فراخوان دهمین نمایشگاه دو سالانه عکس ایران

يكشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۸۵

تهران- آبان 1385‏

برگزار کننده: دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‏
با همکاری: فرهنگستان هنر، موزه ی هنرهای معاصر تهران، انجمن ها و تشکل های عکاسی‏


بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

دفتر امور هنر های تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری انجمن ها و ‏تشکل های رسمی ‏عکاسی کشور دهمین نمایشگاه دو سالانه عکس ایران را با در نظر گرفتن ‏ویژگی های زیر برگزار می کند. ستاد ‏برگزاری نمایشگاه از علاقه مندان و عکاسان کشور ‏دعوت می کند که در این نمایشگاه شرکت نمایند.‏

‏• مهمترین ویژگی های این دوره:‏
‏1- ستاد برگزاری نمایشگاه با هدف برپایی هر چه بهتر این دوره، با دعوت از25 نفر از نمایندگان ‏معرفی شده از ‏سوی انجمن ها و تشکل های رسمی عکاسی که در گستره ملی فعالیت می کنند ‏و گروهی از عکاسان فعال در حوزه ‏های مختلف عکاسی کشور شورای مشورتی در امور ‏برنامه ریزی تشکیل داد.‏
مهمترین وظایف این شورا، انتخاب داوران و دبیراجرایی و ارائه پیشنهاد ها و نظرات راجع ‏به طرح اولیه نمایشگاه و ‏فراخوان مربوطه بوده است.‏

‏2- ‏داوری آثار هر یک از بخش های 7 گانه نمایشگاه توسط 7 گروه داوری مجزا صورت می ‏پذیرد.‏

‏3- داوران بخش های 7گانه (در مجموع 27 نفر) و دبیر این دوره توسط نمایندگان جامعه ی ‏عکاسی کشور و ‏مشارکت فعال انجمن ها و تشکل های رسمی انتخاب شده اند.‏
داوران به نسبت تعداد پیش بینی شده آثار برای هر بخش بین 3 تا 5 نفر به گونه ای انتخاب ‏شده اند که در هر گروه ‏ترکیبی از نمایندگان انجمنهای رسمی موجود، عکاسان جوان و ‏عکاسان پیشکسوت حضور داشته باشند.‏

‏4- حمایت از تلاش های پیشین جامعه عکاسی کشور برای تشکیل انجمن ملی عکاسی ایران ‏همزمان با برگزاری ‏نمایشگاه.‏


‏ گاه شمار نمایشگاه:‏
آخرین مهلت دریافت آثار:چهارشنبه 18 مرداد 1385‏ (تا پنج شنبه 26 مرداد تمدید شد)
داوری و اطلاع رسانی به شرکت کنندگان: شهریور1385‏
‏زمان و مکان برگزاری: آبان 1385- تهران‏
مراسم معرفی آثار برتر و اعطای جوایز:15روز پس از آغاز نمایشگاه.‏

‏•موضوع:‏ نمایشگاه در 7 بخش برگزار می شود.‏

‏1- مستند اجتماعی: موضوع محوری این بخش تنوع و گوناگونی فرهنگ ها، آداب و ‏رسوم و سنن و زندگی ‏ایرانیان در اقلیم و محیط های اجتماعی مختلف می باشد. اما علاوه بر ‏آن عکسهایی با موضوع انسان و ارتباط وی ‏باجوامع مختلف و توجه به جنبه های زشت و ‏زیبای زندگی اجتماعی انسان مطمع نظر قرار می گیرد.‏

‏2- خبری: آثار این بخش شامل تک عکس ها و گزارش های تصویری خبری در حوزه های ‏اجتماعی، مردم در خبر، ‏حوادث، علمی و فرهنگی، ورزشی،سیاسی ،هنر، سینما و تاتر است ‏‏. آثار این بخش می بایست همراه با توضیحاتی ‏راجع به موضوع، زمان و مکان وقوع و در ‏خصوص عکسهای گزارش تصویری علاوه بر اطلاعات فوق همراه با ‏شرح عکس (کپشن) ‏حداکثر 3 سطری ارائه شود.‏

‏3-خلاقه: تردیدی نیست که خلاقیت ،نوآوری و ابتکار از اصول مشترک قریب به اتفاق ‏گرایشها و شاخه های ‏عکاسی است .با حفظ این قاعده ، مقصود از عکاسی خلاقه ، کاربرد ‏آزاد و غیر کلاسیک عکاسی در راستای عینیت ‏بخشیدن به ذهنیت، تفکر و تلقی شخصی ‏عکاس و بر انگیختن ذهن تماشاگر برای تفسیر و تاًویل موضوع عکس و ‏پیام عکاس است.‏

