به یاد هانری کارتیه برسون

پنجشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۸۳
HCBresson.jpg

با نام و آثار او در سال 1975میلادی در حین تحصیل در رشته عکاسی در انگلستان آشنا شدم .
از آن موقع تا به امروز سه نکته که او همیشه بر آن تاکید داشت در ذهنم به طور دائم نقش بسته اند. لحظه قطعی- استفاده از کادر کامل ( فول فریم ) و استفاده نکردن از فلاش سه الگوی مهم برای بدست آوردن یک تصویر خوب هستند. در زمان تدریس در دانشگاه آزاد این«احکام» را کرارا" به دانشجویان خود گوشزد کرده ام و خود نیز در پیروی از آن کوشا بوده ام.
از سال 1984 به مدت چهار سال در پاریس اقامت داشتم و از آنجا به فعالیت عکاسی برون مرزی ادامه میدادم .
به غیر از عباس با چند تن از عکاسان مگنوم از جمله سالگادو – کودلکا – ژان گامی آشنائی داشتم و به آژانس شان گاهی سر می زدم و کارتیه برسون را در آنجا و گوشه و کنار دیده بودم .
روزی در تظاهرات دانشجویی در پاریس او را درلابلای جمعیت در حال عکاسی دیدم و برایم خیلی عجیب بود که او با این سن و سال در آن مکان حضور دارد. بعدا" فهمیدم که دختر او در آن زمان دانشجو بوده و این دلیل حضور او بوده است .
چون می دانستم که او از این که عکسش گرفته شود اکراه دارد یواش دوربین را بدون آنکه به چشم نزدیک کنم بالا برده و عکسی گرفتم .
در همان لحظه او انگار که سنگینی دوربین را روی خود حس کرده باشد برگشت وبا یک لبخند و خوشرویی سلامی کرد و منهم گفتم سلام استاد، بعد هر دو به کار خود ادامه دادیم.
اوعکاس بسیار متواضعی بود وبا وجود تکثر آثار قابل تعمق در طول عمر حرفه ای اش تعداد عکس های خوبش را از مجموع انگشتان دو دست بیشتر نمی دانست .


کاوه کاظمی

نویسنده


ارسال نظر

در پاسخ به نظر زیر :

مطالب مرتبط

تازه‌های عکاسی

وبلاگ در سایت عکاسی

وبلاگ و فتوبلاگ

انجمن‌های عکاسی

سایت عکاسی

سایت عکاسان ایرانی

فروشگاه کتاب عکاسی

  • تاریخ عکاسی
  • مجموعه عکس چیست؟
  • عکاس؛ استودیو
  • حرفه: هنرمند شماره ۶۷
  • تقویم حرفه: هنرمند ۱۳۹۷ - ۶ طرح جلد
  • تکنیک‌های ویرایش عکس در فتوشاپ
  • ترکیب بندی در عکاسی - لوری اکسل
  • ترکیب بندی در عکاسی - دیوید پرکل
  • مرجع کامل آموزش نرم افزار لایت روم
  • آنگاه - شماره ۵
  • شورشیان هنر قرن بیستم
  • کادربندی درعکاسی
  • مبادی سواد بصری - مترجم: مسعود سپهر
  • نقد عکس
  • پامنار
  • انزلی
  • باران شغال
  • دیده و درون
  • عکاسی مستند
  • شیب تند عصر پنج‌شنبه
  • نود سال نوآوری در هنر تجسمی ایران - ۲ جلدی
  • تحولات تصویری هنر ایران: بررسی انتقادی
  • عکاسی دیجیتال - نشر دوژه
  • نگاهم کن! خیالم کن!
  • در جهت عکس
  • عکس و دیدن عکس
  • گذر امروزی در طهران دیروزی
  • نقوش آهنی
  • عمامه داران
  • جام تهی
Powered by Practicalidea