ترجمه:میترا شهبازی

مانوئل پرستی برنده مسابقه بهترین عکاس حیات وحش در سال ۲۰۰۵ شد. این مسابقه که توسط موزه تاریخ طبیعی و مجله حیات وحش بی بی سی برگزار می‌شود، معتبرترین مسابقه عکاسی حیات وحش در جهان است. در بین ۱۷۰۰۰ شرکت کننده عکس مانوئل پرستی با عنوان Sky Chase از طرف داوران جالب‌ترین و بیادماندنی ترین عکس شناخته شد. عکس یک دسته سار را نشان می‌دهد که توسط بازی مورد حمله قرار گرفته اند. تصویر حیرت انگیزی است و هیجان و ترس را در آن موقعیت به‌ خوبی ثبت کرده ‌است. سایت Photogalaxy در مورد عکاسی و این عکس با پرستی مصاحبه ای انجام داده است که می خوانید:

841019-1.jpg

– شما عکاسی را از کجا آغاز کردید ؟
بیش از ۲۰ سال پیش با یک دوربین دوچشمی مناظر طبیعت را نگاه می‌کردم ولی خیلی زود متوجه شدم که دوست دارم لحظه‌های سحر آمیز را ثبت کنم.

– چه چیزی شما را ترغیب می‌کند و چرا عکاسی را دوست دارید؟
عکاسی این امکان را به شما می‌دهد که با دیدی تحلیل گرانه به دنیا نگاه کنید و جزئیات و ظرافت های طبیعت را درک کنید و از آنها لذت ببرید.

– عکاسی حرفه دائم شماست؟
– نه من مهندسم.

– تا به‌حال همیشه از حیات وحش عکاسی می‌کردید؟
– بله برای من موضوع اصلی حیات وحش است.

– در زمینه‌های دیگری هم فعالیت می‌کنید؟
– به تازگی شروع کرده‌ام، با چند گزارش.

– به‌طور مشخص چه چیزی شما را جذب عکاسی حیات وحش می‌کند؟
حیوانات و جنب و جوش و تحرکشان، تفاوتهای ظریف در رنگ‌ گل‌ها و جزئیات آنهاو تأثیر گویای آن.

– لطفا در مورد عکسی که در مسابقه برنده شد توضیح دهید. چطور آن عکس را گرفتید؟ برنامه‌ریزی شده بود؟
– برنامه‌ریزی خیلی زیادی لازم نبود. چند روز این پدیده را نگاه می کردم و با دوربین دیجیتال از شکل‌ها و حرکات مختلف آن عکس می‌گرفتم تا اینکه تصویرهای قوی و خوبی به‌دست آمد. با دو دوربین کار می‌کردم یکی لنز۵۰۰ میلیتری داشت و دیگری۲۰۰ـ۷۰ میلیمتری.

– فکر می‌کنید چه چیزی باعث شد که این عکس، عکس موفقی باشد؟
– طراحی بصری،سادگی، شور و هیجان بقا، مثل یک داستان که به خوبی و سادگی تعریف شده باشد.

– برنده عنوان بهترین عکاس حیات وحش شدن افتخار بزرگی است. وقتی شنیدید که برنده شدید چه حسی داشتید؟
– نمی ‌توانستم باور کنم. وقتی به اسامی برندگان در بخش‌های دیگر نگاه می‌کردم انتظار داشتم شخص دیگری این آدم خوشبخت باشد. ولی هر روز بیشتر به دلایل برنده شدنم پی‌ می‌برم. این عکس به‌راستی یک نوآوری در عکاسی حیات وحش محسوب می‌شود.

– وب سایت شما را که نگاه می کردم عکس های چشمگیری در آن دیدم آیا پروژه ای در دست ندارید که دوست داشته باشید به‌طور خاص روی آن کار کنید؟
– پروژه عکاسی از Pantanal ( منطقه ای در آمریکای جنوبی داری متنوع ترین اکوسیستم گیاهی و جانوری است) را دارم که هنوز در ابتدای کار است، پرنده‌های فلوریدا و جزئیات طبیعت که هیچ ‌وقت جذابیتشان را برای من از دست نمی‌دهند.

– محل خاصی وجود دارد که مورد علاقه شما باشد؟
– در واقع نه، هر محلی را که بازدید می‌کنم از نظر خاصی برایم جالب است.

– دوربین فیلمی را ترجیح می‌دهید یا دیجیتال را؟
– دیجیتال را ترجیح می دهم. ۲ سال است که با دیجیتال کار می‌کنم.

– برای آخرین سوال، توصیه‌ای برای عکاسان فتو گالسی دارید؟
– به طرح‌های مختلف در جنبه‌های زندگی نگاه کنید. به عکس‌های مختلف نگاه کنید، عکاسی کنید،عکاسی کنید و باز هم عکاسی کنید. زیاد در مورد تجهیزات صحبت نکنید. با دقت نگاه کنید و همه‌چیز را از درون منظره‌یاب دوربین تجسم کنید.

منبع: سایت فوتو گالاکسی