پذیرفته شده در بخش مستند 
مبلغ یک میلیون و پانصد هزار ریال حق‌التألیف به هر عکس‌نوشت پذیرفته شده

عوامل جشنواره:
رییس ستاد جشنواره: علی ثابت‌نیا
قائم مقام دبیر و مدیر اجرایی: سیدمجتبی خاتمی
مسؤول نمایشگاه و کارگاه‌ها: عمادالدین انوشیروانی
مسؤولین دبیرخانه: سجاد مصلی، مژده یونس مهاجر 
مسؤول سایت: حسین روکی
مسؤول فنی بخش تلفن همراه: محسن اعتضادی
گرافیست: مریم جعفری
عکاس: سیدعلی حسینیان‌نسب

گاه‌شمار:
آغاز به کار: شهریور ۱۳۹۴
ثبت نام اردو: مهر ۱۳۹۴
برگزاری اردو: نیمه آبان ۱۳۹۴
مهلت ارسال اثر: ۶ آذر ۱۳۹۴ (تمدید نمی‌شود.)
داوری: نیمه آذر ۱۳۹۴
نمایشگاه: دی ۱۳۹۴

دبیرخانه جشنواره:
مشهد، احمدآباد، خیابان عدالت ۱۸، شماره ۱/۹
تلفن: ۳۸۴۷۲۸۷۳-۰۵۱ (ساعات پاسخگویی: ۹ تا ۱۴)
سایت جشنواره