‏4-صنعتی و تبلیغاتی:آن دسته از آثارعکاسی که به سفارش اشخاص حقیقی یا حقوقی و با ‏هدف معرفی بهتر یا ‏ارتقای فروش کالا یا خدمات تهیه می شود جزو حوزه عکسهای تبلیغاتی ‏و صنعتی به شمار می آیند.این دسته از ‏آثار شامل عکس های صنعتی و تبلیغاتی آتلیه ای و ‏غیر آتلیه ای می باشد.‏

‏5-طبیعت و منظره نگاری: شامل آثاری از جلوه های مختلف طبیعت ، حیات وحش و محیط ‏زیست است که در آن ‏هیچ گونه آثار و نشانه هائی از دست ساخته های بشر وجود ندارد. اما ‏در آثار منظره نگاری حضور انسان یا دست ‏ساخته های او مشروط به این که وجه غالب ‏موضوع بر محور طبیعت، محیط زیست و یا حیات وحش باشد بلامانع ‏است.‏

‏6- معماری: ابنیه، آثار و بافتهای قدیمی و جدید معماری ،معماری داخلی ، جزئیات و نقوش ‏بناها و موقعیت و ویژگی ‏معماری در زندگی انسان و مناظر شهری جزو آثار این بخش به ‏شمار می آید.‏

‏7- پرتره: پرتره نگاریهای اجتماعی ،خودنگاری، شخصیت نگاری، و سایر شقوق پرتره ‏نگاری که در فضای آتلیه ‏ای و یا غیر آتلیه ای تهیه می شوند در این بخش می گنجند.‏

بخش ویژه: میراث محمدی (ص)
آثار این بخش شامل موضوعهایی ازقبیل آداب، رسوم، آیین ها، سنت ها، مناسک و مراسم مذهبی، عبادت ‏و رفتارها و باورهای دینی مسلمانان و نمود آنها در زندگی فردی و اجتماعی ایشان و همچنین مظاهر ‏فرهنگ و تمدن اسلامی می باشد که از دین مبین اسلام، دستورات و تعالیم پیامبر اعظم (ص) و میراث آن ‏بزرگوار نشأت گرفته است.‏


گروه بندی آثار:‏
آثار هر بخش در دو گروه "تک عکس" و "مجموعه عکس یا گزارش تصویری" پذیرفته می ‏شود.‏
توضیح: "مجموعه عکس" شامل چند اثر عکاسی است که برای نشان دادن مراحل تکوین یک ‏موضوع، ‏مضمون، رویداد یا حادثه به صورت پی در پی و منظم به نمایش در آمده و یا چند ‏اثر مستقل که برای تبیین و شکل ‏دهی مضمون، ذهنیت و مفهومی خاص در کنار هم قرار می ‏گیرند.‏

متقاضیان گروه مجموعه عکس و یا گزارس تصویری می بایست همراه با آثار ارسالی خود ‏شرح مختصری ‏‏(حداکثر در 3 سطر ) راجع به موضوع آنها ارسال نمایند .‏

‏• تعداد و نوع آثار:‏
هر متقاضی می تواند علاوه بر بخش ویژه حداکثر در 2 بخش از بخش های 7 گانه شرکت کند اما مجاز نیست که ‏در هر بخش ‏بیش از 4 قطعه (تک عکس) و یک مجموعه (حد اکثر 5 قطعه ای) و در مجموع ‏حداکثر 9 عکس در هر بخش ( مجموعا 27 اثر در 3 بخش) ارسال نماید.‏
آثار می تواند به صورت رنگی یا سیاه و سفید، آنالوگ یا دیجیتال باشد.‏

‏•جوایز:‏
‏1- در هر بخش از بخش های 8 گانه ی نمایشگاه، 5 عکاس (در گروه تک عکس یا ‏مجموعه) برگزیده می ‏شوند (مجموعاً 40 عکاس در همه بخش ها) و به برگزیدگان جوایزی به ‏شرح زیر اعطا می شود:‏
گروه تک عکس: لوح افتخار و 5 سکه ی تمام بهار آزادی به همراه یادمان دو سالانه ی ‏عکس ایران
گروه مجموعه عکس: لوح افتخار و 7 سکه ی تمام بهار آزادی به همراه یادمان دو ‏سالانه ی عکس ایران

