فیلم «ادوارد مونک» به کارگردانی پیتر واتکینز، چهارشنبه ۲۷ مردادماه ۹۵ از ساعت ۱۶، در سالن «سینما تک» موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش درمی‌آید.

   این فیلم که دومین فیلم از بخش «یک فیلم‌ساز یک نگاه: مروری بر سینمای پیتر واتکینز» و محصول سال ۱۹۷۴ میلادی سوئد و نروژ است، به مدت ۱۷۰ دقیقه به زبان اصلی و با زیرنویس فارسی نمایش داده خواهد‌شد.

   «زندگی، در لحظه‌ی انعقاد، دستا‌ن مرگ را می‌لرزاند»؛ این از مشاهدات ادوارد مونک، بزرگترین نقاش نروژ است که در یکی از تاملات ادبی‌ او، در بیوگرافی سینمایی جسورانه و خلاقانه پیتر واتکینز به کار رفته‌است. تجربه‌ی تماشای فیلم، که در فرمِ بلندپروازانه‌اش حماسی و در صراحت مستندوارش گزنده‌‌است، این احساس را می‌دهد که گویی فیلم در همان آنی که تماشایش می‌کنیم ساخته می‌شود و این ناشی از سبک و لهجه‌ی منحصر به فرد کارگردان است که زمان را در هم می‌شکند و از نو می‌سازد. آن‌هایی که دنبال یک داوری «سنجیده» از دستاوردهای نقاش می‌گردند، در عوض خود را در حال فرورفتن در روان آزاردیده مونک و دقیق شدن در رگ‌ و پی واقعیت‌های‌ اجتماعی و تاریخی موثر بر او می‌یابند.

   در همان‌حال که مونک سعی در جلب نظر جامعه هنری متخاصم اروپا دارد، تصاویر تلخ کودکی‌ چنان او را درگیر می‌کنند که می‌نویسد «بیماری، جنون، و مرگ فرشتگان سیاهی‌اند که در گهواره‌‌‌ مراقب من بوده‌اند و در زندگی‌ همراهی‌ام کرده‌اند». تصاویر واتکینز، همچون ترکیب‌بندی‌های مونک، غالبا از رو به رویند؛ با عمق میدانی کم و بدون نقاط محوشونده یا دیگر جلوه‌های طبیعی‌سازی بصری.

   علاقه‌مندان می‌توانند برای استفاده از برنامه‌های نمایش فیلم در فصل تابستان، به موزه هنرهای معاصر تهران، واقع در خیابان کارگر شمالی مراجعه و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۸۸۹۵۱۹۶۵ تماس حاصل کنند.