نشست مطبوعاتی دهمین سالگرد افتتاح «خانه عکاسان ایران»
natage3.jpg

رئیس «خانه عکاسان ایران» دکتراحمد ناطقی در کنفرانس مطبوعاتی که به مناسبت دهمین سالگرد تأسیس این مرکز در حوزه هنری برگزار شد، درخصوص روند کار «خانه» گفت: در طی یک دهه فعالیت «خانه» سالانه حدود هشت نمایشگاه دوره ای عکس با به نمایش گذاشتن قریب به ۱۰۰۰ عکس ازعکاسان داخلی و خارجی برگزار شده است و تاکنون ۷۸ دوره نمایشگاه عکس در محل گالری نمایشگاههای «خانه عکاسان ایران» برپا شده است و در بخش انتشارات «خانه» که یکی از مهمترین فعالیتهای این مرکز است تاکنون ۶ جلد کتاب از سری کتب عکاسان مؤلف به چاپ رسیده است.
ناطقی درادامه درمورد کارهای آینده این مرکزگفت: برنامه ای که ما در تلاش هستیم آن را اجرا کنیم برنامه امور بین الملل «خانه» است به این ترتیب که شورایی برای این کار انتخاب و جلسات ارتباطات بین الملل برگزار کنیم که براین اساس از عکاسان معتبر داخلی جهت برگزاری نمایشگاه در کشورهای دیگر و بالعکس دعوت کنیم و اعضای این شورا عبارتند از: آقایان کوروش ادیم ، اسماعیل عباسی ، محمد مهدی رحیمیان ،علیرضا کریمی صارمی و احمد ناطقی .

natage2.jpg

احمد ناطقی در ادامه اظهار داشت: «خانه» در طی روند تکامل کار خود یکی از برنامه هایی را که امسال مدنظر قرار داده است انتخاب گروه مشاوران است، این شورا درواقع آثاری را که در «خانه» قرار است به نمایش درآیند را بررسی و انتخاب می کنند و «خانه» هیچ دخل و تصرفی در ارائه آثار انتخاب شده نخواهد کرد به همین علت کسانی که برای نمایشگاه اثر می دهند درواقع توسط همین شورا انتخاب می شوند و درنظر داریم در سال آینده بتوانیم شکل و شمایل بهتری به فعالیتهایمان ببخشیم.
وی در مورد مراسم دهمین سالگرد افتتاح «خانه» گفت : در این مراسم از ۳ عکاس برگزیده : ۱- از بهترین عکاس نمایشگاه انفرادی «خانه» در سال گذشته۲- عکاس فعال عرصه عکاسی کشور ۳- بهترین کار پژوهشی در مقوله عکاسی تقدیر و تجلیل خواهیم کرد، همچنین مانند قبل آثار یکسال گذشته نمایشگاههای «خانه» به صورت CD مولتی مدیا دراختیار مهمانان قرار خواهد گرفت.
رئیس «خانه عکاسان ایران » در ادامه گفت: در این روز افتتاح سایت جدید را در برنامه کار خود داریم که افتتاح این سایت در ۳ فاز شکل می گیرد که در فاز اول آن ، ورود نمایشگاههای ۳۰ دوره گذشته «خانه» ، معرفی عکاسان و ارائه چند اثر از آنان و بخش خبر و گزارش است و قسمتهای بعدی سایت جدید را نیز بعدا معرفی خواهیم کرد.
همچنین از کارهای مهم دیگری که ما موفق شدیم امسال آن را انجام دهیم این است که نمایشگاه نهمین سالگرد «خانه» را در یک مجموعه کتاب منتشر کردیم که فوق العاده نفیس است و به عکاسانی که در آن اثر دارند اهداء خواهد شد.

natage1.jpg

دکتر ناطقی در مورد عدم وحدت بین عکاسان گفت: یک تضاد ناعادلانه ای در بین عکاسان وجود دارد و ما به این شکل نمی توانیم به وحدت ملی در چارچوب عکاسی برسیم و من معتقدم جامعه ما ضعف جدی فرهنگی دارد که یک نوع تمامیت طلبی در افراد است یعنی همه می خواهند همه چیز برای خودشان باشد چه اشکالی دارد مثلا سایت کارگاه باشد ، سایت عکاسی و سایت IPC و…هم باشند که هر یک از این سایتها نیز ممکن است دیدگاهها و شکلهایشان با هم متفاوت باشد و هر که داناتر باشد موفق تر است ؛ و ما مراکز عکاسی، سایتهای تخصصی و … باید سعی کنیم بی طرف باشیم و با تحقیق و دانش بیشتر به موضوعات نگاه کنیم و باعث تفرقه نشویم، شعار وحدت، تفکر و تشکل برای این موضوع است، تا وحدت نباشد قطعا تشکیلاتی هم شکل نمی گیرد و امکان تفکر هم وجود ندارد و من خیلی تأکید دارم که دوستان کمک کنند این اتفاق بیفتد . باید دوستان بیایند آسیب شناسی جدی در عکاسی راه بیاندازند و هرکسی یک گوشه کار را بگیرد در این صورت ما هم حمایت می کنیم تا این اتفاقات بیافتد و مشکلات حل شود.
شایان ذکر است مراسم دهمین سالگرد «خانه» روز ۲۷ شهریور ماه در این مرکز با حضور جمعی از اعضای جامعه عکاسی ، مسئولین فرهنگی و.. همراه با افتتاح دهمین نمایشگاه سالانه عکس ایران برگزار می شود.
روابط عمومی و امور بین الملل خانه عکاسان ایران