با برگزاری جشن عکاسان مستند و آیین اعطای جوایز هفتمین جایزه مستقل عکس مستند اجتماعی «شید» در روز پنجشنبه ۳۱ فروردین‌ماه ۹۶  در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران و با تقدیر از فعالان عرصه عکاسی، «عادل پازیار»  به عنوان برنده نهایی این دوره از جایزه عکس «شید» اعلام شد.

   اجرای مراسم اختتامیه این دوره از جایزه را صالح تسبیحی، هنرمند هنرهای تجسمی برعهده داشت و در ابتدای این مراسم، پیمان هوشمندزاده بیانیه‌ی شورای سیاست‌گذاری جایزه شید را قرائت کرد. در بخشی از این بیانیه آمده بود: «جایزه عکس شید همواره تلاش کرده است تا هویت خود را به‌عنوان یک رویداد هنری مستقل و غیردولتی حفظ کند. در این راه حمایت‌های جامعه عکاسی ایران نیز کمک کرده است تا شید بتواند در جامعه‌ای که رویدادهای فرهنگی در آن جوانمرگ می‌شوند، به هفتمین دوره خود برسد. امیدواریم با توجهِ مسئولان به این رویداد مستقل، تقویم ثابتی را برای برگزاری جایزه عکس مستند اجتماعی شید داشته باشیم.»

   مجید رجبی معمار، مدیرعامل خانه هنرمندان ایران سخنران بعدی جشن بود و وعده داد که جایزه عکس شید در برنامه‌های ثابت گالری‌های خانه هنرمندان ایران قرار گیرد و این رویداد مستقل دیگر نیازی به تغییر مکرر در محل برگزاری نداشته باشد. همچنین در ادامه مراسم به سیاق هر سال از جریان‌های تاثیرگذار در عکاسی ایران تقدیر شد.

   علی جورابچی، روشن نوروزی و سمانه غلام‌نژاد لوح تقدیر آژانس عکس دوربین.نت را به پاس برگزاری بیش از یک دهه رویدادهای عکاسانه مستقل اهدا کردند. احسان رافتی به نمایندگی از دوربین.نت این لوح تقدیر را دریافت کرد.

   اسماعیل عباسی، مترجم و مدرس عکاسی لوح تقدیر هفتمین گردهمایی سالانه عکس «شید» را به کیارنگ علایی اعطا کرد. از کیارنگ علایی به دلیل تلاش‌هایش در آموزش عکاسی تقدیر شد.

   محمد نوروزی، حسن غفاری و مجید ناگهی لوح سپاس جشن عکاسان مستند را به انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس برای انتشار کتاب‌های تخصصی و حرفه‌ای عکاسی اعطا کردند. سیدعباس میرهاشمی و فرهاد سلیمانی به نمایندگی از انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس این لوح سپاس را دریافت کردند.

   همپنین در این مراسم از محمد اسلامی‌راد به پاس یک عمر تلاش حرفه‌ای در عکاس مستند ایران تقدیر شد. سیف‌اله صمدیان به نمایندگی از اسلامی‌راد این لوح سپاس را دریافت کرد و متن پیام او را خواند. در بخشی از پیام محمد اسلامی راد به جشن عکاسان مستند آمده بود: « بعد از یادگیرى‌هاى اولیه اگر مُصر به ادامه عکاسى باشید، عکاسى بخش مهمى از زندگى شما می‌شود که به عشق و علاقه شما به نگاه کردن مربوط می‌شود. تا زمانی که به زندگى با علاقه و طراوت نگاه می‌کنید، عکس‌هایی هم که می‌گیرید زیبا و اثرگذار می‌شوند و همین‌که عشق به زندگى را از دست می‌دهید عکس‌هایتان خنثى و بی‌روح می‌گردند. پس عاشقانه به دنیاى اطرافتان نگاه کنید تا عکس‌هایی زیبا و ماندگار برایتان باقى بماند.»

   در ادامه آیین اعطای جوایز هفتمین دوره شید از ۱۳ عکاس راه‌یافته به بخش نمایشگاهی این دوره از جایزه و ۲ عکاس برنده گرنت (کمک‌هزینه) امسال تقدیر شد. مهسا احرابی‌فرد، آزاده بشارتی، عادل پازیار، عبدالله حیدری، آذین حقیقی، علی خارا، مرتضی رفیع‌خواه، حامد سوداچی، صادق سوری، نینا مختارباف، جواد مکتبی، مسعود محمدی و محمدرضا محمودی عکاسانی هستند که مجموعه عکس‌های آن‌ها در این دوره از جایزه شید به نمایش گذاشته شد. همچنین مجموعه عکس فرشید تیغه‌ساز و مهین محمدزاده، دو برنده گرنت شید نیز در بخش ویژه‌ای به نمایش گذاشته شده است.

   علی اکبر شیرژیان نماینده گالری گذار نیز اعلام کرد که فرشید تیغه‌ساز برنده گرنت امسال شید، از سوی این گالری برای شرکت در کارگاه بین‌المللی کتاب عکس هنری با تدریس جسپر راسموسن بورسیه می‌شود.

   و با حضور هیات داوران در نهایت نامزدهای دریافت جایزه و برگزیده نهایی معرفی شدند. عادل پازیار، آذین حقیقی، عبدالله حیدری و صادق سوری به عنوان نامزدهای دریافت هفتمین جایزه عکس شید معرفی و در آخر، سیف اله صمدیان به نمایندگی از هیات داوران با قرائت پاکت برنده، «عادل پازیار» را به عنوان برنده‌ی هفتمین جایزه عکس شید معرفی کرد.

   لازم به ذکر است بخش نمایشگاهی هفتمین جایزه عکس «شید» تا روز دوشنبه ۳ اردیبهشت‌ماه ۹۶ در گالری ممیز خانه هنرمندان ایران ادامه دارد.