دوازدهمین شمارهٔ فصلنامه بین‌المللی عکاسی PIX با موضوع افغانستان و شامل آثاری از سه عکاس ایرانی منتشر شد. 
 
  فراخوان ارسال عکس برای این شماره از PIX زمستان ۹۳ منتشر شده بود. در فراخوان دوازدهم نشریه‌ی‌ PIX قصد بر ثبت تصویری مواردی در ارتباط با هویت، فردیت، زندگی خانوادگی، نقش جنسیت در زندگی اجتماعی، مهاجرت و تغییرات فرهنگی در افغانستان اعلام شده بود. عکس‌های ارسالی می‌توانستند با تکنیک‌های مختلف عکاسی مستند یا غیرمستند عکاسی مفهومی تهیه شده باشند.
 
  هم‌اکنون و با انتشار این شماره آثاری از سه عکاس ایرانی مجید سعیدی، مرتضی نیکوبذل و حمید سلطان‌آبادیان در میان آثار منتخب به چشم می‌خورد. 

  حمید سلطان‌آبادیان با مجموعه عکس «تن وطن» که حاصل سفرش به کشور افغانستان است از منتخبان این شماره است. این مجموعه شامل هفت قطعه عکس از مردم افغان و عکس‌های هوایی از خاک شهر‌های مختلف این کشور  است و به گفته عکاس نگاهی به رابطه عمیق و ناگسستنی افغان‌ها با میهنشان دارد.
 
  مجید سعیدی هم که چند سالی است در افغانستان مشغول عکاسی است و تاکنون برای این عکس‌های برنده جوایز متعددی بوده است با مجموعه عکسی به نام «زندگی در جنگ» یکی دیگر از عکاسان ایرانی منتخب این شماره است.
 
 مجموعه عکس «چهره مدرن کابل» از مرتضی نیکوبذل هم دیگر مجموعه عکس از یک عکاس ایرانی راه‌یافته به دوازدهمین شماره این فصلنامه بین‌المللی است. او در این مجموعه که در سال ۲۰۱۴ در پایتخت افغانستان عکاسی شد‌ه است سعی در ارائه تصویری از جلوه‌های مدرن زندگی روزمره جوانان افغان و به تصویر کشیدن امیدواری آنها به آینده کشورشان دارد.  
 
  همزمان با انتشار این شماره، از یکم تا ۲۲ آبان ۹۴ نمایشگاهی از منتخب این عکس‌ها نیز به میزبانی شعبه انستیتو گوته در دهلی‌نوی هند در حال برگزاری است. 
 
  این شماره از نشریه PIX را می‌توانید از اینجا دانلود کنید. همچنین سایر شماره‌های این فصلنامه هم در این لینک قابل دسترسی هستند.

  پیش از این آثاری از تورج خامنه‌زاده با موضوع پاکستان در یازدهمین شماره منتشر شده بود و هشتمین شماره از نشریه PIX به طور اختصاصی به ایران اختصاص داشت و مجموعه‌ عکس‌های ۱۴ عکاس ایرانی در آن شماره به چاپ رسید و منتخبی از این آثار تابستان ۹۲ در قالب نمایشگاهی به میزبانی گالری محسن در تهران به نمایش درآمد و سپس مهرماه ۹۲ به عنوان بخشی از فستیوال جهانی عکس دهلی‌نو هم ارائه شد.