معرفی و بررسی فنی دوربین فول‌فریم PENTAX K-۱

دوشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۴

 برای طرفداران پنتاکس که سال‌هاست منتظر معرفی دوربین فول‌فریم این شرکت باسابقهٔ ژاپنی هستند خبر خوب، معرفی رسمی PENTAX K-1 است.

   تقریبا یک سال از نمایشگاه CP+2015 می‌گذرد، جایی که مدیران شرکت RICOH، صاحب اصلی پنتاکس، ضمن ارائهٔ یک ماکت، برای اولین‌بار خبر تصمیمشان برای ساخت دوربین فول‌فریم را منتشر کردند.

 در سال ۲۰۰۰، وقتی تازه استفاده از DSLR بجای SLR باب می‌شد، پنتاکس خبر از تولید دوربین فول‌فریم دیجیتال خود بر پایهٔ دوربین پیشرفتهٔ فیلم MZ-S داد. دوربینی که به سنسور CCD شش مگاپیکسلی ساخت فیلیپس مجهز شده بود و آن را MS-D نام‌گذاری کرده بودند؛ ولی متأسفانه پروژهٔ ساخت این دوربین به دلایلی که مهم‌ترین آن را قیمت بالای تمام‌شده برشمردند، قبل از ورود به فاز تولید، متوقف شد.


   در سال ۲۰۰۳ پنتاکس اولین دوربین دیجیتال خود در قطع ASP-C را معرفی کرد و دو سال بعد در ۲۰۰۵ یک‌باره به سراغ دوربین‌های دیجیتال مدیوم فرمت رفت و PENTAX 645 را معرفی کرد. بعدازآن پنتاکس دستخوش تغییراتی عمده شد و در سال ۲۰۰۶ با شرکت HOYA ادغام شد. HOYA می‌خواست از تجربیات پنتاکس درزمینهٔ ساخت محصولات اُپتیکال در تولید تجهیزات پزشکی بهره ببرد لذا تولید محصولات عکاسی به حاشیه رفت و اعلام شد تولید دوربین مدیوم فرمت از اولویت‌های HOYA نخواهد بود. اما در سال ۲۰۱۰ بود که دوربین شگفت‌انگیز PENTAX 645D پیشرفته‌تر ازآنچه برای اولین‌بار در سال ۲۰۰۵ معرفی‌شده بود، عرضه شد. 

  در سال ۲۰۱۱، یک دهه بعد از معرفیِ نافرجامِ MS-D، یک‌بار دیگر پنتاکس واگذار شد. این‌بار HOYA بخش مربوط به تجهیزات عکاسی پنتاکس را به شرکت RICOH واگذار نمود. صاحب جدید پنتاکس به روال قبل، تولید دوربین‌های دیجیتال کامپکت و DSLRهای قطع ASP-C را ادامه داد. در سال ۲۰۱۴ دوربین 645Z را جایگزین دوربینِ موفق 645D کرد و‌‌ همان موفقیت به دست آمد. شاید این موفقت بود که به RICOH جرائت انجام کاری طلسم شده را بخشید: ساخت فول‌فریم پنتاکس. 


  بعد از اعلام رسمی و رونمایی از ماکتِ این دوربین در CP+ ۲۰۱۵، اواخر سال برای معرفی دوربین نهایی تعیین شد، ولی چنین اتفاقی رخ نداد و RICOH همه‌چیز را به اوایل سال ۲۰۱۶ موکول کرد. برای طرفداران پنتاکس انتظار بسیار کشنده‌تر از پیش شده بود و بیم تکرار سرنوشت MS-D می‌رفت؛ اما این انتظار در ۱۷ فوریه ۲۰۱۶ به پایان خوش رسید و PENTAX K-1 معرفی شد.

اما این تازه‌وارد، بعد از این سرنوشت پیچیده چه مشخصاتی دارد؟ بعد از این صبوری پانزده‌ساله، طرفداران پنتاکس راضی خواهند شد؟ سهم پنتاکس از بازار فروش چقدر خواهد بود؟ این‌ها سؤالاتی است که با بررسی مشخصات و خصوصیات اصلی این دوربین به جوابشان نزدیک خواهیم شد. 


