آیین گشایش نمایشگاه انجمن هنرمندان نقاش ایران با ارائه آثاری از هنرمندان معاصر ایران با عنوان «دورنما از نمای نزدیک» روز جمعه ۱۴ مهرماه ۹۶، ساعت ۱۷ در گالری شماره ۱ فرهنگسرای نیاوران برگزار می‎شود.

   در این نمایشگاه ۱۷۰ اثر از ۷۶ هنرمند نامی در ۷۰ سال اخیر برای بازدید به نمایش در می‌آید. این آثار با تکنیک‌ها و رسانه‌های گوناگون همچون طراحی روی کاغذ، تکنیک‎های مرسوم نقاشی روی بوم تا عکاسی و ویدئو و … خلق شده‎اند.

   انجمن هنرمندان نقاش ایران نهادی مستقل و با نزدیک بیست سال سابقه فعالیت است. از جمله فعالیت‎های این نهاد برگزاری چندین نمایشگاه در سال است که با اهداف پژوهشی و یا معرفی اعضای انجمن٬ انجام می‎پذیرند. در جدیدترین  پروژه  این انجمن سعی شده تا با نمایش آثاری از چند نسل، سیر تحول منظره نگاری در ایران برابر مخاطبان قرار گیرد و امکان بررسی تطبیقی آن فراهم آید.

   در این نمایشگاه قرار است از آثار هنرمندان پیشامدرن همچون علی محمد حیدریان٬ علی اصغر پتگر و علی اکبر صنعتی٬ سپس نمونه هایی از اولین نسل مدرنیست‌ها تا دوره‌ی اوج مدرنیسم از محسن وزیری مقدم٬ محمود جوادی پور و احمد اسفندیاری تا بهجت صدر، سهراب سپهری، منوچهر یکتایی، مارکو گریگوریان٬ ابوالقاسم سعیدی و کورش شیشه گران و … در معرض دید عموم قرار گیرد. گفتنی است قدیمی‎ترین اثر این نمایشگاه از علی‎اصغر پتگر در سال۱۳۲۵ به نمایش گذاشته می‌شود.

   همچنین مهمترین بخش نمایشگاه آثار آخرین نسل هنرمندان است که  تغییر نگاه هنرمندان معاصر به موضوعی واحد را عیان می‎کند و درک آن را برای مخاطب میسر می‌سازد.

   علاقه‌مندان جهت بازدید از آثار نمایشگاه نقاشی «دورنما از نمای نزدیک» می‎توانند تا ۶ آبان ماه در روزهای عادی از ساعت ۱۰ تا ۲۰ و در روزهای تعطیل از ساعت ۱۴ تا ۲۰ به گالری شماره ۱ فرهنگسرای نیاوران مراجعه کنند.