کتاب «تاریخ مصور تئاتر» نوشته‌ی آندره دوگن و ترجمه‌ی پرویز احمدی‌نژاد توسط انتشارات سمت منتشر شد.

   این کتاب که در ۵۱۶ صفحه و با مبلغ ۳۵ هزار تومان برای دانشجویان رشته تئاتر در تمام مقاطع به‌عنوان کتاب مبنایی و نیز برای درس «تاریخ تئاتر» ترجمه و تدوین شده، با زبانی ساده و دقیق به شرح روند شکل‌گیری و تحول تئاتر در طول ۲۵ قرن می‌پردازد.

   در کتاب «تاریخ مصور تئاتر» شیوه‌های گوناگون هنرهای نمایشی براساس ترتیب زمانی دقیق و با توجه به به قابلیت‌های اجرایی آنها بررسی شده است. نویسندگان، بازیگران، نظریه‌پردازان، کارگران فنی نور و صدا، طراحان دکور و لباس و …، صحنه‌پردازان، کارگردانان و سایر دست‌اندرکاران تئاتر نیز فراموش نشده، تا حد امکان به آن‌ها و آثارشان اشاره شده است.

   در لابه‌لای مطالبی که شباهت به نسخه دست‌نویس دارد، حدود ۲۰۰۰ طرح، تصویر و تابلو گنجانده شده تا وقایع و تئوری‌های پیچیده هنری را برای همگان قابل درک سازد. بنابراین هر صفحه از این اثر، مانند صحنه تئاتر، چیدمانی نمایشی و بصری نیز دارد. این کتاب یکی از کامل‌ترین منابع تاریخ تئاتر است و دریچه‌ای به سوی شناخت اندیشه و تفکر تئاتر اروپایی می‌گشاید.

   در یادداشتی درباره‌ی آندره دوگن، نویسنده‌ی این کتاب به قلم پرویز احمدی‌نژاد آمده است: «برای آندره، تئاتر «همه چیز» بود، یا بهتر گفته باشم مقدم بر همه چیز بود؛ جز به تئاتر به چیزی فکر نمی‌کرد و راجع به هر مطلبی که صحبت می‌کرد، آخرش به تئاتر بر می‌گشت.

   گرچه عملاً به صورتی غیرحرفه‌ای به این کار می‌پرداخت و عوایدی از این راه نصیبش نمی‌شد، در حقیقت اما، تماشاگری حرفه‌ای‌تر از او نمی‌توان یافت؛ تماشاگری هوشیار و تیزبین که به کمک طرح‌ها، یادداشت‌ها و حافظه استثنائی‌اش، بعد از سپری شدن سال‌های فراوان، می‌توانست مدت‌ها از جزئیات یک نمایش – هر قدر هم کم اهمیت – با دقت فراوان صحبت کند و ظرایف آن را با موشکافی حیرت‌انگیزی بنمایاند.

   آندره در واقع شاهد زنده وقایع تئاتری نیمه دوم قرن بیستم بود؛ و امروز در فرانسه به صورت مرجعی معتبر در این زمینه محسوب می‌شود.

   به جز حرفه‌ای بودن در تماشاگری، مطالعه و تحقیق درباره آثار دراماتیک و نظریه‌های مربوط به هنر تئاتر نیز یکی دیگر از خصوصیات و دلبستگی‌های آندره بود. وی اکثر متون دراماتیک اروپایی را مطالعه کرده بود و بسیاری از آنها را نیز تقریباً از حفظ می‌دانست.»