در سلسله نشست‌هایی که به همت موسسۀ خانه کتاب در سرای اهل قلم برگزار می‌شود، کتاب تازه منتشر شدۀ «تاریخ نگاری و عکاسی» با حضور صاحب‌نظران مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت.

   در این نشست داریوش رحمانیان و نعمت الله فاضلی با حضور مترجم کتاب محمد غفوری به معرفی و بررسی کتاب «تاریخ نگاری و عکاسی» و مقالات گردآوری شده در آن خواهند پرداخت.

  کتاب «تاریخ نگاری و عکاسی» که با گردآوری و ترجمۀ محمد غفوری توسط نشر آگه به تازگی راهی بازار نشر شده است، مجموعه‌ای از مهم‌ترین مقالاتی است که به رابطۀ دو سویه و در هم تنیدۀ عکاسی و تاریخ متمرکز شده‌اند.

  این کتاب که هم اکنون در فروشگاه کتاب عکاسی به صورت آنلاین قابل خرید و دریافت است، حاوی هفت مقالۀ گردآوری شده از منابع گوناگون توسط مترجم است:

۱. عکس‌برداری از تاریخ/ مارک ماس
۲. تصاویر تاریخ و ناخودآگاه دیدمانی/ گرگوری پاسکالیدیس
۳. عکس: تصویر ساکن/ درک سه‌یر
۴. عکاسی و تاریخ/ ویلم فلوسر
۵. تصاویر گذشته: دیدگاه‌های بارت و بنیامین درباره عکاسی و تاریخ/ تیم دانت، گرایم گیلوچ
۶. رویکردهایی روش‌شناختی به گره‌گشایی از عکس‌های تاریخیک/ اریک مارگولیس، جرمی راو
۷. عکس‌ها و حافظه‌ها/ لوئس کوئپنیک

 


  محمد غفوری متولد ۱۳۶۳ در حال حاضر دانشجوی رشتۀ تاریخ دانشگاه تهران در مقطع دکتری است و کتاب «تاریخ­‌نگاری و عکاسی»، پس از کتاب «رویارویی با منابع: راهنمای پژوهش و نگارش تاریخ»، دومین کتابی است که توسط او ترجمه و روانۀ بازار نشر شده است.

  علاقمندان برای حضور در این نشست می‌توانند روز دوشنبه ۲۵ دی‌ماه از ساعت ۱۵ الی ۱۷ به سرای اهل قلم واقع در خیابان انقلاب، خیابان فلسطین جنوبی، کوچه خواجه نصیر، پلاک ۲ مراجعه کنند.