انجمن جامعه‌شناسی ایران در نظر دارد در چارچوب «سومین همایش ملی آسیب‌های اجتماعی ایران»، نمایشگاه و مسابقه عکسی از آثار مستند اجتماعی مرتبط با محورهای همایش برگزار کند. از هنرمندان و پژوهشگران حوزه‌های اجتماعی دعوت می‌شود در این فراخوان شرکت نمایند.

   این مسابقه عکس مستند اجتماعی در دو بخش برگزار می‌شود:
۱. بخش اصلی: که اختصاص به آثار حرفه‌ای مستند اجتماعی در حوزه آسیب‌های اجتماعی دارد.
۲. بخش آزاد: که دربرگیرنده آثاری است که با تلفن همراه یا دوربین‌های غیرحرفه‌ای گرفته‌شده یا به قصد یادداشت‌برداری تصویری در فرآیند مشاهدات میدانی پژوهشگران ثبت شده‌اند. در بخش آزاد، انتخاب، داوری و نمایش آثار متناسب با محدودیت‌ها و ویژگی‌های فنی، زیبایی‌شناختی و ویژگی‌های کار پژوهشگران علوم اجتماعی خواهد بود.

 

 آیین‌نامه بخش‌های مسابقه:
 

 

۱. بخش اصلی
 

در این بخش هر عکاس می‌تواند با دو مجموعه عکس شامل پنج تا دوازده فریم، یا به صورت تک عکس (حداکثر هفت فریم تنها) شرکت نماید. مجموعه‌ها نام‌گذاری شده و فایل عکس‌هایی که در یک مجموعه قرار دارند، به ترتیب شماره بخورند. برای هر مجموعه یک یادداشت توضیحی یا استیتمنت حداکثر در چهارصد کلمه در قالب فایل ورد فرستاده شود.

زمان ثبت عکس‌ها، متناسب با سیاست همایش برای مطالعه اجتماعی جامعه ایران در دوره‌های زمانی مشخص، باید پس از بهار ۱۳۹۱ و در چهارچوب مسائل اجتماعی مربوط به ایران و ایرانیان باشد. تاریخ و مکان دقیق ثبت عکس‌ها باید در فرم مربوطه مشخص شود و در صورتی که عکس‌ها پیش از این در نمایشگاه دیگری پذیرفته شده‌اند یا جایی به نمایش درآمده‌اند، باید اطلاعات مربوطه ذکر شود. در داوری و اختصاص جایزه، اولویت با آثاری است که پیش از این در نمایشگاهی ارائه نشده باشند.

حق نمایش مجازی و نمایشگاهی، و چاپ آثار پذیرفته شده در قالب کتاب، متعلق به انجمن جامعه‌شناسی ایران خواهد بود. شرکت در فراخوان به معنای پذیرش شرایط انجمن جامعه‌شناسی ایران خواهد بود که در همین فراخوان آورده شده‌اند. نمایش یا چاپ آثار به صاحب آن اطلاع داده خواهد شد. آثاری که به لحاظ حقوقی متعلق به فراخوان دیگر هستند و امکان چاپ در کتاب انجمن جامعه‌شناسی را نداشته باشند از داوری حذف خواهند شد ولی از سوی انجمن جامعه‌شناسی ایران، منعی برای شرکت آثار پذیرفته‌شده این فراخوان، در مسابقات دیگر وجود ندارد مگر این که مانع حقوقی برای چاپ و نمایش آثار برای انجمن جامعه‌شناسی ایجاد نماید. آثار راه یافته به نمایشگاه، همزمان با همایش در نمایشگاه مربوطه به نمایش در می‌آیند و سپس در قالب کتاب چاپ خواهند شد.

عکس‌ها در قالب فایل jpeg و با اندازه ضلع بزرگ ۱۵۰۰ پیکسل (یا در اندازه‌ی اصلی)، به همراه فرم شرکت در مسابقه به نشانی ایمیل بخش عکس انجمن جامعه‌شناسی فرستاده شوند. پس از دریافت اثر به صاحب عکس اطلاع داده خواهد شد و در صورت نیاز فایل باکیفیت‌تر درخواست خواهد شد. به پرونده‌های ناقص ترتیب اثر داده نخواهد شدـ

عکاسانی که آثارشان به مرحله نهایی راه یابد، در صورت نیاز موظف هستند اصل فایل (عکس خام خروجی دوربین) را برای هر فریم تحویل دهند تا مورد بررسی قرار بگیرد. در غیر این صورت، اثر از ادامه داوری حذف خواهد شد.

