مجموعه عکس‌های مرتضی پورصمدی در دو جلد با عنوان «اجاق سرد» که توسط نشر ویژه نگار به چاپ رسیده است، با مشارکت بانک اقتصاد نوین روز پنجشنبه ۲۳ آذرماه ساعت ۱۶ در موزۀ هنرهای معاصر تهران رونمایی می‌شود.

به گزارش روابط عمومی موزۀ هنرهای معاصر تهران؛ مجموعۀ ۲ جلدی کتاب «اجاق سرد» دفتر اول «از دور» و دفتر دوم «از نزدیک» در ۵۰۰ صفحۀ سیاه و سفید و با نزدیک به ۵۰۰ قطعه تصویر درخشان، گزیده‌ای است از میان ۴ هزار عکس که حاصل بیش از ۴۰ سال تلاش و نگاه جست‌و‌جوگرانهٔ مرتضی‌ پورصمدی عکاس و مدیر فیلم‌برداری است.
 


 

این مجموعه ۲ جلدی با حمایت بانک اقتصاد نوین، توسط انتشارات ویژه‌نگار منتشر شده است که در جلد اول با موضوعات؛ مقدمه‌ای بر زندگی عشایری (سیدمحمد صدرهاشمی‌نژاد بنیانگذار بانک اقتصادنوین)، یادداشتی از‌ گری لوئیس (هماهنگ کنندۀ مقیم سازمان ملل متحد در ایران)، اجاق سرد (یادداشتی از مرتضی‌ پورصمدی به همراه توضیحات و توصیفات متن)، زیستگاه زمستانی، بلایای طبیعی، سوگ، کوچ، اطراق، کار و تلاش، زندگی، آموزش، شادمانی و… و در جلد دوم با موضوعات؛ روایتی دیگر از زندگی (یادداشتی از زنده یاد بهمن جلالی) ایل‌های بختیاری، قشقایی، شاهسون، کرد و ترکاشوند، عرب، ترکمن، بلوچ، لر و لک، جازموریان، طایفهٔ محمدرضا خانی، براهونی و تعامل فرهنگ و طبیعت به چاپ رسیده است.
 


مرتضی‌ پورصمدی؛ عکاس و مدیر فیلم‌برداری، متولد ۱۳۳۱ همدان و فارغ‌التحصیل رشتۀ فیلم‌برداری از مدرسۀ عالی تلویزیون و سینما می‌باشد.

پورصمدی؛ سفر و فیلم‌برداری فیلم‌های مستند با گرایش مردم‌شناسی و شناخت اقوام و عشایر ایران در مسافتی بیش از پانصد هزار کیلومتر، برگزاری نمایشگاه‌هایی با موضوع‌های مردم‌نگاری و شناخت عشایر ایران در سوئد (سال ۱۹۹۹ و ۲۰۰۲)، پاریس، فرانسه (سال۲۰۰۴ مقر اصلی یونسکو)، ونکوور کانادا (سال۲۰۰۷) و… را در کارنامۀ خود دارد.

همچنین پورصمدی جوایز بسیاری را در بخش بهترین فیلم‌برداری از جشنوارۀ بین‌المللی رشد (سال۱۳۷۴و۱۳۷۶)، جشنوارۀ سوم سیما (سال۱۳۸۰)، جشنوارۀ میراث فرهنگی (سال۱۳۸۱)، جشنوارۀ کودکان و نوجوانان (سال۱۳۸۴)، جشنوارۀ کیش (سال۱۳۹۰) وسیمرغ بلورین بهترین فیلم‌برداری در جشنوارۀ فیلم فجر (سال۱۳۸۷) را از آن خود کرده است.