نمایشگاه طراحی‎های امیر سقراطی با عنوان «خط‌رنج» از عصر جمعه ۲۹ آبان ۹۴ در گالری دنا افتتاح شد. 



  در این نمایشگاه ۲۵ اثر طراحی و نقاشی از این هنرمند به نمایش گذاشته شده است که بین سال‎های ۹۲ و ۹۴ خلق شده‌اند. آثار این نمایشگاه تجربه‎هایی از تلفیق نقاشی فیگوراتیو و انتزاع در کار امیر سقراطی است که با تکنیک اکریلیک روی مقوا خلق شده‎اند.



  امیر سقراطی – طراح و نقاش – درباره نمایشگاه خود معتقد است: «نخستین کار من به عنوان کاریکاتور مطبوعاتی در سال ۱۳۷۳ منتشر شد. از آن دوران به بعد من هم کاریکاتور و هم نقاشی فیگوراتیو کار می‌‏کردم و پس از آن دوره‎‌ای را به نقاشی انتزاعی اختصاص دادم که در این مجموعه چالش اصلی من در حقیقت مفهوم نقاشی بود. با این حال من دوباره به نقاشی فیگوراتیو رجوع کردم و در "خطرنج" شما شاهد پیوند نقاشی فیگوراتیو و انتزاع هستید.» 



 این هنرمند نقاش درباره آثار مجموعه "خطرنج" همچنین گفت: «در طراحی‎های این نمایشگاه دفورماسیون اشکال و بار طنز دیده می‎شود اما این آثار به فضای کارریکاتور ارتباطی ندارند با این حال همه تجربه‎های من در زمینه طراحی، دفورماسیون، نقاشی و مفاهیم اجتماعی را در خود دارند… در آن علاوه بر پرتره فیگور نیز وجود دارد، خط‎ها آزادتر هستند و در واقع جست‎وجوی من روی صفحه کاغذ بیشتر شده است.»



  وی با اشاره به اینکه مفاهیم انسانی دوره قبلی آثارش در این مجموعه به شکل خطوط آزاد نمود پیدا کرده است افزود: در مجموعه جدید من علاوه بر آنکه مفهوم زندگی مطرح شده است خلقیات خود هنرمند نیز قابل مشاهده است و من سعی کرده‎ام از آن پرتره‎های محصور در قاب به سمت پرره‎هایی رهاتر و آزادتر برسم.



  این هنرمند نقاش همچنین با اشاره به اینکه در "خطرنج" قلم‎گیری‎هایش نقاشانه‎تر شده است گفت: گرچه اکریلیک برای قلک‎گیری امکانات چندانی ارائه نمی‌‏کند اما سعی کردم این موضوع را در کارهایم تجربه کنم. سقراطی ادامه داد: کماکان در این مجموعه نیز رنج دیده در زندگی به عنوان مفهومی اصلی دیده می‌‏شود و در حقیقت انسان در این مجموعه به چالش کشیده شده است. به علاوه برای من حتی آثار انتزاعی نیز دارای مفهوم هستند و اگر مفهوم اجتماعی نداشته باشند، دارای مفاهیم انسانی هستند. این نمایشگاه تمام تجربیان من در نقاشی و طراحی است مفاهیم فرم و طراحی در کنار استفاده از رنگ‏‌های متناقض مورد توجه قرار گرفته است.  



 در استیتمنت نمایشگاه "خطرنج" نیز آمده است: " "خَـــطـــرَنـج" مجموعه جدید امیر سقراطی است که طراحی در آن نقش مهمی در انتقال احساس و مفهوم اثر دارد. پیش از این مجموعه طراحی دیگری با نام "شطِ رنج" از او دیده‌ایم که شامل پرتره‌هایی بزرگ می‌شد که با جوهر سیاه بر روی مقوا نقش بسته بودند. در مجموعه "شطِ رنج" پرتره‌ها زیر بار رنگ‌های سیاه و قدرتمند، با احساسی از انهدام و از هم پاشیدگی، بیننده را به خود مجذوب می‌کرد اما این بار در مجموعه "خَـــطـــرَنـج" طراحی بازیگوشانه، رها و آزاد است و در برخی از کارها هم‌نشینی رنگ و طراحی، ذهنیت طراح را می‌نمایاند که رها و آزاد از قید و بند کلیشه "نقاشی" یا "طراحی" به آن نگریسته است. تغییر زاویه دید هنرمند از مجموعه "شطِ رنج" به "خَـــطـــرَنـج" در واقع تغییر زاویه نگاه هنرمند به مفهوم رنج در زندگی انسان و شکل مواجهه با آن است."



  امیر سقراطی متولد ۱۳۵۸ در رشت و دانش‌آموخته گرافیک مطبوعاتی از مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه است. او برگزاری ۲۰ نمایشگاه انفرادی را در کارنامه خود دارد از سال ۱۳۷۴ تا کنون در ۱۲۰ نمایشگاه گروهی نیز در ایران، رومانی، آذربایجان، ایتالیا و… شرکت کرده است. سقراطی تاکنون ۸ کتاب در زمینه هنرهای تجسمی منتشر کرده و معاونت سردبیری مجله هفتگی "تندیس" را نیز در کارنامه خود دارد. 

 

نمایشگاه طراحی "خطرنج" تا ۴ آذر ۹۴ در گالری دنا به نشانی تهران، میدان فردوسی، خیابان سپهبد قرنی، بالاتر از چهارراه طالقانی، کوچه سوسن، پلاک ۴ ادامه دارد.