شصتمین نشست پژوهشی هنر پیرامون نقد و بررسی آثار «محمد رفیع ضیایی»، کاریکاتوریست و نویسنده روز جمعه ۸ بهمن‌ماه ۹۵ با حضور رویا صدر، اسماعیل عباسی، فرهاد حسن‌زاده و سیدامیر سقراطی از سوی سازمان زیباسازی تهران و نشریه تندیس و با همکاری خانه هنرمندان ایران و انجمن تصویرگران ایران برگزار می‌شود.

   محمدرفیع ضیایی، کاریکاتوریست، پژوهشگر، نویسنده و طنزپرداز (۱۳۲۷-۱۳۹۵)، کاریکاتور را پیش از انقلاب با انتشار طرح‌ها و کاریکاتورهایی که جنبه سیاسی داشت، آغاز کرد. بعد از انقلاب کار مطبوعاتی را با ماهنامه فکاهیون شروع کرد. در سال ۱۳۶۴ به مجله فکاهی خورجین رفت و معاون سردبیر این مجله شد و شیوه‌های کاریکاتور مطبوعاتی را آزمود. وی در سال ۱۳۶۹ به جمع کاریکاتوریست‌های هفته‌نامه گل آقا پیوست و تا آخرین شماره این هفته‌نامه، با آن همکاری کرد.

   ضیائی در کنار فعالیت‌های هنری و مطبوعاتی خود، به نگارش مقالات پژوهشی برای تاریخ کاریکاتور مطبوعات ایران و جهان پرداخت و توانست تاریخچه‌ای برای کاریکاتور از دوره قاجار تاکنون را فراهم آورد که به شکل سلسله این مقالات در نشریاتی همچون ماهنامه و سالنامه گل آقا، دوماهنامه کیهان کاریکاتور، ماهنامه پیلبان و فصلنامه فرهنگ و مردم منتشر شدند. ضیائی همچنین توانست تاریخ کامل کاریکاتور ایران و جهان را در قالب کتابی دو جلدی با نام «پرونده کاریکاتور» منتشر کند که مرجع مهمی در این خصوص به شمار می‌آید. از ضیایی ده‌ها عنوان کتاب و صدها مقاله به یادگار مانده است.

   این هنرمند برجسته در طی دوران فعالیت خود، داور و دبیر جشنواره‌های مهمی در ایران بود و در شورای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور تهران عضویت داشت. ضیائی جوایز مهمی را نیز از جشنوراه‌های بزرگ کاریگار جهان بدست آورد که از جمله می‌توان به جایزه مسابقه جهانی اسکوپیه، مدال برنز و دیپلم افتخار مسابقه جهانی تولینتیو (ایتالیا) و جایزه دوم شانزدهمین مسابقه جهانی اولنس (بلژیک) اشاره کرد.

   شایان ذکر است نمایشگاه گزیده‌ای از آثار این هنرمند به همراه عکس‌ها و اسنادی از او در بخش جنبی شصتمین نشست پژوهشی هنر از ۳۰ دی تا ۸ بهمن‌ماه ۹۵ -زادروز او- در نگارخانه تابستان خانه هنرمندان ایران برپاست. در این نمایشگاه طرح ها، کاریکاتورهای او، نقاشی‌ها، عکس‌ها و اسنادی از کار و زندگی او برای مخاطبان به نمایش در آمده است.

   علاقمندان برای حضور در این نشست می‌توانند روز جمعه ۸ بهمن‌ماه، ساعت ۱۶ به خانه هنرمندان ایران به نشانی تهران، خیابان آیت الله طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، باغ هنر مراجعه کنند.