10-th.jpg

ایسنا – در نشستی که حضور مجتبی آقایی – دبیر دوسالانه، فرهاد سلیمانی – دبیر بخش نمایشگاهی یادیاران -، حسین کنعانی – دبیر همایش دوسالانه دهم – و مهدی منعم – مسوول نمایشگاه عشق پایدار – امروز (۲۶ مهر) برگزار شد. آقایی گزارشی از روند برپایی و عملکرد دبیرخانه دور دهم ارایه کرد و به بحث درباره‌ی عملکرد و برنامه‌ریزی دور دهم در مقایسه با دوره‌های گذشته پرداخت.
او وجود هشت رشته – هفت رشته اصلی و یک بخش ویژه به نام پیامبر اعظم (ص) – را، از جمله اختلافات به‌رغم خود معناداری دانست که در مقایسه با نه دوره گذشته وجود دارند. تعدد داوران در این دوسالانه، تجربه‌ی جدیدی در دوسالانه‌های ایران به‌شمار می‌رود.
آقایی همچنین از دریافت ۱۵ هزار قطعه عکس از سوی ۱۹۰۹ عکاس در بخش‌های مختلف خبر داد و باردیگر تصریح کرد که در ایران هیچ دوسالانه‌ای را به جدیت این دوسالانه نمی‌بینید.
وی گفت: بیشترین عکس‌های رسیده در بخش خلاقه و مستند و کمترین آنها در بخش معماری بوده که در مجموع ۴۱۷ قطعه عکس به نمایشگاه دوسالانه راه یافته است.
دبیر دهمین دوسالانه‌ی عکس ایران خبر داد در دوسالانه‌ی دهم برترین‌ها را رتبه‌بندی نمی‌کنند و ۱۷ آبان ماه جاری در موزه‌ی هنرهای معاصر ۵۰ برگزیده را معرفی خواهد کرد.
مجتبی آقایی از رقم بودجه‌ی اختصاص یافته به دور دهم دوسالانه ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت: ما تنها گفته‌ایم چه چیزی می‌خواهیم؛ بودجه‌ها از جای دیگری تامین می‌شود که به ما ربطی ندارد.
در این نشست، فرهاد سلیمانی نیز از درگذشتگان حوزه عکاسی یاد کرد و گفت: در نمایشگاهی آثار ۳۰ عکاس درگذشته‌ از دوران دفاع مقدس و پس از آن، تا حادثه هواپیمای C130، همراه با بیوگرافی و تصویر صاحب عکس‌ها ارایه می‌شود.
دبیر همایش دوسالانه‌ی دهم نیز به دعوت استادان عکاسی کشور برای حضور در همایش اشاره و تصریح کرد: برخی از آنها دعوت را نپذیرفتند.
به گفته‌ی کنعانی، قرار است کتاب مقاله‌های ارایه شده در همایش تا پایان دوسالانه یا پس از آن منتشر شوند.
وی اعلام کرد همایش دوسالانه‌ی عکاسی از ۱۳ تا ۲۴ آبان ماه با شش میزگرد در موزه‌ی هنرهای معاصر تهران برگزار می‌شود.
مهدی منعم نیز که مسوول نمایشگاه عشق پایدار – نمایشگاه آثار عکاسان جانباز – معرفی شد، درباره‌ی تجلیل از پیش‌کسوتان عکاس سخن گفت و با تاکید اعلام کرد که شاهد نمایشگاهی غنی و موفق در این زمینه خواهید بود.

سایت عکاسی از برپایی این نشست مطلع نشده بود تا گزارش اختصاصی از آن منتشر کند.
[آرشیو خبرهای دهمین دو سالانه در سایت عکاسی]

روایت خبرگزاری میراث فرهنگی از این نشست

عکس: حسن غفاری – chtn