‏2- به هریک از آثار پذیرفته شده برای نمایشگاه مبلغ 000‏‎,‎‏500 (پانصد هزار ریال) ‏اهدا می شود.‏
‏3- به تمامی عکاسان پذیرفته شده، گواهی پذیرش اثر در نمایشگاه، و به تمامی شرکت ‏کنندگان در نمایشگاه کتاب ‏مربوطه اعطا می شود.‏
‏علاوه بر آن از سوی موزه ی هنرهای معاصر تهران و فرهنگستان هنر جوایز زیر ‏اعطا می گردد:‏
‏1- جایزه ی ویژه ی موزه ی هنرهای معاصر تهران به 2 عکاس برتر ‏
‏ انتخاب آثار این بخش توسط نمایندگان گروه های 7 گانه ی داوری و 2 نفر به ‏نمایندگی از سوی دفتر امور ‏هنرهای تجسمی (که گروه مستقلی را تشکیل می دهند)، صورت ‏می پذیرد.‏

2- جایزه ی ویژه ی فرهنگستان هنر به 5 عکاس.‏
انتخاب آثار این بخش نیز توسط گروه منتخب فرهنگستان هنر انجام می شود.‏

شرایط شرکت:‏
‏1- شرکت در این نمایشگاه برای همه ی علاقمندان آزاد است.‏
‏2-اندازه ی ضلع کوچک عکس ها، حداقل 24 و حداکثر 50 سانتی متر می باشد.‏
‏3-علاقه مندان می توانند که عکس های خود را در ابعاد تعیین شده با کیفیت مطلوب چاپ و ‏یا آنها را به صورت ‏cd‏ ‏در ابعاد حداقل 40×30 سانتی متر و با رزلوشن ‏dpi‏300 ارسال ‏نمایند.‏
4-همراه با آثاری که به صورت ‏C.D.‎‏ ارائه می شود، یک نسخه پرینت ‏A4‎‏ مطابق با ‏نسخه اصلی (رنگی یا سیاه و ‏سفید) که پشت هر یک برچسب مربوطه الصاق شده باشد، ‏ارسال گردد.‏
‏5-داوران ، آثار دیجیتالی را از میان پرینت های ارسالی انتخاب می کنند اما مبنای ‏بزرگسازی و پرینت نهایی برای ‏نمایشگاه و چاپ در کتاب مربوطه، فایل های ارسالی است و ‏ستاد برگزاری هیچ گونه حک و اصلاحی برروی آنها ‏انجام نمی دهد.بنابراین به منظور حفظ ‏کیفیت فنی نمایشگاه ،حتی اگر آثار ی که از سوی گروه داوران انتخاب شده ‏اما فایل های آنها ‏از کیفیت فنی مطلوب برخوردار نباشند حذف و کنار گذاشته می شوند.‏
‏6-عکس ها نباید به صورت رول یا لوله شده و یا همراه با قاب یا پاسپارتو ارائه شوند. (به ‏جز آثار بخش خلاقه که بنا ‏به ضرورت می تواند پاسپارتو یا قاب داشته باشند)‏
‏7- ترتیب و جهت نمایش گزارش های تصویری و مجموعه عکس ها مشخص شود.‏
‏8- در صورت موافقت عکاسان، گروه داوران می توانند که از میان مجموعه عکسهای ‏ارسالی تک عکسهای مناسب ‏را انتخاب و به بخش تک عکس معرفی نمایند اما مشروط به ‏این که تعداد تک عکسهای انتخاب شده از هر عکاس از ‏سقف تعیین شده تجاوز ننماید.‏
‏9- از نوشتن هر نوع اطلاعات بر رو یا پشت آثار خودداری شود. برچسب های مربوطه ‏پس از تکمیل، پشت آثار ‏الصاق شود.‏
‏10 - عکس های پذیرفته شده عودت داده نمی شود.‏
‏11 - ستاد برگزاری نمایشگاه مجاز است که آثار انتخاب شده را در امورانتشاراتی ، تبلیغاتی ‏و اطلاع رسانی مربوط ‏به نمایشگاه استفاده کند.‏
‏12- فرم تقاضای شرکت و برچسب پشت عکس ها، با حروف بزرگ تکمیل و همراه آثار ‏ارسال شود.همراه با فرم ‏تقاضای شرکت یک قطعه عکس پرسنلی ارسال گردد.‏
‏13 - برگزار کننده هیچ مسؤولیتی در قبال آسیب های وارده ی ناشی از ارسال نا مطلوب و ‏پست را نمی پذیرد.‏
‏14 - اگر بنا به ضرورت موضوع یا مفهوم چند عکس در یک کادر ارائه می شود (روی ‏یک کاغذ چاپ و یا کنار یکدیگر ‏چسبانده شود) یک مجموعه عکس تلقی می شوند. (عکس ‏های بخش خلاقه از این قاعده مستثنا می باشند)‏
‏15 - ستاد برگزاری نمایشگاه انتظار دارد آثاری را دریافت نماید که در 3 سال اخیر تهیه شده ‏و در نهمین دو سالانه ‏ی عکس ایران به نمایش در نیامده باشد.‏


