آیین گشایش نمایشگاه دومین مسابقه عکس «خانه روستایی» و اهدای جوایز، روز پنجشنبه ۳۰ دی ماه ۹۵ همزمان با رونمایی از کتاب عکس‌های برگزیده این مسابقه در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار شد.

   در این مراسم که با حضور عزیزاله مهدیان، معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و جمعی از مدیران آن نهاد و عکاسان برگزار شد، پس از تلاوت قرآن و سرود جمهوری اسلامی، کلیپ دوره اول مسابقه پخش شد.

   در ادامه برنامه مهناز شفیعی دبیر مسابقه، گزارشی از روند برگزاری مسابقه ارائه داد و اعلام کرد که در این دوره از مسابقه با حضور ۱۳۱۲ نفر، ۵۲۷۸ عکس به مرحله داوری رسید که از این تعداد ۱۲۲ عکس در محورهای ذکر شده به نمایشگاه راه یافت. همچنین تفاوت این دوره از مسابقه را با دوره قبلی آن در تغییر روش ثبت‌نام از روش دستی به ثبت‌نام الکترونیکی دانست.
 


 

   شفیعی در ادامه گفت که تمام تلاش در بخش سایت بر این بود که در ثبت نام مسابقه اجحافی بر عکاسان نشود و شرایط آسان‌تری برای شرکت در مسابقه ایجاد شود. در پایان مطالب، وی نتایج این مسابقه را مطلوب دیده و برای بهبود کیفیت آثار دریافتی، پیشنهاد داد تا در دوره‌های آتی، این مسابقه به صورت دوره‌های منظم تداوم داشته باشد و همچنین برنامه‌ریزی و پیش‌بینی برگزاری کارگاه‌های آموزشی مختلف به منظور آشنایی عکاسان، موجب غنی‌تر شدن محتوای مسابقه خواهد شد.

   پس از صحبت های دبیر مسابقه، کلیپ دومین دوره از مسابقه پخش شد و بعد از آن، معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به جدیدترین آمار نوسازی و بازسازی مسکن روستایی در کشور، به صحبت پیرامون این موضوع پرداخت.
 


   مدیرکل دفتر مطالعات و تحقیقات مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، امیرحسین گرکانی، نیز در این آیین اظهار داشت: «این مسابقه دومین دوره است که توسط بنیاد مسکن با هدف مستندسازی معماری روستایی ایران و شناخت تاثیر عوامل اقلیمی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سوانح طبیعی در بافت مسکن روستایی برگزار شد.»

   همچنین در بخشی از این برنامه، کتاب «خانه‌های روستایی ایران» که شامل مجموعه آثار برگزیده در مسابقه عکس «خانه روستایی» است رونمایی شد و پس از آن بیانیه هیات داوران توسط جاسم غضبانپور یکی از داوران این دوره مسابقه خوانده و در پایان نیز از برندگان بخش های مختلف تقدیر شد. اسامی برگزیدگان این دوره از مسابقه به شرح زیر است:

– بخش بافت کالبدی سازگار با محیط:
نفر اول: محمد قدمعلی
نفر دوم: داود ایزدپناه
نفر سوم: مهدی ناصرالملکی

– بخش رابطه فرهنگ و معماری روستا:
نفر اول: سیدمهرداد شریفی
نفر دوم: عادل عزیزی
نفر سوم: سعید قاسمی

– بخش زندگی قدیم، کالبد جدید – زندگی جدید، کالبد قدیم:
نفر اول: محمد حیدریان
نفر دوم: امین مرادی
نفر سوم: منصوره رستمی

– بخش مسکن معیشت محور:
نفر اول: امیرحسین رضایی چراتی
نفر دوم: سامان خدایاری
نفر سوم: میلاد نعلبندیان

– بخش معماری مسکن روستایی:
نفر اول: مجید خالقی
نفر دوم: حجت‌الله عطایی
نفر سوم: فریدون امیدوار

– بخش مسکن روستایی و سوانح طبیعی:
نفر اول: مصطفی غلام‌نژاد
نفر دوم: مجید فرهمندی
نفر سوم: طاها اصغرخانی

   شایان ذکر است در بخش عکس‌های مسابقه‌ای برنده‌ای اعلام نشد و محمدرضا به‌مرام، به‌عنوان عکاس شایسته تقدیر معرفی و مبلغ ۲ میلیون تومان به ایشان اهدا شد.