تعیین صلاحیت استادان و مربیان آموزش عکاسی

چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۲

در قسمت موضوعات سایت عکاسی بخشی وجود دارد به نام عکاسی و دانشگاه که متاسفانه علی رغم اهمیت این بخش بخش کمتر توجهی به آن شده است . متن زیر نوشته ای است از آقای محمد رضا طهماسب پور برای این بخش . منتظر نوشته های شما هم در این زمینه هستیم .

یکی از مواردی که قوت علمی مراکز علمی و دانشگاهی با آن ارزیابی میشود صلاحیت علمی استادان و مربیان این مراکز است.در سالهای اخیر که توسعه مراکز آموزش عالی بویژه از طریق دانشگاه آزاد و دانشگاههای علمی کاربردی رشد کمی بسیار چشمگیری داشته است، تلاش برای پر کردن ساعات آموزشی این مراکز ،با در نظر داشتن حداقل صلاحیتهای علمی و حرفه ای مورد توجه قرار گرفته است. در این میان رقم قابل توجهی از اعضای هیات علمی و آموزشی اینگونه مراکز را افرادی تشکیل داده اند که از نظر سوابق تحصیلی و تجربی در امر آموزش بسیار ضعیف بوده و نتیجه آن در کار فارغ التحصیلان این سالها کاملا مشهود است و چه بسا دانشجویانی که بسیار پیشتر و پیشگام تر از اساتید خود (بویژه در زمینه رشته های هنری) بوده و هستند.
متاسفانه هیچ گونه کنترلی برای تعیین صلاحیتهای آموزشی و علمی در مراکز یاد شده یا مشابه آن در کار نیست و بسیاری از اساتید این مراکز خود یک کار پژوهشی یا حتی عملی انجام نداده اند.این نابسامانی بویژه در رشته های هنر رخ نموده است و جای فراخی برای برخی افراد بی صلاحیت شده است.یادم میآید در دوره لیسانس برای ما که ورودی سال 68 دانشکده هنرهای زیبا بودیم فردی حراف که تحصیلات( بادآورده ) نقاشی داشت نقد عکس درس میداد(و چه افاضاتی میکرد) و در دوره فوق لیسانس هم به خاطر خط و خطوط حاکم بر دانشگاه ها (که به زبان ساده باند بازی نامیده میشود) باز نقاش حراف دیگری کار را در دست گرفته بود.این در حالی بود که بهترین اساتید با وجود تعداد اندک آنها در ایران به دلایل جو حاکم به حاشیه رانده شدند و شاگردان بی صلاحیت آنها مصدر نشین امور شده و می باشند.در دورانی که در دانشگاه تدریس میکردم، بسیاری از دانشجویان از عملکرد این اساتید!!! بی صلاحیت شکوه می‌کردند.
من اما، آنها را به اعتراض به وضع موجودفرا میخواندم، اما متاسفانه جرات پرسشگری و اعتراض در میان اغلب دانشجویان فرو خورده شده بود و از ترس اخراج از دانشکده (که از محالات ممکن است! آنهم در موسسات غیر انتفاعی) دست به هیچ اقدامی برای اعتراض به وضع موجود نمی زدند. و متاسفانه این سکوت به رضایت تعبیر میشد و میشود. غافل از اینکه این خاکستر، آتشی نهان در زیر خود دارد که به وقت، دامنگیر کم مایگان و حرافان خواهد شد. تا کی باید شاهد حضئر اینگونه افراد در مراکز آموزشی باشیم و شاهد اینکه فارغ التحصیلان دانشگاهی، از حداقل دانش لازم روز نیز برای کار بهره ای ندارند؟ بدرستی مسئول کیست و چه وقت موقع اصلاح این وضع خواهد رسید.یادمان باشد تاکنون چند نسل تباه شده اند.


حال نمی‌دانم با این همه حرف و مطلب چرا این بخش اینقدر سوت و کور است. باور کنیم که با همین طرح مطالب بسیاری از کارها درست می‌شود. برخی از گوشها می‌شنوند و برخی از چشمها می بینند.پس نگوییم درست نمی‌شود حرکتی کنیم.

نویسنده


ارسال نظر

در پاسخ به نظر زیر :

نظرات

عکاس
پاسخ به این نظر

ای بابا ببین کی راجع به صلاحیت و سواد حرف میزنه.چه اعتماد به نفسی .....استاد عیدت مبارک.

پاسخ به این نظر

سلام,

پیشاپیش عید نوروز رو بهتون تبریک میگم و براتون سال خوب و پربار و همراه با موفقیتهای زیاد آرزو میکنم و امیدوارم در این سال جدید به همه ی آرزهاتون برسین ....

كرامت منظوری
پاسخ به این نظر

باسلام

بیش ازموضوع صلاحیت استادان ، كل آموزش عكاسی زیر سؤال است . درحیطة عكاسی ، آموزش به كلّی رنگ باخته وتحت الشعاع مسایل مادی قرارگرفته است.

