با گسترش روز افزون بهره وری از وبلاگ و فتوبلاگ به عنوان یک رسانه ساده و سریع، که شخصی بودن، آن را از سایر رسانه ها جدا می کند. به ندرت شاهد حضور یک عکاس با علاقه و احاطه به کارکرد های این رسانه ارتباطی نوین در اینترنت بوده ایم. وبلاگ ها و فتوبلاگ های موفق و موثر عکاسی ایرانی که با استمرار در درج مطالب و حضور به هنگام در زمان وقوع حادثه ای نقش کلیدی خود را ایفا نموده باشند به سختی به تعداد انگشتان یک دست می رسد. این در حالی است که کارکرد این رسانه به دلایل بسیاری فراتر از حد تصور است. شخصی بودن و نبود ممیزی و سلسله مراتب پیچیده انتشار خبر در وبلاگ – سرعت عمل بالا در انتشار مطالب و عکس در حداقل زمان ( چند ثانیه) – طیف مخاطب گسترده جهانی بدون هیچ محدودیت و … قابلیت های وبلاگ است که به طور معمول از سوی عکاسان نادیده گرفته شده است. این روزها وبلاگ ها و فتوبلاگ ها به عنوان یک منبع خبری در بسیاری از مواقع مورد توجه خبرگزاری های بزرگ دنیا قرار گرفته و مطالب وبلاگ ها در مطبوعات معتبر جهان مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. نشریات خودمان هم بخشهایی را به درج مطالب وبلاگ ها اختصاص داده اند. از نمونه های بارز کارکرد موثر وبلاگ و فتوبلاگ در جهان می توان به حادثه سونامی در اندونزی اشاره کرد که در نبود خبرنگاران و عکاسان حرفه ای وبلاگ ها به عنوان تنها منبع خبری مورد توجه جهانیان قرار گرفت.
حال اگر نگاهی به وبلاگ ها و فتوبلاگ های عکاسی در ایران داشته باشیم با رویکردی متفاوت مواجه خواهیم شد. در وحله اول اکثر وبلاگ ها و فتوبلاگ ها فاقد نظم و توالی در به روز رسانی هستند و همیشه با فاصله های زمانی فشرده و یا طولانی به روز می شوند.
در نگاه بعد صاحبان این وبلاگ ها و فتوبلاگ ها این رسانه را به عنوان یک کار و دغدغه روزانه خود نمی بینند و اگر مجالی بود و فرصتی و حوصله ای شاید وبلاگ خود را هم به روز نمایند. آنهایی که دستی در کار دارند و فعالیتشان بیشتر است به جای ارج نهادن به وبلاگ شخصی خود آن را محلی برای لینک دادن به عکس هایشان در خبرگزاری مطبوع خود می نمایند و به جای یک نگاه شخصی و متفاوت از نگاه رسمی خبرگزاری لینکده عکسهای رسمی می شوند و به کل فراموش می کنند فتوبلاگی که نام آنها بالای آن است زمین تا آسمان با خبرگزاری که برای آن کار می کنند فرق دارد.
در مرحله بعد اگر به عکس ها و مطالب و لینک ها دقیق تر نگاه کنیم به سختی با مطالب تولیدی و عکس های اختصاصی مواجه می شویم و بیشتر یک لینک هست و نقل قول و عکس هایی که قبلا” در خبرگزاری ها دیده ایم.
خلاصه اینکه آن کارکرد اصلی وبلاگ و فتوبلاگ هنوز برای عکاسان ما به عنوان یک ضرورت احساس نشده چرا که اگر به این رسانه اهمیت می دادیم در دوران انتخابات ریاست جمهوری که فضای بسیار مناسبی برای کار بود و توجه جهانیان به تصاویر منتشر شده از این انتخابات، به جای به تعطیلی کشاندن همه وبلاگ ها و فتوبلاگ ها از این فرصت به عنوان یک جریان تازه در عکاسی کشور بهره می جستیم و با انتشار عکس های روزانه خود تعریف جدیدی از وبلاگ و فتوبلاگ عکاسی در ایران را ارائه می دادیم.
سایت عکاسی در طول یک سال گذشته با درک اهمیت وبلاگ و فتوبلاگ عکاسی در دنیای امروز راه اندازی این دو رسانه نوشتاری و تصویری را دستور کار خود قرار داد و با اعلام یک فراخوان بیش از یکصد وبلاگ و فتوبلاگ را راه اندازی نمود تا فرصتی فراهم شود تا عکاسان و علاقه مندان به عکاسی به انتشار مطالب و عکس های خود در اینترنت بپردازند. اما پس از گذشت ماه ها بیش از نصف وبلاگ ها و فتو بلاگ ها حتی برای یک بار هم به روز نشد.
با توجه به صرف وقت و هزینه راه اندازی فتوبلاگ و وبلاگ برای سایت عکاسی با تجدید نظر در شیوه واگذاری مجبور به اعمال محدودیت در راه اندازی وبلاگ های جدید شدیم. حال پس از گذشت یک سال از روند فعالیت وبلاگ و فتوبلاگ در سایت عکاسی ضمن دعوت مجدد از وبلاگ ها و فتوبلاگ های فعال در سایت به تجدید نظر در انتشار گاه به گاه مطلب و عکس از عکاسان فعال و علاقه مند که مایل به داشتن وبلاگ یا فتوبلاگ فعال همراه با تولید محتوا هستند دعوت می کنیم درخواست خود را حداکثر تا ۱۰ مهر ۸۴ از طریق ایمیل همراه با ذکر مشخصات کامل و تلفن تماس ارسال نمایند تا پس از بررسی نسبت به فعال سازی وبلاگ یا فتوبلاگ درخواستی اقدام شود.

برای مطالعه مطالب منتشر شده در خصوص وبلاگ در سایت عکاسی و کسب اطلاعات بیشتر به این بخش مراجعه کنید.