فیلم «کمون پاریس» به کارگردانی پیتر واتکینز، روز یکشنبه ۳۱ مرداد ۹۵ از ساعت ۱۳ در سالن «سینما تک» موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش درمی‌آید.

   این فیلم که سومین فیلم از بخش «یک فیلم‌ساز یک نگاه: مروری بر سینمای پیتر واتکینز» و محصول سال ۲۰۰۰ میلادی کشور فرانسه است، به مدت ۳۴۴ دقیقه به زبان اصلی و با زیرنویس فارسی نمایش داده خواهد‌شد.

   پیتر واتکینز فیلمساز انگلیسی در سال ۱۹۹۹ نزدیک به دویست نفر را گرد هم‌آورده تا «کمون پاریس» محصول سال ۱۸۷۱ میلادی را بازسازی کند، گویی که این اتفاق به صورت زنده در تلویزیون پخش شده‌است. در یک تجربه خلاقانه که بازتابی از دموکراسی سوسیالیستی کوتاه‌مدت «کمون پاریس» است، تمام عوامل و بازیگران واتکینز چند هفته را در فضای یک کارخانه‏ قدیمی خارج از شهر پاریس گذراندند و صحنه‌ها و دیالوگ‌‏ها را مطابق با ماه‏‌ها تحقیق تاریخی گسترده شکل دادند

   
این فیلم مطالعه‏ای است در قدرت تحمل یک انقلاب اجتماعی‌سیاسی که تلاش می‏کند تا دوباره به روی صحنه رود و محکی است هم برای کسانی که در این پروژه همکاری کرده‌اند و هم برای آن‏ها که مشتاقانه مخاطب این فیلم بوده‌اند.

   فیلم واتکینز،کمون پاریس را دوباره بازسازی کرده و انقلاب را آن‌طور که در خیابان‏های شهر، کافه‏‌ها، خانه‌ها و محفل ‏های سیاسی رخ داده، دراماتیزه کرده و نشان می‌دهد. در کل این شش ساعت، فراز و نشیب‏ های کمون پاریس نشان داده می‏‌‌شود، از اولین صحنه‏‌های شادی مردم گرفته تا پیروزی نهایی نیروهای دولت فرانسه بر کموناردهای انقلابی.

   در ابتدای فیلم مواجهه‏ی بین مردم پاریس‏ و ارتشی‌هایی نشان داده می‏‌شود که سعی می‏‌کنند نظم پایتخت را بازگردانند‏. خبرنگاران که لباس‏‌های همان دوره را پوشیده‏‌اند مجهز به میکروفون‌اند، توسط یک دوربین متحرک دنبال می‏‌شوند و صدای هیجانات انقلابی در روزهای اول را ثبت می‏‌کنند. واتکینز علاوه بر نشان دادن اشتیاق انقلابیون در تغییر نظم اجتماعی، بورژواها را هم نشان می‌دهد که از بر هم ریختن نظم عمومی شهر مضطرب‌اند. 

   علاقه‌مندان می‌توانند برای استفاده از برنامه‌های نمایش فیلم در فصل تابستان، روزهای یکشنبه و چهارشنبه هر هفته، به موزه هنرهای معاصر تهران واقع در خیابان کارگر شمالی مراجعه و  یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۸۸۹۵۱۹۶۵ تماس حاصل‌کنند.