   PENTAX K-1 یک فول‌فریم بدنه متوسط، شبیه Nikon D610 یا Canon 6D است ولی داشتن پیشانی هرمی و چرخنده‌های فلزی، ظاهر نسبتاً کلاسیک بدان بخشیده و ازاین‌رو شبیه به Nikon Df شده است. بدنهٔ مستحکم یک کیلوگرمیِ این دوربین از آلیاژ ترکیبی آلومینیم-منیزیم بوده، و به‌خوبی در برابر نفوذ گردوغبار و آب، عایق‌بندی و برای کار در سرمای تا ۱۰- درجه سانتی‌گراد مقاوم شده است. ابعاد دوربین ۱۳۷x۱۱۰x۸۶ mm است و نسبت با Nikon Df دارای ارتفاع یکسان، پهنای کمتر و ضخامت و وزن بیشتری است. طراحی چرخنده‌ها، کلید‌ها، نمایشگر بالایی و نحوهٔ چینش آن‌ها در خدمت راحتی و سرعت استفاده بوده است. چرخنده‌ها به‌صورت ترکیبی کار می‌کنند و سرعت عملکرد کاربر را افزایش می‌دهند.

  PENTAX K-1 به یک نمایشگر ۳.۲ اینچی با وضوح  ۱۰۳۷ هزار نقطه باقابلیت تیلت چرخشی مجهز شده، و منظره‌یاب اُپتیکال با پوشش ۱۰۰% و بزرگنمایی ۰.۷ ‌‌نهایت سهولت و دقت کادربندی و منظره‌یابی را تضمین می‌کند. قابلیت‌ هم‌زمانی تیلت و چرخش این نمایشگر در نوع خود بی‌مانند است.



 

  یک سنسورCMOS بدون فیل‌تر با وضوح ۳۶.۴ مگاپیکسل با دامنهٔ حساسیت ISO ۱۰۰-۲۰۴۸۰۰ که به جدید‌ترین فناوری تثبیت و بهبود تصویر پنتاکس مجهز شده در قلب این دوربین می‌تپد. فناوری پنتاکس برای تثبیت تصویر که آن‌ها SR می‌نامد، استفاده از حرکت سنسور است و برخلاف نیکون یا کانن که از موتور تثبیت‌کننده تصویر در لنز استفاده می‌کنند، پنتاکس این فناوری را به سنسور انتقال داده است و بدین ترتیب علاوه بر کاهش وزن و قیمت لنزهای خود، امکان بهره‌گیری از آن به هنگام استفاده از لنزهای آنالوگ نیز وجود خواهد داشت و برای PENTAX K-1 که قابلیت استفاده از خانوادهٔ بزرگ لنزهای آنالوگ SMC را داراست یک مزیت عمده محسوب می‌شود. SR II جدید‌ترین فناوری استفاده‌شده در این دوربین است که حرکت سنسور در پنج محور مختلف را ممکن ساخته و معادل پنج استاپ کیفیت تصویر را بهبود می‌بخشد.


  با بهره‌گیری از امکان حرکت سنسور، آخرین فناوری بهبود کیفیت تصویر موسوم به Pixel Shift Resolution در این دوربین به کار گرفته‌ شده است. با استفاده از این فناوری، هنگام گرفتن هر عکس، درمجموع ۴ تصویر برداشته می‌شود که در هر بار، سنسور به‌اندازهٔ یک پیکسل جابجا شده و بیشترین اطلاعات نوری از تمام پیکسل‌های سنسور جمع‌آوری می‌شود و در نتیجه تصویر نهایی دقیق‌تر و جزئی‌تر خواهد بود.




 

    عدم وجود فیلتر Anti-Aliasing اگرچه بهبود شارپنس را به همراه دارد اما احتمال بروز خطای moiré بالا می‌رود؛ با تکان میکروسکوپی سنسور هنگام عکاسی، از بروز این خطا در PENTAX K-1 جلوگیری می‌شود. چنانچه قصد استفاده از لنزهای قطع ASP-C پنتاکس را داشته باشید، می‌توانید سنسور را بر مد کراپ شدهٔ با وضوح ۱۵.۳۶ MP تنظیم کرده و از عکاسی با لنزهای سری DA پنتاکس لذت ببرید.

  توانمندی بالای سنسور و فناوری SR بدون داشتن پردازنده‌ای قدرتمند بی‌اثر خواهد بود بنابراین Ricoh در طراحی فول‌فریم خود از آخرین پردازندهٔ تصویر PRIME IV بهره برده است. سیستم فوکوس PENTAX K-1 متشکل از ۳۳ نقطهٔ فوکوس با ۲۵ نقطه‌ متقاطع در مرکز بوده و برای استفاده از لنزهایی با حداقل دیافراگم ۲.۸، سه‌نقطهٔ میانی مرکزی، بهینه‌سازی شده است.


