workshap1.jpg

عصر امروز با وجود بارندگی شدید و ترافیک سنگین در سطح شهر تهران علاقه مندان مباحث تخصصی عکاسی در موزه هنرهای معاصر گرد هم آمدند تا در کارگاه تخصصی عکاسی خبری جیهان عمار معاون دبیر عکس فرانس پرس در منطقه خاورمیانه و داور دومین دوره جایزه شرکت کنند.
در ابتدا جلسه مانی حقیقی که به عنوان مترجم در این جلسه حضور داشت به معرفی جیهان عمار پرداخت و در ادامه عمار به تشریح فعالیت های خود در دفتر خبرگزاری فرانس پرس و شیوه کار روزانه در دفتر این خبرگزاری در قبرس پرداخت.
در ادامه وی با نمایش عکسهایی از حضور تیم AFP در مراسم تشییع جنازه یاسر عرفات عملکرد تیم این خبرگزاری در این مراسم را تشریح کرد وبا نمایش تصاویری از محل اسقرار خود در روز مراسم تشییع عرفات عنوان کرد ۱۲ عکاس به همراه خود وی به عنوان ادیتور و افرادی که به استخدام در آمده بودند تا کارت های حافظه دوربین های عکاسان را به او برسانند کار پوشش تصویری و مخابره عکس ها را در محل برگزاری مراسم برعهده داشتند.
در ادامه وی به بررسی تعدادی از مجموعه عکس های راه نیافته به بخش نمایشگاه جایزه کاوه گلستان پرداخت و با نمایش تعدادی از این مجموعه ها با توضیح دلایل عدم راه یابی و نقاط قوت و ضعف به معرفی یک گزارش تصویری موفق پرداخت.
از نظر او ترتیب عکس ها بسیار اهمیت دارند خصوصا” عکس نهایی. وی با نمایش مجموعه هایی که تعدادی عکس مشابه از یک موضوع را در خود دارند به شیوه برخورد عکاسان با موضوع گزارش های تصویری از تکرار بی مورد عکس ها به عنوان یک مشکل در اکثر مجموعه ها اشاره کرد. و قابل حذف بودن بسیاری از عکسها را در مجموعه ضروری می دانست.
وی عدم ارتباط عکاس با سوژه را به عنوان یکی دیگر از مشکلات مجموعه ها دانست و با اشاره به مجموعه ای که عکاس در یک زمان و مکان به عکاسی پرداخته و بدون درگیر شدن با موضوع با عکس های تکراری سعی در ارایه یک گزارش تصویری داشت با تاکید بر اهمیت و قابلیت بالای موضع در این گزارش دلایل عدم موفقیت عکاس در ارایه یک گزارش تصویری موفق را تشریح کرد. و تاکید کرد که بسیاری از سوژه ها هستند که به تنهایی ارزش تهیه گزارش تصویری را ندارند.
وی در ادامه با نمایش یک گزارش تصویری موفق به دنبال شدن موضوع از سوی عکاس در زمان و مکان متفاوت و با ذکر دلایل موفق بودن گزارش تصویری مورد نظر را توضیح و با اشاره به اضافه بودن سه عکس مشابه در این گزارش و نکته بسیار مهم و قابل توجه ای اشاره داشت وی گفت: برای حذف هر یک از این سه عکس من باید ببینم که دارم برای کدام خبرگزاری یا نشریه کار می کنم و با توصیف تفاوت انتخاب برای روزنامه نیویورک تایمز با روزنامه الحیات دلایل انتخاب متفاوت از میان سه عکس مورد اشاره را برای رسانه های مختلف توضیح داد.
این جلسه با مرور چند مجموعه دیگر ادامه یافت و در ادامه به مدت ۴۰ دقیقه جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد. در پایان جیهان عمار با توجه به درخواست عکاسان به دیدن عکسهایشان ضمن اعلام آمادگی برای دیدن عکس های حاضران و ارائه توضیحات لازم عنوان کرد که در روز چهارشنبه ۱۸ آبان نیز از ساعت ۱۰ صبح تا ۳۰ /۱ بعدازظهر در خانه هنرمندان ایران حضور دارد تا به دیدن عکس ها و گفتگو درباره آنها بپردازد. برای عکاسانی که امکان حضور در این برنامه را ندارند خانم عمار خواستند تا آدرس ایمیلی از سوی دبیرخانه جایزه کاوه گلستان اعلام شود تا علاقه مندان عکسهایشان را به این نشانی ارسال و از طریق ایمیل از نظر ایشان درباره عکسهایشان مطلع شوند. این آدرس فردا از سوی دبیرخانه جایزه کاوه گلستان اعلام خواهد شد.

در صورت امکان سعی خواهیم کرد با توجه به توضیحات مهم و کاربردی جیهان عمار درباره گزارش تصویری و ضرورت توجه عکاسان خبری به این نکات نمونه های نمایش داده شده در این کارگاه آموزشی به همراه توضیحات هر مجموعه را در کنار هم ارائه کنیم تا بهتر بتوانیم از مطالب مطرح شده در این کارگاه بهره مند شوید.

workshap2.jpg