نمایشگاه عکس «ایران از چشم‌های هما» عصر روز جمعه ۲۶ شهریورماه ۹۵ با نمایش ۱۳۰ عکس از مناظر و مناطق دیدنی ایران که ۴۰ سال پیش توسط «جورج گئورگ ژرستر» به ثبت رسیده‌بود، با حضور معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون وزارت راه و شهرسازی و همچنین سفیر سوئیس در فرهنگسرای نیاوران گشایش یافت.

   محمود دولت‌آبادی نویسنده‌ی صاحب‌نام، منوچهر ناصرالملکی از اعضای هیات مدیره کانون اتومبیل‌رانی ایران و سید‌عباس سجادی، رئیس فرهنگسرای نیاوران از دیگر مهمانان حاضر در آیین افتتاحیه این نمایشگاه بودند.

   «جورج گئورگ ژرستر» پدید‌آورنده این تصاویر، در بخشی از سخنانش درباره‌ی این نمایشگاه گفت: «ارائه ۱۷۰ اثر در این نمایشگاه، نشانه احساس عمیق من به فرهنگ وتاریخ غنی، شهرها، مناظرطبیعی و قلمرو ایران است. درطول عکاسی سختی‌های بسیار کشیدم ولی ازآن لذت بردم. همان‌طور که می‌بینید۱۳۰ عکس در دهه ۷۰ میلادی قبل از انقلاب ایران گرفته شده‌است. فضای نامحدود ازشرق تا غرب، از خلیج‌فارس تا دریای خزر عکاسی شده‌است و این کار بزرگ برنامه‌ریزی دقیقی می‌خواست.

   ما با یک هواپیمای ساده کار را آغاز کردیم. من روی دم هواپیما قرار می‌گرفتم و عکس‌ها را ثبت می‌کردم. درطول عکاسی با مشکلات زیادی روبرو بودم، گاهی دوربین وگاهی لنز دوربین را ازدست می‌دادم. همچنین درتمام مدت عکاسی نیز باید با خلبان هواپیما هماهنگی بوجود می‌آوردم و صحبت می‌کردم، صدای زیاد موتور این اجازه را به من نمی‌داد. به همین دلیل گاهی خلبان مجبور بود موتور هواپیما را خاموش کند و با موتور خاموش برفراز آسمان پرواز می‌کردیم و این کارخطرات زیادی داشت.»

   در این برنامه «ژولیو هاز» سفیر سوئیس در تهران گفت: «من دراین نمایشگاه نظاره‌گر تصاویر یکی از پیشگامان  هنر عکاسی در سوئیس هستم و مردم ایران هم تصاویر زیبایی از سرزمین خود را که چهل سال پیش از آسمان گرفته‌شده برای نخستین بار می‌بینند. زمانی‌که گوگل و مگ هنوز وجود نداشته، تهیه این نوع عکس‌های هوایی اهمیت زیادی داشت.

   می‌توان گفت نگاه فلسفی در این آثار دیده می‌شود و این نوع تصاویر به عنوان پوستر به اکثر نقاط جهان سفر می‌کند. وقتی به تصاویر نگاه می‌کنیم خودمان را غرق در رنگ‌ها و زمان می‌بینیم، این تصاویر به نسل جدید ایران سرزمین‌شان را نشان می‌دهد و «ژرستر» با ثبت این تصاویر نشان داد که گذشت فاصله زمانی، نگاه جدید و متفاوتی را ایجاد می‌کند.»

   همچنین در در ادامه‌ی آیین افتتاحیه این نمایشگاه، مدیرعامل بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران طی سخنانش عنوان داشت: «حضور جورج گئورگ ژرستر در ایران را به فال نیک می‌گیریم. ما ایرانیان تلاش ایشان را برای ثبت این تصاویر از سرزمین ایران به عنوان یک سند تاریخی ارزشمند، ارج می‌نهیم  و باعث افتخار ما است که در فرهنگسرای نیاوران میزبان چنین نمایشگاه کم‌نظیری هستیم.

   آن‌طور که «ژرستر» می‌گویند ایشان تلاش و زحمت زیادی برای انجام این کار بزرگ صورت دادند و در آن زمان با امکانات متفاوت و البته با دقت و پیگیری مداوم همچنین یک برنامه ریزی دقیق توانستند از مناطق مختلف ایران عکاسی کنند که به راستی کار ارزنده و دشواری بوده‌است. این زحمات ارزش تصاویر به ثبت رسیده از ایران عزیز را دوچندان ساخته‌است.»

   دکتر ایزدی، معاون وزیر راه و شهرسازی دیگر سخنران این مراسم اظهارداشت: «۱۵سال پیش عکس‌های «ژرستر» سهم بزرگی در ثبت تاریخ شهرسازی ایران داشت. این عکس‌ها علاوه بر مستند بودن به بازشناسی شهرهای ایران کمک بزرگی کرده‌است، همچنین باعث شده‌است ویژگی خاصی برای نظام شهرسازی ایران به وجود بیاید. ترکیب محیط مصنوعی و طبیعی، تلفیق و گستردگی شهرها و ترکیب موزن را می توان دراین تصاویر مشاهده کرد.»

   ناصر الملکی مدیر کانون اتومبیل‌رانی و یکی از حامیان برگزاری این نمایشگاه نیز عنوان داشت: «آثار هنری این هنرمند از زاویه زیباشناسی واجد ارزش‌های فراوانی است، همچنین از نظر شناخت کره زمین ممتاز است. این هنرمند مرزها را پشت سرگذاشته و به کره زمین نگاه ویژه داشته‌است و مجموعه آثاری که درمورد کشور ایران که از فرهنگ و تمدنی کهن برخورداراست، ممتاز وقابل توجه است. »

   و در پایان علی مرادخانی، معاون هنری وزارت ارشاد درخصوص ارتباط این نمایشگاه با دیپلماسی فرهنگی گفت: «حضور هنرمندان ایرانی خارج از کشور و هنرمندان کشور هاى دیگر جهان به ایران کمک می‌کند تا یک معرفت خاصی درحوزه فرهنگ ایجاد شود. در همین نمایشگاه شاهد این هستیم که یک هنرمند غیر ایرانی، زیبایی‌هاى ایران را به صورت خاصی به ما نشان می‌دهد. 

   در راستاى این هدف سعی کرده‌ایم امکان حضور هنرمندان ایران را در جشنواره‌هاى بین المللی به‌صورت پررنگ فراهم کنیم. بعد از جریان برجام از هنرمندان کشورهاى دیگر پیشنهاد‌هاى خوبی در این زمینه شده‌است،  به‌خصوص هنرمندانی از کشورهاى اروپایی و هنرمندان ایرانی خارج از کشور که علاقه‌مند هستند در ایران نمایشگاه بگذارند. ماباید نگاه‌مان را به دیپلماسی فرهنگی به نحوى متمرکز کنیم که دایره وسیعی از آمدوشد هنرمندان، امکان تبادل نظر و پژوهش‌ها را درفضاى جدید به وجود بیاوریم.»

   گفتنی است نمایشگاه عکس «ایران از چشم‌های هما» تا روز شنبه ۱۰ مهرماه ۹۵ از ساعت ۱۰ تا ۲۰ و روزهای تعطیل از ساعت ۱۴ تا ۲۰ در  در فرهنگسرای نیاوران به‌ نشانی تهران، خیابان پاسداران، مقابل پارک نیاوران میزبان علاقه‌مندان خواهد‌ بود.