کتاب «دیده و درون» حاصل گفتگوی کورش ادیم؛ عکاس معاصر ایرانی با یازده تن از اصحاب هنر، ادبیات و علوم انسانی پیرامون عکس و عکاسی که جز دو مورد مابقی طی سالهای ۱۳۷۵ تا ۱۳۷۷ انجام شده، به تازگی توسط نشر قو به چاپ رسیده است.

   علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را که در قطع وزیری و در ۲۰۷ صفحه با قیمت ۲۰ هزار تومان به چاپ رسیده‌است، هم‌اکنون از «فروشگاه آنلاین کتاب عکاسی» خریداری کرده و در سراسر کشور تحویل بگیرند.

   در این کتاب عکاسان و علاقه‌مندان به عکاسی و مباحث بینارشته‌ای مربوط به این عرصه می‌توانند گفتگوی کورش ادیم با: مسعود خیام، یونس شکرخواه، محمد شمخانی، عباس صفاری، عمران صلاحی، محمدضیمران، ناصر فکوهی، شمس لنگرودی، محمد مددپور و یوسفعلی میرشکاک را بخوانند.کورش ادیم در ابتدای این کتاب در مطلبی با عنوان «همچون مقدمه» می‌نویسد :

   «سالهاست که اهل نظر در باب ضرورت گفتگو و تبادل نظر با اصحاب هنر، ادبیات و علوم انسانی در مباحث مربوط به عکاسی سخن گفته‌اند و در میزان تاثیرش در رشد و توسعه متقابل تاکید کرده‌اند.

   نقش بینارشته‌ای عکاسی در این میان غیر‌قابل انکار است و فقدان نهاد‌های رسمی و غیر‌رسمی که در جهان اول وظیفه‌ی ارتباط دهنده دو سوی این گفتمان را به عهده دارند، در سال ۱۳۷۴ مرا به انجام این گفتگوها و انتشار آن واداشت. کار برنامه ریزی و اجرای مجموعه‌ی پیش رو از سال ۱۳۷۴ آغاز شد و جز دو مورد بقیه تا سال ۱۳۷۷ به پایان رسید و برخی نیز تا اواسط دهه ی ۸۰ در مطبوعات روز منتشر شد.

   طبیعی است پرسش‌ها از دغدغه‌های شخصی من منشا گرفته است و طرح آن و خوانش پاسخ‌ها برای برخی گرایش‌های عکاسی راهگشاتر می‌کند. هرچند تحولات شگرف و اساسی طی ۲۰ سال اخیر عکاسی و سازوکارِ آن نیز دستخوش تغییرات بنیادی کرده است (که دوره‌ی گذار از آنالوگ به دیجیتال مصداق بارز و قطعی آن است) اما بسیاری از پرسش‌های طرح شده و پاسخ‌های ارائه شده امروزه نیز کارآمد و قابل بررسی است. علاوه بر این کنکاش، رای و نظر اصحاب فرهنگ در آن بازه زمانی به کار پژوهندگان و جستجوگرانِ آینده خواهد آمد.»