عکس: آرش عاشوری‌نیا 
 

 نیوشا توکلیان – عکاس ایرانی – به عنوان برنده جایزه بزرگ ۱۰۰ هزار یورویی پرنس کلاوس ۲۰۱۵ (جایزه سلطنتی هلند) معرفی شد.

  بر اساس اعلام وبسایت این جایزه، نیوشا توکلیان عکاس خودآموخته‌ای است که در کارهایش با مهارت فتوژورنالیسم را با هنر درمی‌آمیزد تا بینش و برداشت جدیدی از زندگی در ایران و منطقه خاورمیانه ارائه کند. 
 
  این جایزه ۱۱ آذرماه ۹۴ طی مراسم ویژه‌ای در کاخ سلطنتی آمستردام به این عکاس ایرانی اهدا خواهد شد. همچنین نمایشگاهی از آثار این عکاس مقیم تهران از ۶ آذر تا ۱۳ اسفند ۹۴ در گالری بنیاد پرنس کلاوس در آمستردام به نمایش درخواهد آمد.
 
  در بخشی از بیانیه‌ بنیاد پرنس کلاوس در مورد آثار وی چنین آمده است: «ویژگی‌های فکری و زیبایی‌شناسانه‌ آثار نیوشا توکلیان، کلیشه‌های معمول را به چالش می‌کشد و الهام‌بخش بسیاری از عکاسان جوان در خاورمیانه است.»
 
  نیوشا توکلیان که سال گذشته برندهٔ پنجمین جایزهٔ CARMIGNAC فرانسه هم شده بود طی یادداشتی در صفحه فیسبوکش اعلام کرده ۱۳ هزار یورو از این جایزه را برای حمایت از جایزه عکس مستند شید اهدا خواهد کرد و خواستار این است که این مبلغ برای اعطای گرنت سالانه به دو عکاس ایرانی و همچنین حمایت از دوره آموزشی بلندمدت ۵ ساله برای عکاسان مستند ایران صرف شود. همچنین وی تصمیم دارد مبلغ ۱۰ هزار یورو به موسسه خیریه محک، مبلغ ۷ هزار یورو به نهادهای حامی حیوانات و مبلغ ۱۵ هزار یورو به نهادی بین‌المللی در زمینه حمایت از پناهندگان عراقی و سوری اهدا کند. 
 
  نیوشا توکلیان، متولد ۱۳۶۱ خورشیدی در تهران است و عکاسی را با گرایش خبری و مستند شروع کرده و عکس‌هایش از سال ۲۰۰۲ در نشریات بین‌المللی همچون تایم، نیویورک تایمز، فیگارو و برخی دیگر از نشریات آمریکایی و اروپایی به چاپ رسیده است. وی در کارهای اخیر خود ترکیبی از ویژگی‌های کار فتوژورنالیسم و عکاسی صحنه‌آرایی شده را هم تجربه کرده و نمایشگاه‌های انفرادی زیادی از جمله در گالری آران هم داشته است. او همسر خبرنگار هلندی توماس اردبرینک است که به خاطر ساخت مجموعه چهار قسمتی «مرد ما در تهران» و همچنین فعالیت به عنوان خبرنگار Nos و Volkskrant هلند و نیویورک تایمز آمریکا در ایران شناخته می‌شود.
 
  بنیاد فرهنگ و توسعه بنیاد پرنس کلاوس (Prince Claus Fund) هر سال ۱۱ برنده دارد. جایزه بزرگ پرنس کلاوس به مبلغ ۱۰۰ هزار یورو است و در کنار آن به ۱۰ فرد دیگر نیز جوایزی به مبلغ ۲۵ هزار یورو اهدا می‌شود. این جایزه از ۱۹ سال پیش تاکنون به کسانی اهدا می‌شود که در زمینه فرهنگ و توسعه در جهان فعالیت‌های پیشرویی را دنبال کرده باشند.