ویرایش عکس‌ها باید به صورت غیر مخرب و در چهارچوب موازین حرفه‌ای باشد.

فرض انجمن جامعه‌شناسی ایران این است که آثار، صادقانه متعلق به فرستنده هستند. در صورتی که خلاف مساله روشن شود، عواقب حقوقی آن بر عهده فرستنده خواهد بود و عکس‌ها از فرآیند کار حذف خواهند شد. به این منظور، عکس‌ها به مرور در صفحه‌ی اینستاگرام بخش عکس انجمن جامعه‌شناسی ارائه و عمومی خواهند شد.

تصمیم‌گیری درباره مسائل پیش‌بینی‌نشده در اختیار انجمن جامعه‌شناسی ایران است.

 

۲. بخش آزاد
 

هر عکاس می‌تواند حداکثر با پنج قطعه عکس تنها، به همراه یک مجموعه عکس (هفت تا پانزده فریم) شرکت نماید. توضیح کوتاهی درباره‌ی هر عکس نوشته شود.

زمان و مکان دقیق ثبت عکس در فرم مربوطه آورده شود. عکس‌ها پس از بهار ۱۳۹۱ ثبت شده باشند.

عکس‌ها در قالب فایل jpeg و در اندازه اصلی، به همراه فرم شرکت در مسابقه به نشانی ایمیل بخش عکس انجمن جامعه‌شناسی فرستاده شوند. به پرونده‌های ناقص ترتیب اثر داده نخواهد شد.

عکس‌ها بدون قاب یا ثبت تاریخ یا نام روی عکس باشد و از فیلترهای اتومات گوشی‌های همراه استفاده نشود.

بقیه موارد مشابه بخش اصلی آیین‌نامه فراخوان است.

 

تقویم فراخوان:


عکس‌ها از زمان انتشار فراخوان تا تاریخ بیست و پنجم فروردین ۱۳۹۷ دریافت می‌شود. پس از این تاریخ اثری پذیرفته نمی‌شود. برگزاری نمایشگاه در دهه سوم اردیبهشت ۱۳۹۷ و هم‌زمان با سومین همایش ملی آسیب‌های اجتماعی در جامعه ایران خواهد بود. در صورتی که به هر دلیلی همایش برگزار نشود، آثار بخش عکاسی به صورت جداگانه در تاریخی که اعلام خواهد شد به نمایش در خواهند آمد و پس از انجام امور فنی، در قالب کتاب منتشر خواهند شد.

 

 جوایز و داوری:


دبیر فراخوان و نمایشگاه، علی‌مراد عناصری و ریاست هیات داوران بر عهده آقای «پیمان هوشمندزاده» خواهد بود و جوایزی به شرح زیر، از طرف انجمن جامعه‌شناسی ایران اهدا خواهد شد:

 ـ جایزه نقدی برای نفر اول: دو میلیون تومان.
ـ جایزه نقدی برای نفر دوم: یک و نیم میلیون تومان.
ـ جایزه نقدی برای نفر سوم: یک میلیون تومان.

در صورتی که از سوی داوران اثری شایسته دانسته نشود، جایزه ویژه‌ای به نفر برگزیده اختصاص خواهد یافت.

همچنین به دو نفر اول برگزیده از میان کسانی که آثارشان در بخش آزاد فراخوان انتخاب شود هم هدایایی (نقدی یا غیرنقدی) معادل پانصد هزار تومان اختصاص خواهد یافت. داوری و جوایز آثار این بخش متناسب با ویژگی‌های آن خواهد بود.

 

 ارتباط با دبیرخانه و سایت‌های مربوط به همایش:
 

    نشانی ایمیل برای فرستادن عکس‌ها: isa.org.photography@gmail.com
    صفحه اینستاگرام بخش عکس انجمن جامعه‌شناسی ایران: isaphotographs
    کانال تلگرام انجمن جامعه‌شناسی ایران
    سایت انجمن جامعه‌شناسی ایران
   سایت سومین همایش آسیب‌های اجتماعی ایران
   دریافت فرم شرکت در فراخوان