فیلم «وقت آتش‌افروزی» به کارگردانی فرناندو سولاناس و اکتاویو گتینو از بخش سینمای مستند: سینمای سوم، سه‌شنبه ۱۱ اسفند ۹۴ در سالن سینما تک موزه‌ هنرهای معاصر تهران به نمایش درمی‌آید.

   بنا به گزارش روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران، دومین فیلم از بخش سینمای مستند: سینمای سوم، روز سه‌شنبه ۱۱ اسفندماه ساعت ۱۳ فیلم «وقت آتش‌افروزی» به کارگردانی فرناندو سولاناس و اکتاویو گتینو محصول سال ۱۹۶۸ آرژانتین، به مدت ۲۲۸ دقیقه به زبان‌اصلی و با زیرنویس فارسی در سالن سینما تک موزه‌ هنرهای معاصر تهران به نمایش درمی‌آید.وقتی نخستین کاشفان اروپایی در حال پیشروی در حاشیهٔ ساحل جنوب شرقی قارهٔ آمریکای جنوبی بودند، آتش‌های مشتعلی را مشاهده کردند که شمارشان از صد‌ها فرا‌تر می‌رفت و از خشکی نیمه‌تاریک سر برمی‌کشید. کاشفان اسپانیایی، به‌ویژه به منطقه‌ای در کنارهٔ جنوبی ساحل که اکنون آرژانتین نامیده می‌شود، عنوان «سرزمین آتش» دادند.

   آنچه اینان از فراز کشتی‌های خود دیدند، نور کوره‌های بومیان سرخ‌پوست آن منطقه بود، و چشم‌انداز آن شراره‌های چشمک‌زن در تاریکی شبانگاه، یکی پس از دیگری، تا جایی که افق را همچون گردون تازهٔ غریبی در برمی‌گرفت، بر تخیلات و تصورات این نخستین کاشفان، که بی‌تردید از ساکنان این قارهٔ جدید بیمناک و نسبت به ایشان کنجکاو بودند، اثر قاطعی گذاشت. طی قرن‌ها و پس از برخوردهای اولیه، مورخان و شاعران آمریکای لاتین اصطلاح «وقت آتش‌افروزی» (ساعت روشن کردن کوره‌های طباخی) را بسیار به کار گرفتند. اما طی سال‌های دههٔ ۱۹۶۰ بود که این اصطلاح همچون ندایی برای صف‌آرایی ضد امپریالیستی به کار بسته شد، زمانی که انقلابیِ آرژانتینی چه گوارا با صراحت اعلام کرد «اکنون وقت آتش‌افروزی فرارسیدهاست، نگذارید آن‌ها جز نور شعله‌ها چیزی ببینند».

   سولاناس و گتینو با استناد به سخنان پیشگامان فکری مردم در کشورهای جهان سوم به تشریح شرایط خفقان فرهنگی در این کشور‌ها می‌پردازند، و سپس در تقابل با سینمای مسلط آمریکا و سینمای مؤلف اروپا از «سینمای سوم»‌ای سخن به میان می‌آورند که در خدمت انقلاب و مبارزهٔ طبقاتی توده‌هاست. وقت آتش‌افروزی بهترین مصداق چنین سینمایی است و تنها همین دلیل برای دیدن آن کافی است!

    یادآور می‌شود؛ علاقه‌مندان می‌توانند جهت استفاده از برنامه نمایش فیلم به موزه هنرهای معاصر تهران واقع در خیابان کارگر شمالی مراجعه و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۸۸۹۵۱۹۶۵ تماس حاصل کنند.