در راستای تاسیس «انجمن صنفی عکاسان استان مرکزی» و پس از تشکیل اولین مجمع عمومی به تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ در فرهنگسرای آیینه اراک، هم‌اکنون هیئت موسس این انجمن، اساسنامه قانونی را تدوین کرده و با مجوز وزارت کشور و صدور اطلاعیه رسمی، فراخوان عضوگیری از عکاسان استان را منتشر می‌کند.

  طی جلسه برپا شده با حضور نماینده استانداری مرکزی پس از انتخاب اعضای هیات مدیره، بازرس، علی‌البدل بازرس و اعضای علی‌البدل هیأت مدیره، با رأی اکثریت اعضا حق عضویت سالانه به مبلغ پانصد هزار ریال تعیین شده بود به طوری که اعضای جدید در نخستین نوبت مبلغ هفتصد هزار ریال را به عنوان ورودیه خواهند پرداخت.

   در حال حاضر عادل عزیزی به عنوان رییس هیات مدیره، محمد وروانی فراهانی به عنوان نایب رییس، علی کریمی به عنوان خزانه‌دار، محمد اسدی مسئول روابط عمومی و سیدمهرداد شریفی به عنوان دبیر انجمن فعالیت دارند. براساس تصمیم‌گیری‌های هیات مدیره برای کمیته عضویت، در سال چهار بار عضو‌گیری در ماه‌های منتهی به هر فصل انجام می‌شود و کارت عضویت هم چهار مرتبه در سال، صادر و به اعضا تحویل خواهد شد. 

شرایط عضویت: 
هر فرد عکاس که دارای شرایط زیر باشد می تواند به عضویت انجمن در آید:
– حضور در دفتر انجمن و تکمیل فرم عضویت*
– انتخاب حداقل یک گروه تخصصی در فرم ثبت نام و شرکت فعال و حضور مستمر در آن
– ارائه حداقل ۲۰ قطعه عکس از نمونه آثار مرتبط با گروه تخصصی انتخابی
– ارائه اسناد موفقیتهای عکاسی و رزومه هنری
– پذیرفتن مفاد اساسنامه.
– فتوکپی شناسنامه و کارت ملی
– عدم محرومیت از حقوق اجتماعی
– نداشتن سوء شهرت حرفه‌ای و اجتماعی
– پرداخت ورودیه و حق عضویت سالانه

   *عکاسان دیگر شهر‌های استان مرکزی که امکان حضور در دفتر انجمن را ندارند، می‌توانند با تکمیل فرم ثبت نام و ارسال مدارک به پست الکترونیک انجمن markaziphoto@gmail.com  به عضویت انجمن درآیند.

گروه‌های تخصصی انجمن:
– عکاسان خبری و مطبوعاتی*
– عکاسان مستند اجتماعی
– عکاسان طبیعت و حیات وحش
– عکاسان صنعتی و تبلیغاتی

   *تعریف عکاس مطبوعاتی: به شخص حقیقی اطلاق می‌شود که جزو کارکنان مطبوعات، خبرگزاری‌ها و بنگاه‌های (آژانس‌های) معتبر خبری دارای مجوز از دولت جمهوری اسلامی ایران محسوب شده و به دستور کارفرما و یا به صورت آزاد در مقابل حق‌السعی امرار معاش می‌کند.

نشانی دفتر انجمن: 
 اراک، خیابان ۲۲ بهمن، نرسیده به میدان دارایی، ساختمان ۷۷، طبقه دوم، واحد ۳