کنسرت پژوهشی «شهرآشوب» با شرح و اجرای سنتور استاد سیدمجید کیانی و همراهی ضرب سیدشهرام کیانی روز جمعه ۱۷ مهرماه ۹۴ از ساعت ۱۸ در سالن آسمان فرهنگستان هنر اجرا می‌شود.

  سیدمهرداد کیانی فرزند استاد مجید کیانی و کارگردان برنامه موسیقایی «شهرآشوب» درباره برگزاری این کنسرت گفت: پس از کنسرت «هنر طبیعت» استاد کیانی که در آن قطعاتی که با هم در ارتباط موسیقایی بودند به اجرا درآمدند و استاد کیانی توضیحاتی را درباره این قطعات و ارتباطات آن‌ها ارائه کردند، برنامه موسیقایی «شهرآشوب» هم در همان راستا آماده اجرا شد.

  وی ادامه داد: در این برنامه ۴ قطعه از رنگ شهرآشوب در دستگاه‌های شور، ماهور، همایون و راست پنجگاه اجرا خواهند شد. این قطعات گوشه‌های مشترکی هستند که فرم یکسانی دارند اما از لحاظ اجرا متمایز و متفاوتند؛ اتفاقا پوستر کنسرت «شهرآشوب» هم بر اساس همین تمایزات موسیقایی انتخاب و طراحی شده است.
 
مهرداد کیانی با بیان اینکه این قطعات هر چند هر یک متعلق به دستگاهی هستند ولی از نظر پژوهش موسیقی ارتباطات مهم هنری با هم دارند، تاکید کرد: در این برنامه هم مانند کنسرت «هنر طبیعت» استاد کیانی ابتدا درباره قطعات صحبت می‌کند و سپس به اجرای موسیقی پرداخته می‌شود.

  به گفته فرزند استاد کیانی که کارگردانی این کنسرت را برعهده دارد این نوع از کنسرت‌ها برای هنرجویان پژوهشگران و علاقه‌مندان موسیقی ایرانی طراحی می‌شوند، اما با توضیحات و شرحی که همزمان با اجرای هر قطعه توسط استاد ارائه می‌شود، تفاوت‌ها و تمایزات موسیقایی قطعات و نوع اجرای آن‌ها را برای مخاطب عام هم قابل تشخیص می‌کند. بنابراین هدف اصلی از برگزاری این کنسرت‌ها این است که همه مخاطبان بتوانند از این نوع موسیقی بهره‌مند شوند.

  مهرداد کیانی اظهار کرد: این گوشه‌ها برای اولین بار است که در کنار هم قرار می‌گیرند و مشخصا با اجرای ویژه رنگ‌های شهرآشوب ارائه شده‌اند. تا امروز عموما در هر کنسرت شاید فقط یک قسمت از این رنگ‌ها به اجرا گذاشته شده باشد. 
 
به گفته وی «رنگ‌ها» قطعات ضربی هستند که معمولا در پایان هر دستگاه تعریف شده‌اند، یعنی هم در ردیف «میرزاعبدالله» و هم در ردیف «موسی معروفی» موجودند و در پایان اجرای قطعات هر دستگاه در کنسرت‌ها، یک رنگ هم به عنوان قطعه پایانی نواخته می‌شود

  این تهیه کننده موسیقی افزود: این کنسرت بر اساس ردیف «موسی معروفی» در دو قسمت و ۴ تراک اجرا خواهد شد، قسمت اول «شهرآشوب شور» ۱۷ قسمت به مدت ۱۵ دقیقه، قسمت دوم «شهرآشوب ماهور» ۵ قسمت به مدت ۵ دقیقه، قسمت سوم «شهرآشوب همایون» ۸ قسمت در ۸ دقیقه و قسمت چهارم و پایانی آن «شهرآشوب راست‌پنجگاه» در ۶ قسمت به مدت ۶ دقیقه‌.

  وی اظهار کرد: علاقه‌مندان برای شرکت در این کنسرت پژوهشی می‌تواند از دو طریق اقدام کنند؛ اول اینکه با مراجعه به «موسسه فرهنگی سروستاه» به آدرس: میدان هفتم تیر ، خیابان مفتح شمالی، خیابان ملایری‌پور ، پلاک ۱۰۷ واحد ۸ در روزهای شنبه دوشنبه و سه‌شنبه از ساعت ۱۵ تا ۲۰ کارت برنامه را تهیه کنند. همچنین می‌توانند با ارسال عدد ۹۴۷ به سامانه ۰۲۱۸۸۳۰۵۰۳۲ به صورت پیام کوتاه صندلی خود را رزرو کنند.

  کیانی با بیان اینکه برای هنرجویان و دانشجویان و پژوهشگران امکان استفاده از ۵۰ درصد تخفیف دانشجویی بدون کارت دانشجویی فراهم شده است، افزود: این دانشجویان و هنرجویان برای این منظور می‌توانند علامت ٪ را در ابتدا یا پایان عدد ۹۴۷ درج نمایند و مثلا متن خود را به صورت «۹۴۷٪» به همان سامانه ارسال کنند.

 کارگردان برنامه موسیقایی «شهرآشوب» در پایان گفت: امکان تهیه کارت حضور در این برنامه در روز برگزاری این کنسرت، از ساعت ۱۷ در تالار آسمان فرهنگستان هنر هم فراهم شده است.