«رخداد شنیداری شماره ۱» به کیوریتوری صبا علیزاده، روز جمعه ۱۹ آذرماه ۹۵ در گالری راه‌ابریشم (شعبه پارک لاله) برگزار می‌شود.

   رخدادهای شنیداری مجموعه‌ای است که به همت کارگاه نوفه و همراهی گالری راه‌ابریشم جهت معرفی هنرمندان حوزه Sound Art بوجود آمده است. کار هنرمندان منتخب این مجموعه فضایی بین هنرهای تجسمی و هنر صدا را در بر می‌گیرد چراکه برخورد اکثر این هنرمندان با صدا به صورت ابژکتیو است. با صداهایی که آنها پیرامون خود پیدا کرده، ضبط کرده و یا ساخته اند به مانند یک مجسمه ساز برخورد می‌کنند. گاهی با جزئیات کلیتی را خلق می‌کنند و گاهی از یک کلیت جزئی را فاش می‌کنند.

   صبا علیزاده، کیوریتور این مجموعه و موسس کارگاه نوفه، فارغ‌التحصیل رشته عکاسی (کارشناسی از دانشگاه آزاد) و آهنگسازی (کارشناسی ارشد از دانشگاه Calarts) است. آهنگسازی در زمینه‌های الکتروآکوستیک و موسیقی تجربی، نوازندگی ساز کمانچه و عکاسى از جمله فعالیت‌های این هنرمند است.

   آندریاس  اشپکتل، هنرمند این مجموعه  در سال ۱۹۸۴ در اتریش به دنیا آمد، در وین در رشته علوم رسانه تحصیل کرد و در حال حاضر در برلین زندگی می کند. آندریاس  نواختن پیانو را از سن ۶ سالگی آغاز کرد و در ۱۰ سالگی به گیتار الکتریکی روی آورد .در طی سال‌های بعد به طور خودآموز به نواختن درامز و باس الکتریکی پرداخت. در سال‌های اخیر علاقه‌اش به تولید و تهیه موسیقی الکترونیکی را گسترش داد. او اولین آلبوم انفرادی خود به اسم Sleep را در سال ۲۰۱۵ منتشر کرد که نقطه عطفی در فعالیت حرفه‌ای او به حساب می‌آید. این آلبوم را نمیتوان در ژانر بخصوصی قرار داد اما در آن تاثیراتی از موسیقیAmbient ، Dub و موسیقی فولکور کشورهای دیگر -که او در مواجهه با آنها در سفرهایش ضبط کرده- را می‌توان شاهد بود.

   بیشترین علاقه آندریاس، ضبط صداهای پیرامونش، صدای شهر مکالمات رهگذران و تقریبا هر آنچه که تولید صدا می‌کند، است. فرآیند ضبط صداهای او به عکاسی می‌ماند، چرا که کپسولی صوتی از زمان و موقعیتی که در آن بوده توسط دستگاه ضبط صوت خلق می‌کند. درست مثل دوربین عکاسی که امکان ادغام کردن چند تصویر در یک فریم را به ما می‌دهد (super expose) دستگاه ضبط صوت هم این امکان را به او می‌دهد با این تفاوت که صداهای روی هم ضبط شده در نهایت فضایی کاملا انتزاعی را می‌سازند و صداهای اولیه دچار دگردیسی‌ای کامل می‌شوند.

   در طول این سال‌ها، اشپکتل توسط موسسه‌های فرهنگی مانند انستیتو گوته یا DAAD به کشورهای مختلف مانند ایتالیا، غنا، مصر، سودان و بریتانیا دعوت شده است. او همچنین در پانل گفت‌و‌گوهای مختلقی در آلمان و اتریش راجع به موضوعاتی از قبیل تولید موسیقی، ادبیات و شعر شرکت می‌کند.

   این هنرمند هم‌اکنون برای روزنامه‌ها و پلتفرم‌های آن‌لاین آلمانی و اتریشی مانند Spiegel، Falte و یا FM4 مطالبی درباره‌ی موسیقی و ادبیات می‌نویسد. آندریاس به همراه گروه موسیقی‌اش Ja,Panik به تازگی کتابی به نام آینده یی منتشر کرده که در سراسر آلمان، اتریش و سوئیس از طرف منتقدین تحسین شده است.

   علاقه‌مندان برای حضور در این رویداد می‌توانند روز جمعه ۱۹ آذرماه ۹۵، ساعت ۲۰ به گالری راه‌ابریشم به نشانی تهران، بلوار کشاورز، بین وصال شیرازی و قدس، ساختمان تکنو آجر، پلاک ۲۱۰  مراجعه کنند.