آندره کرتژ در موزه هنر لوس آنجلس

شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۸۴

Self-Portrait-t.jpg

بین الملل- موزه هنر لوس آنجلس از 22 خرداد سال جاری عكسهای آندره كرتژ را به نمایش می گذارد.
در این نمایشگاه كه به نام همین هنرمند، " آندره كرتژ " برگزار گردیده، بیش از 140 عكس از آثار این هنرمند به نمایش در آمده است.
آندره كرتژ (1985-1894) از مهمترین عكاسان قرن بیستم به شمارمی رود، در طول مدت عكاسی اش تصاویر بسیار جذاب و در عین حال ساده ای را ثبت كرده است. وی در زمینه عكاسی از پیشتازان این هنر است. با توجه به نخستین عكسهای او، گویی وی از دوربین به عنوان وسیله ای برای اكتشاف و پرسشگری پیرامون نوع رابطه اش با دنیای اطراف خود، استفاده كرده است. وی علاقه چندانی به سوژه های معروف و خبرساز نداشت ولی در مقابل عكاسی از دوستان و خویشاوندان در شب نشینی ها ودور هم جمع شدنهای خودمانی، سفرهای گروهی به اطراف شهر و همینطور شهر بوداپست بسیار مورد توجه وی بود.

Chagall-and-Family,-Paris-1.t.jpg Mondrian's-Glasses-&-Pipe,-.t.jpg Champs-Elysees-,-Paris,-192.t.jpg

این نمایشگاه شامل 140 عكس از مجموع آثار او در طول 70 سال عكاسی است و همچنین عكسهایی از عكاسی قرن بیستم، عكسهایی از بوداپست كه در طول سالهای 1910 تا 1920 گرفته شده، عكسهای مطالعاتی وی از پاریس در فاصله سالهای 1920 و 1930 آخرین عكسهایی وی كه مدتی قبل از مرگش در فاصله سالهای 1970 تا 1980 از نیویورك گرفته، در این نمایشگاه به نمایش در آمده است.
همچنین 48 عكس از این هنرمند در مجموعه دائمی موزه هنرلوس آنجلس در معرض دید عموم قرار دارد. این مجموعه شامل عكسهای پاریس از 1926 تا 1927 و مجموعه اشیاء بیجان است كه از گنجینه های این موزه محسوب می شود.
آندره كرتژ در 1925 كار در بازار بورس را رها كرد و به پاریس رفت، جاییكه توانست عكسهایش را به خوبی به رونامه ها و مجلات مطرح اروپایی بفروشد. این نقل مكان نه تنها آشنایی با مهاجرین مجاری را برای وی در پی داشت بلكه با هنرمندان مطرح آن دوره چون پیت موندریان، فرناند لژه، مارك شاگال، آلكساندر كالدر و سرگئی آیزنشتاین آشنا شد. آثار این هنرمندان و دیگران، سبب شد كه وی با بسط دید عكاسی خود، بتواند با استفاده از ساختارهای ساده، هم مفهوم و هم حس و حال شخصی ای را در عكسهایش نمایش دهد. در مدت حضورش در پاریس، اكثر عكسهای مجموعه عكاسی قرن بیستم را عكاسی كرد. مانند عكسهای The Satiric Dancer و Chez Mondrian در سال 1926، The Eiffel Tower 1929 و Clock of the Académie Française در 1932 .
در سال 1936 با قبول یك پیشنهاد پرمنفعت در آمریكا به نیویورك نقل مكان كرد ولی خیلی زود دریافت كه حساسیت های اروپایی اش به راحتی قابل انطباق با روشهای آمریكایی نیست. از این رو به عكاسی های شخصی خود بازگشت و در این میان نه تنها به ثبت عكسهای مناظر فریبنده و جذاب نیویورك پرداخت، بلكه بیشتر و بیشتر به تنهایی و انزوا فرو رفت. وی در سال 1985 در گذشت.
نمایشگاه آندره كرتژ تا 14 شهریور سال جاری در موزه هنر لوس آنجلس ادامه دارد.

Clock-of-the-Académie-Franç.t.jpg Eiffle-Tower.t.jpg Chez-Mondrian,-1926.t.jpg Homing-Ship,-East-Walk-of-t.t.jpg Melancholic-Tulip,-1939.t.jpg Woman-in-Window-Looking-Dow.t.jpg
نویسنده


ارسال نظر

در پاسخ به نظر زیر :

نظرات

اسماعیل عباسی
پاسخ به این نظر

نمیدانم چه اصراری به رواج ضبط غلط این اسم داریم نمیدانم كدام بیسوادی نوشت كرتژ همه دنباله روی كردند و هیچكس فكر نكرد كه ممكن است غلط باشد.SZ صدای س می دهد مراجعه شود به webster biographical dictionary

مطالب مرتبط

تازه‌های عکاسی

وبلاگ در سایت عکاسی

وبلاگ و فتوبلاگ

انجمن‌های عکاسی

سایت عکاسی

سایت عکاسان ایرانی

فروشگاه کتاب عکاسی

  • مجموعه فیلم آموزشی:  آموزش منوی دوربین‌های سری ۵۰۰۰ نیکون
  • عکاسان جنگ، اباصلت بیات، خشتی
  • عکاسان جنگ، مریم کاظم‌زاده، خشتی
  • دلاوران
  • تکنیک‌های فتومونتاژ
  • ترکیب بندی در عکاسی - دیوید پرکل
  • حرفه: هنرمند شماره ۶۷
  • در ستایش امر واقعی (۲جلدی)
  • نگاه‌ها به ایران
  • هنر و عکاسی
  • تاریخ عکاسی
  • این، کار من است!
  • آنگاه - شماره ۵
  • عکاس؛ استودیو
  • مجموعه عکس چیست؟
  • عکاسی مقدماتی
  • عکاسی - نشر ماهی
  • درباره نگاه به عکس‌ها
  • پامنار
  • انزلی
  • باران شغال
  • دیده و درون
  • عکاسی مستند
  • شیب تند عصر پنج‌شنبه
  • نود سال نوآوری در هنر تجسمی ایران - ۲ جلدی
  • تحولات تصویری هنر ایران: بررسی انتقادی
  • عکاسی دیجیتال - نشر دوژه
  • نگاهم کن! خیالم کن!
  • در جهت عکس
  • عکس و دیدن عکس
Powered by Practicalidea