فیلم «تانگوی شیطان» پنجشنبه ۲۶ آذر ۹۴ در سالن سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش درمی‌آید.

 بنا به گزارش روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران؛ پنجمین فیلم ازبخش فیلم‌ها واحساس‌ها (مروری بر سینمای بلا تار) روز پنجشنبه ۲۶ آذرماه جاری از ساعت ۱۰ فیلم «تانگوی شیطان» محصول سال ۱۹۹۴ مجارستان، به مدت ۴۲۰ دقیقه به زبان اصلی و با زیرنویس فارسی (با سه آنتراکت) در سالن سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش درمی‌آید.
 
  «تانگوی شیطان» اقتباسی است از رمانی به همین نام به قلمِ نویسنده‌ی مجارستانی و یارِ دیرین تار٬ لاسلو کراسناهورکای. ساختار فیلم٬ چنان‌که از عنوانش برمی‌آید٬ به رقص تانگو می‌ماند؛ متشکل از دوازده بخش که به سیاق حرکت‌های این رقص، شش بخش به عقب و شش بخش به جلو می‌رود. داستان حول محور ورود ایریمیاش، پیامبر دروغین، به روستایی سرد و باران‌زده و نیمه‌ویران در مجارستان می‌گردد.
 
  تعاونیِ کوچک روستایی از هم پاشیده‌ و روستاییان منتظر گرفتن سهم‌های‌شان و بار سفر بستن‌اند که غفلتاً از آمدن ایریمیاش که تصور می‌کردند مدت‌ها قبل مرده مطلع می‌شوند و دل به دم مسیحایی و قدرت ماورایی او می‌بندند، بلکه آن‌ها را از وضعیت نکبت‌واری که به آن گرفتارند خلاصی بخشد. او بر جسد اشتیکه٬ دخترک کندفهم٬ مؤعظه می‌کند و این مردمانی که «دلمرده و تکیده و مغموم٬ در زیر بار شومِ جسدهاشان پیوسته از غربتی به غربت دیگر می‌روند" را به سعادتی قریب‌الوقوع بشارت می‌دهد؛ سعادتی واهی که کورسوهایش در پایان فیلم با الوارهایی که دکتر بر پنجره‌های اتاق فرومی‌کوبد٬ یکسر افول می‌کند.
 
  حماسه‌ی هفت‌ ساعت بلا تار که روایت غیر خطی‌ دشوارفهمی‌اش را دوچندان می‌کند٬ سرشار است از قاب‌های سیاه‌وسفید و تاریک٬ پلان-سکانس‌های طولانی، و تکرار موقعیت‌های یکسان از چند زاویه‌ی متفاوت؛ و موسیقیِ مینی‌مالیستیِ میهالی ویگ که با تک‌نت‌های کشیده و تکرارشونده‌ی ویلن و آکاردئون بر سنگینی و خفقان فضا می‌افزاید و شخصیت‌هایی فراموش‌نشدنی که پیوسته در حافظه‌ی سینماییِ تماشاگر باقی می‌مانند: مگر می‌شود دکتر تنومند و دائم‌الخمری را که پیوسته همسایگانش را از اتاق نمور و بویناکش دید می‌زند٬ و دخترک نحیفی را که زیر رگبار باران با گربه‌ی مرده‌اش راه می‌رود تا می‌رسد به کلیسایی متروک٬ بر زمین دراز می‌کشد٬ سم می‌خورد و گربه به بغل خودکشی می‌کند را به این سادگی‌ها فراموش کرد؟
 
   علاقه‌مندان می‌توانند جهت استفاده از برنامه‌های نمایش فیلم، به سالن سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران واقع در خیابان کارگر شمالی مراجعه و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۸۸۹۵۱۹۶۵ تماس حاصل کنند.