اختصاصی «سایت عکاسی» – اصغر خمسه، عکاس ایرانی، موفق به کسب جایزه بزرگ L’Iris d’Or در مسابقه‌ی بین‌المللی عکس سونی ۲۰۱۶ شد.
 
  برندگان این مسابقه بین‌المللی عکاسی که در سه بخش جوانان، آزاد و حرفه‌ای به میزبانی لندن و با رقابت بیش از ۲۳۰ هزار عکس از ۱۸۴ کشور مختلف برگزار شد، دوم اردیبهشت‌ماه ۹۵ در مراسم اهدای افتتاح نمایشگاه و اهدای جوایز آن معرفی شدند که اصغر خمسه از ایران با مجموعه پرتره‌هایی درباره اسیدپاشی با عنوان «آتش نفرت» موفق به کسب جایزه اصلی ۲۵ هزار دلاری در بخش حرفه‌ای این مسابقه شد.
 
  امسال در بخش حرفه‌ای بیش از ۱۲۷ هزار عکس در ۱۴ بخش‌ مختلف از جمله معماری، پرتره، چشم‌انداز، طبیعت بی‌جان، مفهومی، صحنه‌آرایی، ورزشی، مستند معاصر و … برای کسب رتبه‌های اول تا سوم هر بخش به رقابت پرداختند و سپس از میان آن برگزیدگان، نهایتا یک عکاس به عنوان برنده جایزه بزرگ یا عکاس سال این مسابقه معرفی شد. شایان ذکر است؛ اصغر خمسه نخستین عکاس ایرانی است که موفق به کسب این جایزه شده است.
 
  اما یکی از سه فینالیست نهایی بخش جوانان مسابقه سونی ۲۰۱۶ هم سپهر جمشیدی فرد (متولد ۱۹۹۸ در ایران) بود. او با تک عکسی با موضوع دریاچه ارومیه موفق به کسب این عنوان شد. این عکاس جوان ایرانی، که در استرالیا بزرگ شده، در حال حاضر در تهران مشغول اتمام مقطع دبیرستان است. اما نهایتا از میان این سه فینالیست، عکاسی از آمریکا موفق به کسب جایزه اصلی بخش جوانان شد.
 
   شرکت در بخش حرفه‌ای این مسابقه فقط با مجموعه عکس میسر بود ولی در بخش جوانان که ویژه عکاسان ۱۲ تا ۱۹ سال برگزار می‌شود هر عکاس فقط با تک عکس می‌توانست در رقابت شرکت کند.
 
  گفتنی‌ست تمامی مجموعه عکس‌های برگزیده بخش حرفه‌ای به همراه تک عکس‌های برگزیده در بخش‌های آزاد و جوانان از ۳ تا ۱۹ اردیبهشت ۹۵ در مجموعه فرهنگی «سامرست هاوس» لندن به نمایش درخواهد آمد و سپس در کتابی ویژه به چاپ خواهند رسید. برندگان سه بخش حرفه‌ای، جوانان و آزاد بر روی وبسایت مسابقه قابل مشاهده هستند.