tassvir3.jpg

صبح روز گذشته نشست خبری سومین جشن تصویر سال با حضور سیف الله صمدیان مدیر مسئول نشریه تصویر و با حضور جمع زیادی از خبرنگاران رسانه ها در خانه هنرمندان ایران برگزار شد گزارش این نشست را رسانه ها به تفصیل ( ایرناایسناایلنافارسخانه هنرمندان) منعکس نمودند. ما فقط این جشن بزرگ را از منظر عکاسی مورد بررسی قرار می دهیم.
در سومین جشن تصویر سال که با حضور ۳۵۰ هنرمند در شاخه های عکاسی – گرافیک – کاریکاتور – نقاشی و فیلم برگزار می شود عکاسان با ۲۷۰ نفر بیشترین حضور را به خود اختصاص داده اند . طیف بسیار گسترده عکاسان که بدون فراخوان آثار خود را برای شرکت در این جشن ارسال نموده اند خبر از توانائی و آگاهی بالای جامعه عکاسی ایران از یک سو و برگزار کننده این جشن از سوی دیگر دارد.
جشن تصویر سال از زاویای مختلف قابل تأمل و بررسی است این جشن که توسط نشریه تصویر برگزار می شود تنها جریان غیر دولتی و فراگیر هنری است که با توجه ویژه به فعالیتهای عکاسان در هر سال تصویری جامع از رویکردهای مختلف عکاسی را بدون حرف و حدیث های رایج به نمایش می گذارد . در جشن تصویر سال آثار عکاسانی را در کنار یکدیگر شاهد هستیم که به طور معمول کمتر عکسهایشان را در مسابقات و نمایشگاه های عکس شرکت می دهند و یا به اتفاق در نمایشگاهی می توان آثارشان را دید کنار هم دید. فراگیری جشن تصویر سال و نبود نگاه دولتی به آثار هنری یکی از خصوصیت های این جشن است که امیدواریم با دقت و درایت سیف الله صمدیان همیشه پا برجا بماند.
صمدیان در نشست دیروز با اشاره به حجم بسیار عکس ها انتخاب آثار را کاری سخت و دشوار توصیف کرد و خبر از تشکیل گروهی برای انتخاب آثار برای سال آینده داد.
انتخابات ریاست جمهوری و مسابقات فوتبال جام جهانی از مهمترین بخش های عکس این نمایشگاه است . گستردگی بخش عکس علاوه بر راهروهای خانه هنرمندان ایران تراس این مرکز هنری را به خود اختصاص داده و با پنل کشی و چاپ آثار در ابعاد یکسان ( تک عکس ۶۰×۴۰ و مجموعه عکس ۹۰ ×۶۰ سانتیمتر) برای ارائه حرفه ای آثار تلاش شده است .
سیف الله صمدیان آثار این دوره را انقلاب در عکاسی ایران خواند که همانطور محمد تهرانی گفته با توجه به تجربه صمدیان در عکاسی باید منتظر بود و دید که تا چه حد آثار این دوره عکاسان ایرانی در جشن تصویر سال متفاوت است. صمدیان با اشاره به نبود نگاه تخصصی به عکاسی حرفه ای و نبود مکانی برای بررسی عکاسی به صورت حرفه ای گفت تنها نگاه تخصصی به عکاسی را در دوسالانه آن هم با رویکرد خلاقه و هنری شاهد هستیم.
به هر حال شنبه اول مرداد ساعت ۶ بعدازظهر سومین جشن تصویر سال افتتاح می شود و تا پنج شنبه ۱۳ مرداد از ساعت ۱۰ صبح تا ۸ بعدازظهر می توان از آن بازدید کرد. دومین جشنواره تصویر هنرمند نیز هر شب در دو سانس ۶ و ۸ فیلم های این بخش را نمایش خواهد داد و نکته قابل توجه برای عکاسان در این جشنواره از ۷۰ فیلم منتخب ۱۱ فیلم عکاسی به نمایش در خواهد آمد که عبارتند از :
جمشید بایرامی عکاس / هومن قدرت نما – و سرانجام بی ینال عکاسی / محمد رازدشت – یک اتفاق شیرین ( داستان یک عکس) / پژمان تیموری – بی ینال عکاسی/ سیف اله صمدیان در بخش فیلم های ایرانی دومین جشنواره فیلم تصویر هنرمند
سالهای دوربین ( ریمون دوباردون) با زیرنویس فارسی – هانری کارتیه برسون( با صدای محمد اسلامی راد و صداگذاری محمد رازدشت) – عکاس جنگ ( درباره جیمز نچوی) – جوزف کودلکا، عکاس ( زندگی و آثار) – نادار، عکاس ( زندگی و آثار) – یوجین اسمیت، عکاس ( زندگی و آثار) در بخش فیلم های خارجی دومین جشنواره فیلم تصویر هنرمند
و فیلم من عکاس نیستم ( درباره محسن راستانی، عکاس/ محمد بابایی) در بخش مرور جشنواره اول تصویر هنرمند به نمایش در خواهد آمد. اطلاعات بیشتر این جشن و در بخش ویژه این جشنواره در روزهای آتی منعکس خواهد.