    علاوه بر این، ماژول فوکوس جدید SAFOX 12، برای عریض کردن محدودهٔ فوکوس و پوشش بیشتر قاب تصویر این دوربینِ فول‌فریم به‌کاررفته است و در ترکیب با سیستم نورسنجی متشکل از 86k سنسور RGB و پردازندهٔ PRIME IV یک فوکوس مطمئن و سریع را ارائه می‌دهد. 

   سرعت شا‌تر این دوربین حداکثر ۸۰۰۰/۱ ثانیه و سرعت هم‌زمانی فلاش ۲۰۰/۱ است. در حالت عکاسی پیاپی سریع CH سرعت به ۴.۴ فریم بر ثانیه می‌رسد که تا ۷۰ تصویر JPEG (معادل ۱۷ تصویر خام) به‌صورت متوالی قابل‌برداشت است.

  PENTAX K-1 دارای ماژول GPS داخلی و قطب‌نمای الکترونیکی است. بهره‌گیری از این ماژول در ترکیب با تکنولوژی حرکت سنسور SR II، امکان عکاسی نجومی بسیار دقیق و نسبتاً آسانی را به ارمغان خواهد آورد: بر اساس اطلاعات GPS، برای جلوگیری از کشیدگی اجرام نورانی، سنسور حرکت آن‌ها را تعقیب کرده و تصویری زیبا از آسمان شب خلق می‌نماید.


     
   از دیگر ابتکارات RICOH در این فول‌فریم دوست‌داشتنی، طراحی و به کار بردن نورهای LED کمکی در بعضی از قسمت‌های دوربین است که به تعویض لنز، تعویض کارت حافظه، اتصال کابل‌ها و حرکت نمایشگر کمک می‌کند.


   
   هر چند PENTAX K-1 به دو شکاف کارت حافظه با پشتیبانی از کارت‌های SD/SDHC/SDXC، وای‌فای داخلی و پورت micro HTMI مجهز شده است، اما درگاه USB2 کمی توی ذوق می‌زند.این دوربین در حالت Full HD تا سرعت 60fps فیلم‌برداری انجام می‌دهد که نسبت به پرچم‌داران جدید شرکت‌های دیگر باقابلیت فیلم‌برداری 4K کمی ناامیدکننده به نظر می‌رسد؛ اما باید توجه داشت که K-1 یک High-End مثل Nikon D5 یا Canon 1Dx ۶۰۰۰ دلاری نیست؛ بلکه یک فول‌فریم بدنه متوسط با امکانات و ویژگی‌های منحصربه‌فرد است که تنها ۱۸۰۰ دلار قیمت دارد. بنابراین برخی از کاستی‌های احتمالی‌اش آن‌ هم در برابر غول‌های بازار قابل‌چشم‌پوشی است.

منابع:
The long difficult road to pentax full frame
- Ricoh
Pentax k-1 review
Pentax k-1 special site

نویسنده مؤلف: احمد آبایی


ارسال نظر

در پاسخ به نظر زیر :

نظرات

محمدرضا احمدی
پاسخ به این نظر
PENTAX همواره با تمام فراز و نشیب هایی که داشته یک دوربین قابل اعتماد بوده.

مطالب مرتبط

تازه‌های عکاسی

وبلاگ در سایت عکاسی

وبلاگ و فتوبلاگ

انجمن‌های عکاسی

سایت عکاسی

سایت عکاسان ایرانی

فروشگاه کتاب عکاسی

  • عکاسان جنگ، مریم کاظم‌زاده، خشتی
  • عکاسان جنگ، اباصلت بیات، خشتی
  • دلاوران
  • مجموعه فیلم آموزشی:  آموزش منوی دوربین‌های سری ۵۰۰۰ نیکون
  • تکنیک‌های فتومونتاژ
  • ترکیب بندی در عکاسی - دیوید پرکل
  • حرفه: هنرمند شماره ۶۷
  • در ستایش امر واقعی (۲جلدی)
  • نگاه‌ها به ایران
  • هنر و عکاسی
  • تاریخ عکاسی
  • این، کار من است!
  • آنگاه - شماره ۵
  • عکاس؛ استودیو
  • مجموعه عکس چیست؟
  • عکاسی مقدماتی
  • عکاسی - نشر ماهی
  • درباره نگاه به عکس‌ها
  • پامنار
  • انزلی
  • باران شغال
  • دیده و درون
  • عکاسی مستند
  • شیب تند عصر پنج‌شنبه
  • نود سال نوآوری در هنر تجسمی ایران - ۲ جلدی
  • تحولات تصویری هنر ایران: بررسی انتقادی
  • عکاسی دیجیتال - نشر دوژه
  • نگاهم کن! خیالم کن!
  • در جهت عکس
  • عکس و دیدن عکس
Powered by Practicalidea