صندوق احیا و بهره برداری از بنا‌ها و اماکن تاریخی و فرهنگی در راستای تحقق اهداف و با توجه به وظایف و اختیارات محوله خود، در نظر دارد به منظور شناسایی، معرفی و تکریم شایسته از هویت ابنیه تاریخی سراسر کشور، نخستین جشنواره ملی عکس بناهای تاریخی ایران را با عنوان «احیاء» برگزار کند.

این جشنواره در نظر دارد فضایی هنری را برای رقابت صمیمانه‌ی همه علاقه‌مندان به آثار تاریخی کشور فراهم آورد از همین رو تمامی عکاسان و علاقه مندان باززنده سازی ابنیه تاریخی در سراسر ایران می‌توانند به منظور مشارکت در این رویداد فرهنگی که آوردگاهی برای عرضه‌ی بخش مهمی از هویت تاریخی ایران به مدد هنر عکاسی است، آثار خود را منطبق با شرایط ذیل برای ما ارسال نمایند.


اهداف جشنواره

۱- معرفی مناسب و توجه به آن دسته از ابنیه تاریخی که طی سالیان متمادی به دست فراموشی سپرده شده و یا کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
۲- مستند نگاری وضع موجود بناهای تاریخی ایران (کاروانسرا‌ها، حمام‌ها، آب انبار‌ها، محوطه‌های تاریخی…)
۳- ترویج هویت فرهنگی و بیان وجه تمایز بناهای تاریخی ایران
۴- فرهنگ سازی و توسعه افکار عمومی در راستای بهره‌برداری بهینه از ابنیه تاریخی، احیاء زندگی در بناهای تاریخی، حفاظت و تکریم اماکن
۵- نقش بناهای تاریخی در ماندگاری خرده فرهنگ‌های بومی و منطقه‌ای
 


بخش‌های جشنواره عکس

تک عکس: عکسی که از یک بنا و به صورت تک‌عکس انتخاب شده باشد.

عکس تلفن همراه: عکس‌های گرفته شده توسط موبایل در موضوعات جشنواره

بخش ویژه: بخش ویژه جشنواره شامل سه بخش عکس‌های تطبیقی، مجموعه‌ای و احیاء عکس‌های آرشیوی

. عکس‌های سری: مجموعه‌ای عکس دارای یک روایت، یعنی موضوعی در دل مجموعه تصاویر به تبیین برسد.
. عکس‌های تطبیقی: دو عکس از یک زاویه از یک مکان/بنا در زمان‌های متفاوت
. احیاگر عکس بنا‌ها در آلبوم‌های قدیمی: عکس‌های چاپ نشده قدیمی که در آرشیو شخصی نگهداری می‌شود.
 


مهلت شرکت در جشنواره

آخرین مهلت ثبت‌نام و دریافت عکس‌ها ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
 


شرایط شرکت در جشنواره

شرکت در جشنواره برای تمام عکاسان اعم از حرفه‌ای و آماتور آزاد است.

۱- تک عکس: در بخش تک فریم هر عکاس می‌تواند به ارسال حداکثر ۵ عکس می‌باشد.

۲- تلفن همراه:در بخش عکس تلفن همراه هر شرکت‌کننده می‌تواند حداکثر ۵ عکس به جشنواره ارسال نماید.

۳- بخش ویژه شامل سه بخش زیر می‌باشد:

۱-۳- عکس‌های سری: دربخش عکس‌های سری هر عکاس می‌تواند یک مجموعه عکس سری (که حداقل دو فریم و حداکثر ده فریم) داشته باشد به همراه توضیحات و نوشته‌ای که اهداف این مجموعه و جهت‌گیری آن را تبیین کند، به دبیرخانه ارسال کند، در این بخش انتظار می‌رود وحدت و ارتباط بین عکس‌ها برای قرارگرفتن ذیل عنوان مجموعه رعایت گردد و یا عکس‌ها به پوشش زوایای مختلف بنا و توسعه اطلاعات عکس در جریان کنار هم قرارگرفتن تعدادی عکس بیانجامد و مخاطب را به تمام ابعاد خارجی/داخلی بنا یا اطلاعات مورد نظر عکاس رهنمون کند.

۲-۳- عکس‌های تطبیقی: در این بخش ملاک خلق اثر، یک عکس قدیمی از یک بنای تاریخی است. بدین صورت که عکاس پس از انتخاب یک عکس قدیمی، عکسی به‌روز از‌‌ همان بنا به ثبت می‌رساند. انتخاب زاویه دید مشترک در ثبت تصویر جدید نسبت به تصویر قدیمی از موارد ضروری در این بخش می‌باشد. حداکثر تعداد آثار ارسالی در این بخش ۵ سری عکس (شامل یک عکس قبل و یک عکس بعد) می‌باشد.

۳-۳- عکس‌های قدیمی: عکس‌های آرشیوی قدیمی که در آلبوم‌های شخصی نگهداری می‌شود.در بخش عکس‌های قدیمی، هر شرکت‌کننده می‌تواند ۵ عکس به جشنواره ارسال نماید.
 


مقررات عمومی جشنواره

ابعاد عکس‌ها: ضلع بزرگ‌تر عکس ۱۶۰۰ پیکسل باشد. Quality (کیفیت) عکس‌ها به صورتی انتخاب گردد که حجم هر عکس از (۲ MB) بیشتر نباشد. عکس‌ها باید برای داوری با فرمت jpg ارسال شوند. لطفا اندازه و حجم عکس‌ها را پیش از ارسال کنترل کنید، درصورتی‌که عکس‌ها شرایط ثبت‌نام را نداشته باشند، در هنگام ثبت‌نام، آپلود نخواهند شد.

