نگارخانه لاله و موزه عکسخانه شهر در اقدامی مشترک و هم‌زمان، از روز دوشنبه ۳ مهرماه ۹۶ از ساعت ۱۶ تا ۱۹ میزبان نمایشگاهی از عکس‌های تاریخی مرتبط با ایام محرم با عنوان «سوگ‌واران» خواهند بود.

   یکی از ویژگی‌های برجسته عکس‌های تاریخی، ثبت وقایع و سندی برای شناخت و بررسی دوران گذشته است. از آغازِ ورود عکاسی به ایران در دوره قاجار به تدریج برخی از عکاسان توانستند رفتارها و آئین‌های جمعی مردم را ثبت کنند. یکی از این آئین‌ها، سوگواری برای امام حسین(ع) است.

   تصاویر زیادی از آیین‌های سوگواری در عصر قاجار و پس از آن به جای مانده است. در این مجموعه، برگزیده‌ای از چندین دوره تاریخی و تصاویری از هیات‌های عزاداری، تکیه‌ها، دسته‌های سینه‌زنی و آئین تعزیه انتخاب شده است.

   نمایشگاه عکس «سوگ‌واران» در دو بخش، شامل ۳۲ تصویر با چیدمانی تازه در نگارخانه لاله و بخش دیگر شامل ۲۳ تصویر درموزه عکسخانه شهر برگزار می‌شود.

   این مجموعه‌ها و اسناد تصویری روایت‌گر دوران گذشته و ارادت مردمان ایران زمین به امام سوم شیعیان است که این موضوع همیشه در طول تاریخ ساری و جاری بوده است. با این تصاویر در تاریخ سفر می‌کنیم و با تجربیات زیسته‌ پیشینیان آشنا می‌شویم. امید است که این رویداد زمینه‌ای برای توجه به مسائل تاریخی، مردم‌نگاری و جامعه‌شناسی فراهم آورد.

   علاقه‌مندان می‌توانند از روز سه‌شنبه ۴ مهرماه تا ۹ آبان ماه ۹۶ (به غیر از ایام تعطیل) برای بازدید از نمایشگاه به موزه عکسخانه شهر و نگارخانه لاله مراجعه کنند.

موزه عکسخانه شهر: تهران، میدان هفت تیر، خیابان بهارشیراز، میدان بهارشیراز، ضلع جنوب غربی
ساعت بازدید از ۹ تا ۱۳ و ۱۴ تا ۱۷ (روزهای پنجشنبه از ساعت ۹ تا ۱۳)

نگارخانه لاله: تهران، خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمال پارک لاله، جنب هتل لاله
ساعت بازدید از ۹ تا ۱۳ و ۱۴ تا ۱۹ (روزهای پنجشبه از ساعت ۹ تا ۱۳)