نمایشگاه عکس نخستین جایزه جهانی هنر و نیایش با حضور جمع زیادی از هنرمندان و علاقمندان ساعتی پیش در فرهنگسرای نیاوران افتتاح شد. مراسم افتتاح با سخنان اکبر عالمی، دبیر بخش عکس جایزه هنر و نیایش آغاز شد. عالمی پس از ارائه توضیحات مختصری در مورد نمایشگاه و معرفی هیات امنای جایزه، این مراسم را یک ضیافت الهی توصیف کرد و افزود: “دل تمامی جهانیان در تمام ادیان نام پروردگار را صدا می زند و ستایشگر خدای متعال است”. سپس آیت قاسمپور دبیر جایزه، حاضرین را به بازدید از نمایشگاه دعوت کرد.
نمایشگاه با ارائه ۱۷۵ عکس پلات شده، که اغلب آیین های مذهبی و نمادهایی از ادیان مختلف را به نمایش گذاشته است، توانست توجه حاضرین را به خود جلب کند. لوییز آنتونیو گومز سفیر برزیل که علت حضورش را علاوه بر دعوت رسمی، علاقه شخصی خود به عکاسی عنوان می کند می گوید: “خیلی جالب است که با یک موضوع معنوی، کشورها و ادیان مختلف دور هم جمع شده اند”. علیرغم جذابیت موضوعی نمایشگاه کاستی هایی به چشم می خورد.
محمد اسلامی راد معتقد بود: “چاپ عکس ها در سطح قابل قبولی نیست و از طرفی در بعضی عکسها حس نیایش القا نمی شود، عکس های متوسط، خوب و عالی در کنار هم جای داده شده است و این به کل نمایشگاه لطمه می زند. محمود بهرازنیا، کارگردان و بازیگر عنوان می کند: ” اینکه عده ای سجده کرده اند و یا عبادت می کنند عکس خوبی است ولی دلم می خواست تصویری را ببینم که مستقیما نیایش نباشد ولی حس آن را به من القا کند. هنر باید یک قدم جلوتر باشد”. اغلب حاضرین از انتخاب یک عکس به عنوان اثر برگزیده اجتناب می کردند و آن را مستلزم بازدید چندباره و تعمق بیشتر در مورد عکس ها می دانستند.
داوری عکس های نمایشگاه و معرفی نفرات برتر جایزه بزرگ هنر و نیایش ۷ بهمن در تالار وحدت انجام خواهد شد.