استادانی كه صلاحیت تدریس رادارند، چندان تمایلی به

این كارنشان نمی دهند. حتّا ادبیات عكاسی هم در

زمینة آموزش فقیراست. یك مقایسة كوچك بین تعداد كتب آموزشی ومجموعه های عكس صحت عرایض مرا ثابت می كند. اخیراً سوژه ی اغلب مجموعه های عكس را شهر تهران تشكیل داده است وآنقدرسوژه كم آمده كه موضوع به پله های تهران وگربه های تهران كشیده است. مگر گربه های تهران باگربه های اصفهان چه فرقی دارند. مهم این كه مجموعه های عكس آنقدر گران هستند كه مشتاقان اصلی آنها كه دانشجویان

می باشند قادر به خرید آنها نیستند . همین اشخاص می توانند در دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی تدریس كنند یا كتاب آموزشی تدوین نمایند .

اما در مورد مربیان عكاسی باید گفت كه گزینش آنان بر مبنای سیستم لیاقت مثبت نیست . توضیح این كه

مفهوم لیاقت مثبت این است كه دانشگاه در جست و جوی استعداد ها باشد و با ایجاد جاذبه ، آنها را به تدریس تشویق نماید . متأسفانه معیار گزینش ، ارتباطات و مسایلی نظیر آن است . به نظر من ، در تدریس هنر ، مهارت و تجربه را باید معیار قرار دهند .

آقای عباس بلوكی فر ، استاد نقاشی قهوه خانه ای اصولاً تحصیلات دانشگاهی نداشت . شخصی بنام مَشد اسماعیل كه كم سواد بود و شغل كوچكی در دانشكده هنرهای زیبا داشت در اثر ممارست ، مجسمه ساز ماهری شد و مدتها به تدریس این هنر اشتغال داشت . در دانشكده های عكاسی هم جای

استادان سابق خالی است . مقصود من كم ارزش شمردن كادر فعلی نیست ولی چرا استادانی چون دكتر هادی شفاییه جلای وطن كردند . مسلماً مورد بی مهری قرار گرفته بودند . به امید توجه بیشتر به امر آموزش عكاسی .



كرامت منظوری نویسنده

پاسخ به این نظر

سلام خانم فریبرز، البته این قسمت مربوط به سایت عكاسی است و من هم به عنوان یك مخاطب در آن مینویسم.اما طرح نظرات حتما خوب است و باید اعلام موضع كرد، اما در فضایی آرام ،بدون تشنج و به منظور اصلاح و بهبود وضع موجود. امیدوارم دوستانی كه در این باره نظر خواهند داد كار را به موضع گیریهای شخصی در مورد اساتید یا مربیان، حتی از همان نوع اساتید كه در نوشته من اشاره شده نكشانند و واقعا در جهت اصلاح امور مطالبی عنوان كنند. گمان می كنم اینطور تاثیر حرفمان هم بیشتر خواهد بود.پایدار باشید.

پاسخ به این نظر

باسلام آقای طهماسب پور. میخواستم بدانم آیا در این بخش میتوانیم در مورد استادانی كه در دوره دانشگاه داشتیم صحبت كنیم یانه؟ و این صحبت ها تا چه اندازه مفید خواهد بود و از حد حرف و بحث آیا خارج خواهد شد یانه ؟

با تشكر شاگردتان مهرنگار

مطالب مرتبط

تازه‌های عکاسی

وبلاگ در سایت عکاسی

وبلاگ و فتوبلاگ

انجمن‌های عکاسی

سایت عکاسی

سایت عکاسان ایرانی

فروشگاه کتاب عکاسی

  • عکاسان جنگ، مریم کاظم‌زاده، خشتی
  • عکاسان جنگ، اباصلت بیات، خشتی
  • دلاوران
  • مجموعه فیلم آموزشی:  آموزش منوی دوربین‌های سری ۵۰۰۰ نیکون
  • تکنیک‌های فتومونتاژ
  • ترکیب بندی در عکاسی - دیوید پرکل
  • حرفه: هنرمند شماره ۶۷
  • در ستایش امر واقعی (۲جلدی)
  • نگاه‌ها به ایران
  • هنر و عکاسی
  • تاریخ عکاسی
  • این، کار من است!
  • آنگاه - شماره ۵
  • عکاس؛ استودیو
  • مجموعه عکس چیست؟
  • عکاسی مقدماتی
  • عکاسی - نشر ماهی
  • درباره نگاه به عکس‌ها
  • پامنار
  • انزلی
  • باران شغال
  • دیده و درون
  • عکاسی مستند
  • شیب تند عصر پنج‌شنبه
  • نود سال نوآوری در هنر تجسمی ایران - ۲ جلدی
  • تحولات تصویری هنر ایران: بررسی انتقادی
  • عکاسی دیجیتال - نشر دوژه
  • نگاهم کن! خیالم کن!
  • در جهت عکس
  • عکس و دیدن عکس
Powered by Practicalidea