هرگونه دستکاری در عکس‌ها که منجر به گرافیکی شدن و حذف بعد عکس شود، و یا دخالت در واقعیت به هر صورت، عکس‌سازی، مونتاژ و کولاژ، جابه‌جایی عناصر عکس و حذف عناصر تصویر از داوری حذف خواهد شد. تنها تنظیم نور، کنترل رنگ، افزایش یا کاهش کنتراست، کاهش یا افزایش کلاریتی، افزایش یا کاهش گرین و شارپنس، کراپ کردن مجاز است که وجه اسنادی را بر هم نمی‌زند.

اطلاعاتی از قبیل عنوان عکس، نام عکاس به داور‌ها ارائه نخواهد شد. هیچ نوشته‌ای از قبیل عنوان عکس، نام عکاس یا توضیح نباید به صورت واترمارک در داخل عکس‌ها بیاید، متن‌های توضیحی و توصیفی مربوط به بخش عکس‌های سری نیز، به‌صورت مجزا و فایل word ارسال می‌گردد.
 


مالکیت اثر

الف) ارسال اثر و شرکت در جشنواره به منزله اعلام مالکیت معنوی عکس هاست و برگزار کننده هیچ گونه مسئولیتی در قبال تخلفات احتمالی شرکت کنندگان در این خصوص نخواهد داشت و مسئولیت آن بر عهده ارسال کننده خواهد بود همچنین در صورت اثبات تخلف در هر مرحله، عکس ارسالی از مسابقه حذف خواهد شد.

ب) درصورتی که در مراحل داوری در خصوص استناد و مالکیت اثری داوران مردد شوند شرکت‌کننده موظف است مستندات خود را به دبیرخانه جشنواره جهت بررسی ارسال نماید درغیراین‌صورت از فرایند داوری حذف خواهند شد.

پ) مستندات مورد قبول دبیرخانه شامل ارائه فایل خام اثر (RAW- NEF) یا عکس قبل و بعد از اثر یا فایل ثبت‌شده برای عکس‌های تلفن همراه خواهد بود.

د) در بخش عکس‌های قدیمی آثار ارسالی بدون درنظرگرفتن مالکیت عکس‌ها بررسی می‌شوند و ارسال‌کننده اثر در این بخش به عنوان احیاگر شناخته می‌شود.

ارسال عکس به این جشنواره به معنای پذیرش تمامی قوانین فراخوان می‌باشد و هیچگونه اعتراضی پذیرفته نیست.
 


مراحل شرکت در جشنواره

۱- ثبت نام در سایت جشنواره: از طریق صفحه ثبت‌نام، به راحتی در سایت ثبت نام کنید و وارد بخش بارگذاری تصاویر شوید.

۲- بارگذاری عکس‌ها:به تعداد مشخص شده در هر بخش، تصاویر خود را بارگذاری کنید. تا پایان زمان جشنواره امکان ویرایش تصاویر وجود خواهد داشت.

۳- تکمیل توضیحات عنوان عکس و محل عکاسی: با بارگذاری هر تصویر، عنوان، توضیحات تصویر و مکان دقیق بنای تاریخی را روی نقشه مشخص کنید.

 برای شرکت حتما باید فرایند ثبت‌نام در سایت صورت گیرد و عکس‌ها فقط از طریق سایت ارسال شوند.
 


جوایز

برای عکاسان عکس‌های برتر در هر بخش، تندیس، لوح تقدیر و جوایز نقدی در نظر گرفته‌شده است.

جوایز بخش عکس‌های تک عکس

    نفرات اول: تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ ۳۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال
    نفرات دوم: لوح تقدیر و مبلغ ۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال
    نفرات سوم: لوح تقدیر و مبلغ ۱۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال

جوایز بخش عکس تلفن همراه

    نفر اول: تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ ۱۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال
    نفرات دوم: لوح تقدیر و مبلغ ۷٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال
    نفرات سوم: لوح تقدیر و مبلغ ۵٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال

جوایز در بخش عکس‌های سری

    نفرات اول: تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ ۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال
    نفرات دوم: لوح تقدیر و مبلغ ۱۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال
    نفرات سوم: لوح تقدیر و مبلغ ۷٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال

جوایز در بخش عکس‌های تطبیقی

    نفرات اول: تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ ۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال
    نفرات دوم: لوح تقدیر و مبلغ ۱۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال
    نفرات سوم: لوح تقدیر و مبلغ ۷٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال

جوایز در بخش عکس آلبوم‌های قدیمی

    نفر اول: لوح تقدیر و مبلغ ۷٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال
    نفرات دوم: لوح تقدیر و مبلغ ۵٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال
    نفرات سوم: لوح تقدیر و مبلغ ۳٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال

بابت هر تک عکسی که به نمایشگاه راه یابد مبلغ ۱ میلیون ریال و در بخش عکس‌های مجموعه عکس راه‌یافته حداکثر مجموعا به مبلغ ۲ میلیون ریال به عنوان حق تالیف پرداخت می‌شود.

شرکت در جشنواره به معنای پذیرش شرایط جشنواره بوده و برگزارکننده مجاز به استفاده از تمام یا بخشی از عکس‌های پذیرفته شده در جهت امور نمایشگاهی، تبلیغاتی و انتشاراتی با رعایت حقوق معنوی صاحب اثر است.

تصمیم‌گیری در موارد پیش‌بینی‌نشده با دبیرخانه جشنواره خواهد بود.

به آثار پذیرفته‌شده گواهی شرکت و راه‌یابی در اولین جشنواره ملی عکس بناهای تاریخی ایران اهداء می‌گردد.


سایت نخستین جشنواره ملی عکس بناهای تاریخی ایران