تذکرات مهم:‏
1- آثاری که پس از آخرین مهلت مقرر دریافت شوند و یا فاقد جدول تقاضای شرکت و برچسب ‏های تکمیل شده ی ‏آثار باشند، به هیأت داوران معرفی نخواهند شد.‏
‏2- اطلاعات مندرج در جدول تقاضای شرکت و برچسب عکس ها به عنوان منبع موثق در تهیه ی ‏مطالب مورد نیاز ‏امور نمایشگاهی و انتشارات مربوطه تلقی می شود لذا مسؤولیت کلیه ی ‏اطلاعات و آثار، بر عهده ی متقاضی می ‏باشد.‏
‏3- در صورت ارسال آثار بیش از یک نفر در یک بسته ی پستی، عکس ها به گونه ای مشخص ‏شوند که تفکیک و ‏شناسایی آن ها به سهولت امکان پذیر باشد.‏
4- در انتخاب بخش ها و گروه ها دقت لازم به عمل آید و برچسب های مربوط به همان بخش ‏تکمیل و ارسال گردد. ‏بدیهی است ستاد برگزاری مسؤولیتی را در قبال اشتباهات شرکت ‏کنندگان نمی پذیرد.‏
‏5- ارسال آثار به این نمایشگاه به منزله ی قبول مقررات است.‏
‏6- تصمیم گیری در مورد مسایل پیش بینی نشده و تفسیر شرایط و مقررات اعلام شده به عهده ی ‏ستاد برگزاری ‏نمایشگاه است.‏

نشانی:
علاقمندان می توانند آثار خود را به نشانی زیر ارسال کنند و یا برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره های ‏‏66936708 و 66438193 تماس حاصل نمایند.
نشانی دبیرخانه: تهران / انتهای بلوار کشاورز / خیابان دکتر غریب / کوچه حجت / پلاک 44 / طبقه دوم

هیأت انتخاب و داوری:‏

‏الف- مستند- اجتماعی: 1- محمد غفوری2- محمد اسلامی راد 3- امید صالحی 4– علیرضا ‏کریمی صارمی 5– ‏سیدعباس میر هاشمی ‏
ب- مطبوعاتی و خبری: 1- آلفرد یعقوب زاده 2- محمد فرنود 3- سیف الله صمدیان 4- ‏محسن شاندیز 5- حسن سربخشیان ‏
‏ج- خلاق: 1- کوروش ادیم 2- افشین شاهرودی 3- فرهاد فخریان‏
د- صنعتی، تبلیغاتی: 1- ابراهیم خادم بیات 2- فرهود حقی 3- سعید بهروزی ‏
ه- طبیعت و منظره نگاری: 1- فرزاد هاشمی 2- افشین بختیار 3- امیرعلی جوادیان 4-ابراهیم ‏صافی 5- نادر دایی ‏
و- معماری : 1- بیژن بنی احمد 2- سعید محمودی ازناوه 3- مسعود زنده روح کرمانی ‏
ز- پرتره : 1- فخرالدین فخرالدینی 2- مریم زندی 3- مهرداد دفتری ‏

دبیر نمایشگاه: مجتبی آقایی سربرزه

نویسنده


ارسال نظر

در پاسخ به نظر زیر :

مطالب مرتبط

تازه‌های عکاسی

وبلاگ در سایت عکاسی

وبلاگ و فتوبلاگ

انجمن‌های عکاسی

سایت عکاسی

سایت عکاسان ایرانی

فروشگاه کتاب عکاسی

  • تاریخ عکاسی
  • مجموعه عکس چیست؟
  • عکاس؛ استودیو
  • حرفه: هنرمند شماره ۶۷
  • تقویم حرفه: هنرمند ۱۳۹۷ - ۶ طرح جلد
  • تکنیک‌های ویرایش عکس در فتوشاپ
  • ترکیب بندی در عکاسی - لوری اکسل
  • ترکیب بندی در عکاسی - دیوید پرکل
  • مرجع کامل آموزش نرم افزار لایت روم
  • آنگاه - شماره ۵
  • شورشیان هنر قرن بیستم
  • کادربندی درعکاسی
  • مبادی سواد بصری - مترجم: مسعود سپهر
  • نقد عکس
  • پامنار
  • انزلی
  • باران شغال
  • دیده و درون
  • عکاسی مستند
  • شیب تند عصر پنج‌شنبه
  • نود سال نوآوری در هنر تجسمی ایران - ۲ جلدی
  • تحولات تصویری هنر ایران: بررسی انتقادی
  • عکاسی دیجیتال - نشر دوژه
  • نگاهم کن! خیالم کن!
  • در جهت عکس
  • عکس و دیدن عکس
  • گذر امروزی در طهران دیروزی
  • نقوش آهنی
  • عمامه داران
  • جام تهی
Powered by Practicalidea