گزارش جایگاه نقد در عکاسی2

سه شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۳

متن زیر به موقع به دست ما نرسید با پوزش از تاخیر طولانی گزارش نشست شب دوم جایگاه نقد در عکاسی را بخوانید .
چهارشنبه 20 خرداد 83
تالار 2 اندیشه –حوزه هنری
ساعت 17
"دوست داشتم اسم جلسه این بود:هم نوایی قلم مو ولنز "
آقای حمید سوری-مدیر پژوهش موزه هنرهای معاصر-سخنان خود را با این جمله آغاز میکند و ادامه می دهد:تاکید بیشتر من بر تاثیر عکاسی بر نقاشی در چهار دهه اخیر است.سپس به استفاده از عکس در نقاشی پرداخته و با نمایش آثاری از هنرمندان دهه 60 (که آن را دهه مهم در عکاسی معاصر برشمرده) می پردازد.
آثاری از :راشن برگ-جاسپر جونز- اندی وارهول و هنرمندان دیگر پاپ آرت که تاثیر توجه به نشانه ها و رسانه هایی چون تلوزیون و عکس وخاصیت "تکثیر" این رسانه ها در آثارشان کاملا مشخص است.
ایشان در ادامه توضیحات به هنر فتوریالیسم می پردازد :"هنرمند می کوشد جهانی بسازد که مانند عکس شود- جهانی از دید لنز". دوره ای که هنرمندان جذب منطق عکاسانه می شوند. تصاویری که واضح و فوکوس نیست (همچون آثار نقاشی ایشتر که هم اکنون نمایشگاهی از آثار او در موزه هنرهای معاصر دایر است).وی سپس به دوره های بعدی وسرانجام به نیو اکسپرسیونیست ها می پردازد:پیدایش رسانه تلفیقی"اینتر مدیا" آثاری از نقاشی روی عکس."نقاشی وسیله ای می شود برای عکس". دستکاریهای کامپیوتری – استفاده از سایر متریال و... همه در جهت کنار گذاردن بازنمایی دقیق وتاثرات شخصی انسان از طبیعت می پردازد.
در ساعت دوم جلسه با سوال آقای آذرنیا در مورد صحبت های آقای سوری پرسش و پاسخ حاضرین آغاز می شود که اغلب پیرامون وضعیت کنونی در دنیای هنر معاصر است.
آقای سوری در اعتراض یکی از حضار به حضور هنر پست مدرن در ایران و عدم تبادل ارتباط با مخاطب گفت:ما باید وباید با هنرهای معاصر آشنا شویم ولی هنر جدید بدون تئوری وجود ندارد.ما باید بیان خود را پیدا کنیم.آموزش ما باید سیستماتیک عمل کندو به نیازهای هنر معاصر بیشتر توجه کند.ازنیمه دوم قرن 20 اکثر هنرمندان مطرح جهان از دانشگاه ها بیرون آمدند ولی درایران اینگونه نیست.
آقای سوری در توضیح تفاوت مفاهیم ارزشی هنر جدید می گوید:"هر شلخته بازی قبول نیست. این مفاهیم تعدیل و بنیادین شده ولی بازگشت به موضوع جایگاه خود را دارد. ما آنچه را اعتقاد داریم بیان می کنیم . قبلا منتقد باید خنثی وبی نظر نقد می کرد ولی امروزه می گوییم هیچکس نمی تواند بدون اعتقادات وپیش داشته ها و مفاهیم بینشی خود به نقد یک اثر بپردازد.چون تمام آنچه ما از پیرامون خود دریافت می کنیم توسط مغز بر اساس تمام پیش داشته هایش تجزیه تحلیل و ثبت می شود.
در پایان آقای سوری از اینکه بجای موضوع اصلی همایش(نقد عکس) وارد حوزه های دیگر شدند معذرت خواسته وعلت آن را عدم آمادگی کامل خود عنوان کردند."صحبت امروز من اصلا نقد نبود-شرمنده ام".

نویسنده


ارسال نظر

در پاسخ به نظر زیر :

مطالب مرتبط

تازه‌های عکاسی

وبلاگ در سایت عکاسی

وبلاگ و فتوبلاگ

انجمن‌های عکاسی

سایت عکاسی

سایت عکاسان ایرانی

فروشگاه کتاب عکاسی

  • تاریخ عکاسی
  • مجموعه عکس چیست؟
  • عکاس؛ استودیو
  • حرفه: هنرمند شماره ۶۷
  • تقویم حرفه: هنرمند ۱۳۹۷ - ۶ طرح جلد
  • تکنیک‌های ویرایش عکس در فتوشاپ
  • ترکیب بندی در عکاسی - لوری اکسل
  • ترکیب بندی در عکاسی - دیوید پرکل
  • مرجع کامل آموزش نرم افزار لایت روم
  • آنگاه - شماره ۵
  • شورشیان هنر قرن بیستم
  • کادربندی درعکاسی
  • مبادی سواد بصری - مترجم: مسعود سپهر
  • نقد عکس
  • پامنار
  • انزلی
  • باران شغال
  • دیده و درون
  • عکاسی مستند
  • شیب تند عصر پنج‌شنبه
  • نود سال نوآوری در هنر تجسمی ایران - ۲ جلدی
  • تحولات تصویری هنر ایران: بررسی انتقادی
  • عکاسی دیجیتال - نشر دوژه
  • نگاهم کن! خیالم کن!
  • در جهت عکس
  • عکس و دیدن عکس
  • گذر امروزی در طهران دیروزی
  • نقوش آهنی
  • عمامه داران
  • جام تهی
Powered by Practicalidea