افتتاحیه نمایشگاه «دریای درون» در بندرعباس

چهارشنبه ۲۰ دى ۱۳۹۶

   نمایشگاه انفرادی عکس غفار شکوه با عنوان «دریای درون» دوشنبه ۲۵ دی‌ماه در فرهنگسرای طوبی گالری گرمساری بندرعباس افتتاح خواهد شد. غفار شکوه عضو گروه عکاسان منفصل بندرعباس است و نمایشگاه او بعد از نمایشگاه گروهی «خانه»، دومین نمایشگاهی است که گروه عکاسان منفصل در بندرعباس برگزار می‌کنند.

  حسام‌الدین رضایی که سرپرستی این نمایشگاه را بر عهده داشته در بیانیۀ این نمایشگاه نوشته است:

  «ساده‌تر است بپذیریم عکاسی صرفاً نمایش عین به عین از دنیای پیرامون است، عینیت نو آنگاه چیزی نیست جز سوژه‌های جدید و یافتن آن‌ها. نخستین نسل عکاسان به طور خاص شیفتهٔ این امر بودند و برای یافتن ناشناخته‌ها راهی سرزمین‌های دوردست می‌شدند تا تحفهٔ تصویری خود را یافته و سپس ارائه‌ کنند. دنیای نادیدهٔ دور و غریب همیشه جذاب و دوست‌داشتنی خواهد شد آن‌گاه که به واسطهٔ عکاسی تبدیل به امر دیده‌شده شود. همین نگرش است که هنوز عکاسان را به پیمایش راه‌های طولانی و سفرهای دوردست وا می‌دارد تا سوژهٔ خود را از میان دیده‌نشده‌ها یا کمتر دیده‌شده‌ها انتخاب کنند تا حداقل برای بخشی از مخاطبان ره‌آوردی داشته باشند.

  تغییر ابزار به جای سفر کردن و دوردست رفتن هم از آن دست راه‌کارهاست، آن‌جا که ماکروگرافی یا عکاسی هوایی با تغییر عادت دیدنمان تصور قرار دادن دریچه‌ای نو پیش‌ رویمان را پر رنگ‌تر می‌کند. شوربختانه در بیشتر موارد این دریچه‌ چیزی نیست جر تغییر ابزار یا زاویهٔ دید و ارائهٔ سوژه‌ای بکر، مرادم این است که در ماهیت نگاه تفاوتی نمی‌کند.

  خوشبختانه این رویکرد ساده‎انگارانه تنها بخش دنیای عکاسی نیست.
  عکاسی آنجا جذاب‌تر و دیدنی‌تر و عمیق‌تر و معنادار‌تر و در عین حال عجیب‌تر می‌شود که عادت معمول دیدن ما را تغییر می‌دهد، آن‌جا که دنیای پیرامونمان را بار دیگر برایمان رمزگشایی می‌کند و تفسیر دیگری از دنیا شاید کامل‌تر، شاید متفاوت‌تر و شاید اندیشمندانه‎‌تر ارائه‌ می‌کند. نه آن‌جا که صرفاً برایمان هر دم سوژه‌های جدید رو می‌کند نه آن‌گاه که تنها به سوژه‌های تکراری از زوایای نامتعارف چشممان نگریسته‌ می‌شود. ما به دنبال روزنه‌ای هستیم که تغییری ماهوی در دیدن ما و درک ما از دنیا ایجاد کند. تغییری شیمیایی و نه فیزیکی، چیزی شبیه کیمیاگری، چون فلفل ادوارد وستون که سانتاگ در کتاب دربارهٔ عکاسی چنین می‌گوید: "فلفل از نمای نزدیک گرفته شده، هیچ قسمتی از آن حذف نشده، و پوست آن روغن یا پولیش خورده است، که نتیجهٔ آن هم، کشف و القای حس اروتیک در یک فرم ظاهراً خنثی و برجسته کردن وجه کاملاً ملموس آن است."

  پس از نمایشگاه موفق خانه از گروه منفصل، این بار غفار شکوه سراغ نزدیک‌ترین و شاید مهم‌ترین و در عین حال تکراری‌ترین بخش از زندگی مردم جنوب رفته است؛ دریا. شاید بتوانیم بار دیگر به دریا بنگریم و بپذیریم که کشش خاصی درون آن است که ما را هر روز فرا می‌خواند. و اگر درون آن قدم بگذاریم باشد که دریای درونمان را در یابیم. شاید همه ‌آنچه از دریا می‌دانیم هنوز هیچ است.»


روزهای بازدید: ۲۵ تا ۲۹ دی‌ماه ۱۳۹۶
ساعات بازدید:۱۷ الی ۲۱
آدرس: بندرعباس/ خیابان آیت‌الله غفاری/ فرهنگسرای طوبی/ گالری زنده‌یاد گرمساری

نویسنده


ارسال نظر

در پاسخ به نظر زیر :

مطالب مرتبط

تازه‌های عکاسی

وبلاگ در سایت عکاسی

وبلاگ و فتوبلاگ

انجمن‌های عکاسی

سایت عکاسی

سایت عکاسان ایرانی

فروشگاه کتاب عکاسی

  • تاریخ عکاسی
  • مجموعه عکس چیست؟
  • عکاس؛ استودیو
  • حرفه: هنرمند شماره ۶۷
  • بوشهر ۱۳۸۵-۱۳۵۳
  • تکنیک‌های ویرایش عکس در فتوشاپ
  • ترکیب بندی در عکاسی - لوری اکسل
  • ترکیب بندی در عکاسی - دیوید پرکل
  • مرجع کامل آموزش نرم افزار لایت روم
  • آنگاه - شماره ۵
  • شورشیان هنر قرن بیستم
  • کادربندی درعکاسی
  • مبادی سواد بصری - مترجم: مسعود سپهر
  • نقد عکس
  • پامنار
  • انزلی
  • باران شغال
  • دیده و درون
  • عکاسی مستند
  • شیب تند عصر پنج‌شنبه
  • نود سال نوآوری در هنر تجسمی ایران - ۲ جلدی
  • تحولات تصویری هنر ایران: بررسی انتقادی
  • عکاسی دیجیتال - نشر دوژه
  • نگاهم کن! خیالم کن!
  • در جهت عکس
  • عکس و دیدن عکس
  • گذر امروزی در طهران دیروزی
  • نقوش آهنی
  • عمامه داران
  • جام تهی
Powered by Practicalidea