هفدهمین نمایشگاه عکس visa pour l’image از ۲۷ اوت تا ۱۱ سپتامبر در شهر پرپینیان فرانسه برگزار شد که شبهای اصلی این واقعه مهم عکاسی خبری جهان از ۳۱ آگوست تا ۳ سپتامبر برگزار شد. در این فستیوال عظیم بیش از ۵۰۰۰ نفر از ادیتورها و سردبیرها و عکاسان خبری جهان در این شهر تاریخی فرانسه گردهم آمدند تا ضمن آشنائی و ارتباط حرفه ای به تماشای عکس های برتر خبری در طول یک سال گذشته بپردازند. در این برنامه و در شبهای اصلی عکسها بر پرده بزرگ (projection) نمایش داده می شود تا بهتر بتوان آنها را مورد ارزیابی قرار داد.

در این دوره عکسها بسیار تلخ و گزنده بودند که هولناک ترین مجموعه به نمایش در آمده از کشتار فلوجه مورد توجه بسیار قرار گرفت. عکسهای سونامی – مرور عکسهای ۱۰ سال گذشته چچن – مرور آثار ادی آدامز – مجموعه ۳۵ سال عکاسی دیوید بارنت از چنگ ویتنام تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا – برگزیده عکسهای ورلد پرس فتو – گزارش ویژه از انتخابات ریاست جمهوری ایران با عکسهای محمد فرنود – بهروز مهری و عطا طاهر کناره – مجموعه ۳۰ سال تحولات لبنان از جنگهای داخلی تا ترور رفیق حریری و تظاهرات میلیونی علیه اسرائیل از ۱۰۰ عکاس جهان که در این مجموعه عکسهای عباس عطار – رضا دقتی – منوچهر دقتی – آلفرد یعقوب زاده – محمد فرنود از عکاسان ایرانی نیز به نمایش در آمد – مرور زندگی ملک فهد پادشاه عربستان – مرور آثار جنگ جهانی دوم از آژانس کاسموس فرانسه گوشه ای از عکسهای به نمایش در آمده برپرده visa pour l’image بوده است.

ژان فرانسوا رئیس visa pour l’image در یک مصاحبه در برابر سوال ارزیابی از تحولات عکاسی در آفریقا در پاسخ با اشاره به رشد عکاسی خبری در ایران در زمان جنگ ایران و عراق و بعد از آن عکاسی خبری در آفریقا را ضعیف دانست.

به غیر از مجموعه های انتخابات ریاست جمهوری – لبنان و یاسر عرفات که عکسهایی از عکاسان خبری ایران در آن به نمایش در آمد مجموعه عکسهای خبری از محمد اسلامی نیز با رویکردی خلاق و متفاوت به نمایش در آمد.

در این دوره محمد فرنود – عباس کوثری – نیوشا توکلیان و اصلان ارفع عکاسان خبری حاضر در visa pour l’image بودند.

درباره هفدهمین دوره – وبلاگ جواد منتطری

درباره شانزدهمین دوره – وبلاگ بهروز مهری